Μπορεί το σίριαλ για την απόκτηση της ελληνικής εταιρείας που συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες στον χώρο του σνακ παγκοσμίως από την Mondelez να «ναυάγησε» στο παρά 5 πρίν τρία χρόνια, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, το ενδιαφέρον της αμερικάνικης πολυεθνικής έχει αναθερμανθεί ξανά με τις συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές να έχουν ξεκινήσει από τον περασμένο μήνα.
Υπενθυμίζουμε ότι τον Σεπτέμβριο του 2018 η πώληση της Chipita είχε εξελιχθεί σε μία ενδοομιλική κόντρα, με τον μεν όμιλο Olayan -που αποτελεί τον μέτοχο του 80%- να διαπραγματεύεται τότε την πώληση με την Mondelez και την πλευρά των Ελλήνων μετόχων υπό τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, να δηλώνει ότι όχι μόνο δεν υπάρχει διαπραγμάτευση, αλλά ούτε και πρόθεση για πώληση. Το εναπομείναν ποσοστό μοιράζονται οι επιχειρηματίες Αχ. Φώλιας, Στ. Φρέρης και Μ. Χατζάκου.
H αμερικάνικη πολυεθνική διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της σήματα όπως τα μπισκότα Oreo και belVita ενώ συνεχώς κινείται προς την κατεύθυνση αναζήτησης ισχυρών τοπικών παικτών με υψηλό τζίρο
Στο πνεύμα αυτό είχε κινηθεί τότε και η ανακοίνωση που είχε δημοσιοποιήσει η Chipita, απαντώντας σε ερώτημα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σχετικά με τα δημοσιεύματα, που ανέφεραν ότι η πώληση της εταιρείας περιλάμβανε την εισηγμένη στο ΧΑ, αλλαντοβιομηχανία Νίκας.
θυμίζουμε ότι εκείνη την περίοδο είχε πραγματοποιηθεί και προσπάθεια εισαγωγής της Chipita στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, με στόχο άντληση κεφαλαίων της τάξης των 650 εκατ.ευρώ και την μερική αποεπένδυση της οικογένειας Olayan. Ωστόσο ο σχεδιασμός δεν υλοποιήθηκε καθώς την περίοδο εκείνη υπήρξε αρνητικό κλίμα στα χρηματιστήρια.
H αμερικάνικη πολυεθνική διαθέτει στο χαρτοφυλάκιο της σήματα όπως τα μπισκότα Oreo και belVita ενώ συνεχώς κινείται προς την κατεύθυνση αναζήτησης ισχυρών τοπικών παικτών με υψηλό τζίρο ώστε να αυξήσει τα μερίδια της στον ευρύτερο τομέα του σνακ καθώς και να αποκτήσει πρόσβαση σε δίκτυα μικρής λιανικής με στόχο την τοποθέτηση των brand της.
Υπενθυμίζουμε ότι στις αρχές του έτους η Mondelez εξαγόρασε την Hu Master Holding, μία ανερχόμενη σοκολατοβιομηχανία στις ΗΠΑ που ξεκίνησε ως οικογενειακή επιχείρηση πριν από 10 χρόνια ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα προχώρησε στην εξαγορά της αυστραλέζικης Gourmet Food Holding η οποία δραστηριοποιείται στα σνακ και στα μπισκότα και έχει σημαντικό μερίδιο αγοράς τόσο στην Αυστραλία όσο και στην Νέα Ζηλανδία.
Σημείο-κλειδί στη περίπτωση της chipita είναι ότι η ελληνική εταιρεία έχει καταφέρει να έχει παρουσία συνολικά σε 56 χώρες μέσα από 14 μονάδες παραγωγής και εμπορικά γραφεία σε άλλες 11 ενώ κυριαρχεί ήδη στην αγορά της Ανατολικής Ευρώπης με τα κρουασάν της.
Ο Mr Chipita επενδύει στο σήμα-κατατεθέν της εποχής!
Σε ότι αφορά τη Chipita, με βάση τα τελευταία δημοσιοποιημένα οικονομικά στοιχεία, το 2019 εμφάνισε ενοποιημένο κύκλο εργασιών 567,4 εκατ. ευρώ, έναντι 510,2 εκατ. ευρώ το 2018 (+11,2%), ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας τα 83,3 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων άγγιξαν τα 72,4 εκατ. ευρώ και εξαιρουμένων των μη επαναλαμβανόμενων συναλλαγών, διαμορφώθηκαν στα 42,8 εκατ. ευρώ (έναντι των 27,4 εκατ. ευρώ το 2018).
Με δεδομένο το ενδιαφέρον της Mondelez για την απόκτηση της ελληνικής εταιρείας, το βάρος πλέον πέφτει στη πλευρά της Chipita. Οι Αμερικάνοι, όπως είναι γνωστό, έχουν πολύ καλές σχέσεις με τον βασικό μέτοχο (Olayan) καθώς είναι συνέταιροι στην Αραβική χερσόνησο. Επίσης, ο Mr Chipita, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, μέσω της επιτυχημένης πορείας που ακολουθεί, έχει καταφέρει να μεγαλώσει κέρδη και τζίρους, γεγονός που αποτελεί ακόμη μεγαλύτερο δέλεαρ για τους αμερικανούς.
Με τις πωλήσεις της Chipita σε νούμερα πάνω από μισό δις ευρώ και την πεποίθηση ότι η τάση διατήρησης των θετικών μεγεθών θα συνεχιστεί, βρισκόμαστε εν αναμονή μιας βελτιωμένης πρότασης από την προηγούμενη εκ μέρους της αμερικάνικης πολυεθνικής ώστε τελικά να κλείσει το deal.