Της Ελενας Ερμείδου
Μηχανικές βλάβες λόγω προβλημάτων στην καύση νέων μειγμάτων καυσίμων σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεωπολιτικές διαταραχές από τα συνεχιζόμενες εντάσεις στην Μέση Ανατολή, κυβερνοεπιθέσεις. Είναι οι τρεις μεγαλύτεροι κίνδυνοι για την εμπορική ναυτιλία. Για το yachting οι μηχανικές βλάβες και η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.
Ο κίνδυνος των κυβερνοεπιθέσεων
Οι cyber κίνδυνοι βρίσκονται στις τοπ απειλές για τις ναυτιλιακές εταιρείες καθώς όλα τα νέα πλοία είναι εξοπλισμένα με μηχανήματα τελευταία τεχνολογίας. Οι γέφυρες των πλοίων είναι εξοπλισμένες με συστήματα ψηφιακά ενώ με το διαδίκτυο είναι συνδεδεμένα όλα τα βοηθητικά συστήματα πλοήγησης. Μία επίθεση σε ένα εμπορικό πλοίο ή σε ένα σκάφος αναψυχής μπορεί να προκαλέσει τεράστιες απώλειες που έχουν να κάνουν με απώλεια εμπορευμάτων, τραυματισμούς, προσκρούσεις.
Η ασφαλιστική αγορά δεν έχει ευθυγραμμιστεί πλήρως στην ατζέντα της ΕΕ προκειμένου να ενισχυθεί η ασφάλεια στην ναυσιπλοία. Στην πλειοψηφία τους οι ασφαλιστικές δεν προσφέρουν ασφάλιση cyber. Από την 1η Ιανουαρίου 2021 βάσει οδηγίας και του ΙΜΟ θα είναι υποχρεωτική.
Οι μηχανικές βλάβες
H υποχρεωτική προσαρμογή στα νέα αποθειωμένα καύσιμα αυξάνει τα έξοδα των πλοιοκτητών αλλά και τους κινδύνους βλαβών. Ειδικοί εκτιμούν ότι θα υπάρξουν βλάβες στις μηχανές από προβληματικές καύσεις. Και εδώ η αγορά δεν έχει προετοιμαστεί. Ενδιαφέρον αποτελεί στο πως θα αλλάξουν οι όροι κάλυψης του Hull & Machine
Ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου
Εχουν διπλασιαστεί τα ασφάλιστρα κινδύνου για τάνκερ που διασχίζουν την Μέση Ανατολή. Οι εντάσεις δεν πρόκειται σύντομα να καταλαγιάσουν και οι ασφαλιστικές μαζί με τους μεσίτες καλούνται να δώσουν λύσεις.
Τι λένε τα στοιχεία της της Διεθνούς Ένωσης Θαλάσσιων Ασφαλίσεων (IUMI).
Κοντά στα 29 δισεκατομμύρια διαμορφώθηκε η παγκόσμια παραγωγή ναυτασφαλίσεων το 2018, αυξημένη κατά 1% σε σχέση με το 2017, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Θαλάσσιων Ασφαλίσεων (IUMI). Το 2019 αναμένεται ελαφριά ανάκαμψη.
Ανά γεωγραφική περιοχή τα μερίδια κατανέμονται ως εξής: το 46,4% στην Ευρώπη, το 30,7% στην Ασία και Ειρηνικό, το 10,4% στην Λατινική Αμερική το 6% στις ΗΠΑ. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής προέρχεται από το φορτίου, ακολουθεί η ασφάλιση κύτους, η υπεράκτια ενέργεια, η αστική ευθύνη.
Τα ναυτασφάλιστρα μετά από χρόνια συνεχιζόμενης υποχώρησης, έχουν ξεκινήσει να ανακτούν το χαμένο έδαφος. Οι τάσεις δείχνουν αυξήσεις και αναπροσαρμογές.