Του Χρήστου Ν. Κώνστα
Ο κ. ο Δημήτρης Μούρσας, είναι ένας από τους λίγους Έλληνες που γνωρίζουν καλά όχι μόνον την αγορά της Κίνας αλλά κυρίως τον τρόπο με τον οποίο σκέπτονται και ενεργούν οι Κινέζοι. Έχει ζήσει πολλά χρόνια στην μακρινή χώρα και τώρα πηγαινοέρχεται τακτικά ως Σύμβουλος Επενδύσεων στην Λ.Δ. της Κίνας,
Στη συνάντησή μας στους Δελφούς αναπόφευκτα η συζήτηση κατέληξε στην πρόσφατη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ (Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων) για το θέμα των επενδύσεων της Cosco στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.
Στη συνεδρίαση της ΕΣΑΛ συμμετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς και τα αρμόδια υπουργεία. Διαπιστώθηκε, δυστυχώς, πως το πολυδιαφημισμένο και πολύ-προσδοκώμενο, για την κοινωνία του Πειραιά, επενδυτικό σχέδιο (Master Plan) συνολικής αξίας 661.783.800 € βαδίζει στα χνάρια του… σχεδίου αξιοποίησης του παλαιού αεροδρομίου «ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ», το οποίο 15 χρόνια παραμένει εγκλωβισμένο στα γρανάζια της γραφειοκρατίας.
Ο κ. Δημήτρης Μούρσας, αποκάλυψε χωρίς περιστροφές τη μεγάλη δυσαρέσκεια τόσο της Κεντρικής κυβέρνησης στο Πεκίνο, όσο και της διοίκησης της COSCO στην Σανγκάη για τις καθυστερήσεις και τις αναβολές.
Η εν μέρει χρηματοδότηση του Master Plan από την Περιφέρεια βασίζεται σε μεγάλο ποσοστό στην ολοκληρωτική έγκρισή του από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων.
H άποψη του Δημάρχου Πειραιά και του εμπορικού κόσμου της πόλης για την μοναδική εξαίρεση από το Master Plan, την κατασκευή Εμπορικού κέντρου (Mall) στον Τερματικό Σταθμό κρουαζιέρας στην Νότια επέκταση του λιμένα, είναι ορθή, εκτιμά ο κ. Μούρσας, και προφανώς αναφέρεται στους φόβους των εμπόρων για εγκατάλειψη και απαξίωση της οικονομίας του κέντρου του Πειραιά.
Από την άλλη όμως πλευρά, η ΕΣΑΛ θα έπρεπε να πάρει αποφάσεις και να μην θέτει ως «τροχοπέδη στις επενδύσεις τις αποφάσεις των ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο), ΚΣΝΜ (Κεντρικό Συμβούλιο Νεότερων Μνημείων) και ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων)». Οι φορείς αυτοί θα έπρεπε να συνδράμουν τον επενδυτή προς όφελος του πολίτη και όχι να τον αντιμετωπίζουν ως εχθρό.
Παράδειγμα της Κινέζικής νοοτροπίας του επιχειρείν, που βασίζεται στην τήρηση των συμφωνηθέντων, αποτελεί επί ελληνικού εδάφους ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε (PCT), που είναι σήμερα το υπ’ αριθμόν 1 σε ρυθμούς ανάπτυξης λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και ένα από τα πρώτα σε απόλυτους αριθμούς στην Ευρώπη, δίνοντας στον Πειραιά την αίγλη που του αξίζει.
Άλλο ξεχωριστό παράδειγμα της παγκόσμιας επενδυτικής δραστηριότητας της COSCO αποτελεί η Σρι Λάνκα και τα δυο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, όπου η συνολική επένδυση άγγιξε τα 1,3 δισεκατομμύρια δολάρια με χρόνο υλοποίησης το εξαιρετικά περιορισμένο διάστημα -για τα Ελληνικά δεδομένα- των 18 μηνών.
Η ΟΛΠ ΑΕ-COSCO, από τα μέσα του 2016 που ανέλαβε το λιμάνι, επιδεικνύει κύκλο εργασιών 132,9 εκατ. Ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση +19,2 % σε σχέση με την περσινή χρήση. Αποτέλεσμα τα κέρδη προ φόρων να ανέρχονται σε 42,3 εκατ. Ευρώ έναντι 21,2 εκατ. Ευρώ της χρήσης 2017, παρουσιάζοντας αύξηση +100% περίπου και με το καθαρό αποτέλεσμα να εμφανίζεται αυξημένο κατά +147 %, σε27,9 εκατ. € έναντι 11,3 εκατ. € της χρήσης 2017. Τέλος η ΟΛΠ Α.Ε. θα καταβάλλει 4,8 εκατ. Ευρώ ως αντάλλαγμα παραχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση του 2018 έναντι € 4,1 εκατ. το 2017.
Ο κ. Μούρσας τονίζει πως η COSCO ήρθε στην Ελλάδα για να μείνει και δεν πρόκειται να παρακαλέσει ή να χαϊδέψει τα αυτιά οιοδήποτε. Ήρθε για να δημιουργήσει στην Ελλάδα νέες θέσεις εργασίας και να συμβάλει στην ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας με ένα πολλά υποσχόμενο πρόγραμμα, με συγκεκριμένο όραμα και όχι οπισθοδρομικές και αποτυχημένες συνταγές.
Κλείνοντας, ο κος Μούρσας υπενθυμίζει πως εάν και εφόσον η ΟΛΠ ΑΕ – COSCO προσφύγει στην διαιτησία το μόνο που θα επισυμβεί θα είναι η καθυστέρηση του Master Plan για παρά πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και με ορατούς φόβους για μια τεράστια ζημία στην Ελληνική οικονομία.