Η Ελληνική εστίαση αναδεικνύεται ως κινητήρια δύναμη του τουρισμού και της οικονομίας. Με βάση τα πολύτιμα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, διεξήγαμε περιεκτική ανάλυση για τον αριθμό επιχειρήσεων και τον κύκλο εργασιών στην εστίαση. Εξετάζουμε συνολικά στοιχεία αγοράς και επιχειρηματικότητας, καθώς και την εστιατορική δραστηριότητα ανά περιοχή (περιφέρεια και νομό) για το πρώτο τρίμηνο 2019 έως το πρώτο τρίμηνο 2023.

Πώς διαμορφώθηκε ο τζίρος του κλάδου εστίασης στην Ελλάδα από το 2019 μέχρι και το Α’ τρίμηνο του 2023;

Το 2023 παρατηρείται πλήρης ανάκαμψη, ακόμη και αυξημένοι τζίροι, με το πρώτο τρίμηνο να είναι το καλύτερο σε σχέση με τα πρώτα τρίμηνα των προηγούμενων ετών προς εξέταση. Αυτό δίνει ενδείξεις για ένα 2023 με υποσχόμενο μεγαλύτερο τζίρο και από αυτόν του 2022. Παρατηρούμε ότι το πρώτο τρίμηνο κάθε έτους είναι το μικρότερο σε τζίρο. 

pastedGraphic.png

Διάγραμμα 1: Χρονική Εξέλιξη Κύκλων Εργασιών

Η κατάταξη των περιοχών της Ελλάδας με βάση τον τζίρο ανά επιχείρηση

Ο μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων εστίασης είναι στην Αττική με παραπάνω από 17 χιλιάδες επιχειρήσεις στον κλάδο της εστίασης, με την Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο, την Αχαΐα και την Αιτωλοακαρνανία να ακολουθούν. Τα νούμερα αφορούν το 2020, από όπου υπήρξε η τελευταία ενημέρωση αριθμού επιχειρήσεων ανά περιοχή με βάση το Στατιστικό Μητρώο Επιχειρήσεων.

Παρά τον μικρό αριθμό επιχειρήσεων σε σχέση με άλλες μεγαλύτερες περιοχές, η έντονη δραστηριότητα ειδικότερα την θερινή σεζόν στην περιοχή της Μυκόνου, φέρνει το νησί στην πρώτη θέση όσον αφορά τις περιοχές στην Ελλάδα τον μέσο όρο τζίρου ανά επιχείρηση, που φτάνει περίπου τα 170 χιλιάδες ευρώ για όλο το έτος (2020). Ακολουθεί στην δεύτερη θέση η Θεσσαλονίκη με περίπου 85 χιλιάδες ευρώ ανά επιχείρηση και η Αττική με περίπου 82 χιλιάδες ευρώ ανά επιχείρηση. Η Σύρος φαίνεται επίσης υψηλά στην κατάταξη με περίπου 81 χιλιάδες ευρώ τζίρο ανά επιχείρηση. 

Διάγραμμα 2: Κατάταξη περιοχών Ελλάδας με βάση τον τζίρο ανά επιχείρηση για το έτος 2020 συνολικά

Ποια είναι η κατάταξη περιφερειών και επιμέρους περιοχών βάσει τζίρου;

Για το πρώτο τρίμηνο του 2023, η κατάταξη διαμορφώνεται ως εξής: από την Αττική προέρχεται το 50% του συνολικού τζίρου της εστίασης στην Ελλάδα, με την Κεντρική Μακεδονία και την Κρήτη να παραμένουν στην 2η και 3η θέση. Όσον αφορά συγκεκριμένες περιοχές, την Αττική και την Θεσσαλονίκη ακολουθούν στο τοπ 5 το Ηράκλειο, η Αχαΐα, η Λάρισα και τα Ιωάννινα με λιγότερο από μισό δισεκατομμύριο τζίρο.

Διάγραμμα 3: Κατάταξη με βάση τον συνολικό τζίρο Α’ τρίμηνο 2023, ανά περιφέρεια και περιοχή

Οι περιοχές με τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τζίρου το 2023 σε σχέση με το 2022 (Α’ τρίμηνο)

Συγκρίνοντας αποκλειστικά τις κορυφαίες 10 περιοχές με τον μεγαλύτερο τζίρο το 2023, η Εύβοια (+37%), η Μεσσηνία (+31%), η Αττική (29%), το Ηράκλειο (+28%) και η Λάρισα (+27%) είναι η περιοχές με την μεγαλύτερη αύξηση τζίρου σε σχέση με το Α’ τρίμηνο 2022 στον κλάδο της εστίασης.

pastedGraphic_3.png

Διάγραμμα 4: Κατάταξη Περιοχών με βάση την μεταβολή τζίρου Α’ Τρίμηνο 2023 vs Α’ Τρίμηνο 2022, Κορυφαίες 10 περιοχές βάσει τζίρου Α’ τριμήνου 2023

Συγκρίνοντας γενικότερα το πρώτο τρίμηνο του 2023 με το πρώτο τρίμηνο του 2022 βλέπουμε ότι έχουμε συνολικά αύξηση του τζίρου από 1,19 δις σε 1,50 δις ευρώ. Εξετάζοντας όμως την μεταβολή του τζίρου 2023 vs 2022 για το Α’ τρίμηνο κάθε έτους, βλέπουμε ότι στην κατάταξη την μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζουν η Κάλυμνος, η Λακωνία, η Νάξος, η Θήρα, και η Ζάκυνθος με αυξήσεις τζίρου μεγαλύτερες του 40%. Μάλιστα η μόνη περιοχή στην Ελλάδα που παρουσίασε μείωση τζίρου σε σχέση με το Α’ τρίμηνο του 2022 είναι η Κάρπαθος με σχεδόν 10% μείωση τζίρου.

pastedGraphic_4.png

Διάγραμμα 5: Κατάταξη Περιοχών με βάση την μεταβολή τζίρου Α’ Τρίμηνο 2023 vs Α’ Τρίμηνο 2022

pastedGraphic_5.png

Διάγραμμα 6: Κατάταξη Περιοχών με βάση την μεταβολή τζίρου Α’ Τρίμηνο 2023 vs Α’ Τρίμηνο 2022, Β’ Μέρος Πίνακα

Σχετικα με την έρευνα

Η συγκεκριμένη έρευνα της Tourix αποτελεί τμήμα των εργαλείων Επιχειρηματικής Ευφυΐας (Business Intelligence) για αξιοποίηση και ανάλυση δεδομένων με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για την επιχειρηματικότητα στην ελληνική αγορά.