Τα ασφαλιστικά προϊόντα για την κάλυψη από φυσικές καταστροφές, βρέθηκαν στο επίκεντρο του Panel ΙΙΙ με θέμα: «Η ανάγκη ασφαλιστικής επίλυσης του ενδεχόμενου φυσικής καταστροφής», στο πλαίσιο του 18ου Insurance Conference.

Ο κ. Αλέξανδρος Γεωργιάδης, Impact Forecasting Director, ΑΟΝ, αναφέρθηκε στα μοντέλα καταστροφών, διευκρινίζοντας ότι πρόκειται για μοντέλα που προσομοιώνουν τις επιπτώσεις από φυσικές καταστροφές. Σε παγκόσμιο επίπεδο η Νο1 αιτία φυσικών καταστροφών είναι οι σεισμοί, μετά οι τροπικές καταιγίδες, ακολούθως οι πλημμύρες και μετά οι δασικές πυρκαγιές. Ο ρόλος των μοντέλων αυτών έχει να κάνει με την αξιολόγηση του ρίσκου για το portfolio των ασφαλιστών. Όπως ανέφερε το πιο κοστοβόρο γεγονός ήταν ο σεισμός του 2011 στην Φουκουσίμα της Ιαπωνίας. Ακολουθεί ο τυφώνας Κατρίνα με 200 δισ. και ο σεισμός μεταξύ Τουρκίας – Συρίας με 160 δισ. Πρόκειται για τεράστια ποσά που καμία εταιρεία δεν μπορεί να σηκώσει από μόνη της και αυτό το μοντέλο δίνει την δυνατότητα καλύτερης προετοιμασίας.

Έχουμε δύο διαφορετικές αναλύσεις. Το πρώτο είναι ένα σενάριο, συνήθως ιστορικό. Αυτό δεν βοηθάει πολύ. Υπάρχει μία δεύτερη, στοχαστική ανάλυση, η οποία δίνει τόσο την συχνότητα όσο και την ένταση. Αυτό για να γίνει πρέπει να δημιουργήσουμε στοχαστικά μοντέλα και θα δούμε πχ ότι κάθε 10 ή 15 χρόνια θα έχουμε τόση ζημιά, π.χ. 20 εκατ. ζημιά. Αυτή η γνώση βοηθάει στην ρύθμιση του portfolio, αλλά και στην δημιουργία νέων προϊόντων. Επιτρέπει στον πελάτη να κάνει τον οικονομικός σχεδιασμό για την εταιρεία του.

Ο κ. Κίμων -Ρεϊνίερ Ευσταθόπουλος, CEO, ΔΥΝΑΜΙΣ ΑΕΓΑ, ανέφερε ότι το βασικό εμπόδιο που υπάρχει στο κομμάτι της ασφάλισης από φυσικές καταστροφές, είναι η ελλιπής ενημέρωση και η ελλιπής εκπαίδευση των καταναλωτών. Τόσο στο κομμάτι των ιδιωτών όσο και των επιχειρήσεων υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην εκδήλωση ενδιαφέροντος. Ο ίδιος επεσήμανε ότι αυτό το διάστημα οι ασφαλιστικές λαμβάνουν πληθώρα ερωτημάτων από εταιρείες με τζίρο άνω των 500 χιλ. (τις οποίες αφορά ο νέος νόμος) που τελευταία στιγμή κινητοποιούνται να ενημερωθούν για τα κόστη ασφάλισης. Η λύση που προτείνουμε είπε, είναι να υπάρχει μεγαλύτερη ενημέρωση, που να ξεκινάει από τα σχολεία, αλλά και σαν Ένωση αυτό το θέμα το έχουμε βάλει ψηλά στην ατζέντα. «Τρέχουμε» ήδη από χθες καμπάνια με δύο διαφημιστικά – χιουμοριστικά βιντεάκια στο πλαίσιο αυτό.

«Θα πρέπει να πάμε σε ένα μοντέλο που η αγορά και η πολιτεία θα βρουν από κοινού. Η αγορά διαθέτει όλο τον μηχανισμό. Προσπαθούμε μαζί με την πολιτεία να βρούμε την χρυσή τομή ώστε να δημιουργηθεί το κατάλληλο μοντέλο συνεργασίας. Είμαστε ακόμα πολύ χαμηλά στην ασφάλιση περιουσίας. Ο ρόλος των διαμεσολαβητών είναι πάρα πολύ σημαντικός. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα παρατηρώ ότι έχει υπάρξει σημαντική βελτίωση στο επίπεδο των διαμεσολαβητών», τόνισε.

Ο κ. Συμεών Μασέλης, Πρόεδρος, Ελληνικός Σύλλογος Πραγματογνωμόνων και Διακανονιστών ζημιών (ΗALA), ανέφερε ότι εδώ και λίγα χρόνια ο Σύλλογος έχει ξεκινήσει μια πιο έντονη κοινωνικοποίηση και επαφή με την υπόλοιπη αγορά. Όπως είπε, πρόκειται για ένα αναγνωρισμένο σωματείο, ενώ τόνισε ότι ο πραγματογνώμονας είναι ένα φυσικό πρόσωπο που λειτουργεί για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Πρέπει να λειτουργεί αμερόληπτα και με βάση την νομοθεσία υπάρχουν διατάξεις με σοβαρές επιπτώσεις αν δεν κάνει καλά τη δουλειά του. Αντίθετα με την επικρατούσα άποψη, δεν είναι αυτός που θα ζημιώσει τον ασφαλισμένο, αλλά αυτός που θα διευκολύνει την διαδικασία λειτουργώντας σαν κρίκος της αλυσίδας.

Ο ίδιος επεσήμανε ότι: «Έχουμε συνάψει μνημόνιο με το Πανεπιστήμιο Πειραιά για την πιστοποίηση των πραγματογνωμόνων μέσω εξετάσεων και στην συνέχεια από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό οργανισμό, του οποίου είμαστε μέλη. Σίγουρα ο αριθμός των πραγματογνωμόνων στη χώρα  μας είναι μικρός. Δεν υπάρχει επάρκεια, αλλά δεν είναι εύκολο και να βρεθούν οι κατάλληλοι άνθρωποι. Απαιτούνται αρκετά και ιδιαίτερα προσόντα. Προς την κατεύθυνση αυτή δεν βοηθάει επίσης το πλαίσιο αποζημιώσεων από τις ασφαλιστικές εταιρείες». Ανέφερε επίσης: «Όλοι μας πρέπει να είμαστε συνεργάτες στον κοινό στόχο που είναι η καλή εμπειρία του ασφαλισμένου. Επειδή δημιουργούνται πολλές φορές προστριβές, δημιουργείται μία κακή ατμόσφαιρα που όμως μπορεί να διορθωθεί, με συνέργειες, κοινές δράσεις, επικοινωνία κ.ά. Να υπάρχει μία κοινή συνισταμένη μέσω της οποίας θα μπορούμε να επικοινωνούμε».