Γράφει η «ξενοδόχος»
Την ευκαιρία προκειμένου η Θεσσαλονίκη να προσελκύσει επισκέπτες του Σαββατοκύριακου, συνεδριακό αλλά και σκοτεινό τουρισμό βλέπουν οι εγχώριοι φορείς.
Το υπουργείο Τουρισμού μάλιστα ξεκινά από αυτή την εβδομάδα την προώθηση της συμπρωτεύσουας ως προορισμού city break, όπως προανήγγειλε από την έκθεση της Philoxenia το περασμένο Σαββατοκύριακο ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, ξεκινώντας και τη σχετική καμπάνια. Άλλωστε, όπως είπε, η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με πάρα πολλά πλεονεκτήματα, από τη γαστρονομία και τον πολιτισμό μέχρι την εγγύτητά της σε όμορφες τουριστικές περιοχές, και μπορεί να γίνει ισχυρός πόλος έλξης τουριστών.
Σημαντικά περιθώρια υπάρχουν και στο κομμάτι του συνεδριακού τουρισμού, πολύ περισσότερο δε αν ληφθεί υπόψη η χαμηλή αναγνωρισιμότητα της συμπρωτεύουσας ως προορισμού διοργάνωσης συνεδρίων και εκδηλώσεων. Παρόλ΄αυτά, όπως έδειξε η σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το “American College of Thessaloniki” (ACT) σε συνεργασία με το “Thessaloniki Convention Bureau” (παρουσιάστηκε και αυτή στην 35η Philoxenia), είναι μία πόλη με μεγάλη δυναμική ως προς το συγκεκριμένο κομμάτι.
Η έρευνα καταγράφει το πώς βλέπουν την πόλη οι υποψήφιοι διοργανωτές συνεδρίων και εκδηλώσεων και ένα γενικό συμπέρασμα- στα θετικά για τον συνεδριακό τουρισμό της πόλης- είναι ότι η Θεσσαλονίκη ως προορισμός έχει πολύ καλή σχέση ποιότητας- τιμής (value for money) με πολύ ισχυρό «ατού» τη γαστρονομία.
Αρνητικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι πάνω από 1 στους 3 (35%) δηλώνει ότι δεν γνωρίζουν ότι η Θεσσαλονίκη κάνει συνέδρια. Πάντως από το ποσοστό αυτό, ένα 90% έχει πραγματοποιήσει κάποιου είδους εκδήλωση στην Ελλάδα.
Σημειωτέον ότι από τους ερωτηθέντες, ένα ποσοστο 86% έχει έρθει στη Θεσσαλονίκη την τελευταία πενταετία.
Ο σκοτεινός τουρισμός
Οι τουριστικές ευκαιρίες και οι προκλήσεις ανάπτυξης του “σκοτεινού τουρισμού” (dark tourism) για περιοχές όπως η Θεσσαλονίκη, αλλά και για το σύνολο της χώρας, αναδείχθηκαν επίσης στη Philoxenia. Πρόκειται για τον τουρισμό που διερευνά το ρόλο που παίζει το «σκοτεινό παρελθόν» ενός τόπου-προορισμού στη δημιουργία ελκυστικών αφηγημάτων και στην τουριστική εκμετάλλευση αυτών (Dark Tourism), κυρίως σε τοπικό επίπεδο.
«Η πόλη μας είναι ένας ανεξάντλητος τόπος πόνου και μαρτυρίας, που μπορεί να εξελιχθεί σε διεθνές σύμβολο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας, ενώ για το θέμα τοποθετήθηκε και ο γενικός διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece κ. Γιώργος Βήλος, εστιάζοντας και στις προοπτικές του αεροδρομίου, “Μακεδονία”, στο οποίο βρίσκονται σε εξέλιξη επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ. «Στη σημερινή εποχή της τουριστικής εξειδίκευσης προορισμοί με χαρακτηριστικά “dark tourism” χρειάζεται να προβάλλονται με τρόπο σύγχρονο και εποικοδομητικό», ανέφερε ο ίδιος. .
Στο συνέδριο αναδείχθηκε το μεγάλο απόθεμα μνημείων της περιοχής, όπως οι τόποι μεγάλων μαχών, βίαιων συγκρούσεων και πολέμων. “Υπάρχει αποτύπωμα ισχυρό και σε μνημειακό επίπεδο. Οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913), το Μακεδονικό Μέτωπο στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο, ο ΄Β Παγκόσμιος πόλεμος, η Εβραϊκή Κοινότητα της Θεσσαλονίκης, τα Κοιμητήρια Ζέιτενλικ στην Θεσσαλονίκη, τα Κοιμητήρια της Βρετανικής Κοινοπολιτείας σε όλη την Κεντρική Μακεδονία, το μνημείο της Δοϊράνης, η Γραμμή Μεταξά, τα διάφορα μουσεία (Πολεμικό μουσείο, Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, Στρατιωτικά Μουσεία κα), συνιστούν μεταξύ άλλων αυτό το απόθεμα.