Στα κεντρικά γραφεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO – International Maritime Organization) στο Λονδίνο, στην όχθη του Τάμεση, απέναντι από το Βρετανικό Κοινοβούλιο συνεδριάζουν από προχθές οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις του κόσμου, με στόχο να καταλήξουν στην επίσημη υιοθέτηση του “Net-Zero Framework“, του πρώτου παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης άνθρακα για τη ναυτιλία.
- Σύμφωνα με πληροφορίες από το Λονδίνο, η σημερινή ψηφοφορία θα καταλήξει μάλλον σε μία ακόμη αναβολή εφαρμογής, με κάποιες περίτεχνες διατυπώσεις ώστε να μην υπάρχουν νικητές και ηττημένοι.

Η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα συνεργάστηκαν αρμονικά και διακριτικά για να καθυστερήσουν την εφαρμογή του «Net-Zero Framework». Περισσότερο όμως θα επηρεάσει το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, η αλλαγή στάσης της Σαουδικής Αραβίας και η βροντώδης επιμονή του Αμερικανού Προέδρου ο οποίος έχει απειλήσει με αντίποινα εάν υιοθετηθεί το νέο πλαίσιο.
Τον περασμένο Απρίλιο, κατά την αρχική ψηφοφορία, 63 χώρες (ανάμεσα τους η Κίνα, η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ινδία και η Ιαπωνία) υποστήριξαν το μέτρο.
Την αντίθεση τους εξέφρασαν εκπρόσωποι 16 χωρών, φυσικά οι πετρελαιοπαραγωγικές χώρες η Ρωσία και οι ΗΠΑ.
Φαίνεται όμως πως και η Σαουδική Αραβία άλλαξε πλέον στάση θεωρώντας λανθασμένη την εστίαση της ατζέντας της Συνόδου του ΙΜΟ στην υιοθέτηση του πλαισίου «Net-Zero Framework».
Συνολικά, η ναυτιλία επηρεάζει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 2% ενώ τα καράβια της μεταφέρουν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.