Μπορεί στην τηλεδιάσκεψη των ηγετών της Ευρώπης να μην τέθηκαν επιμέρους ζητήματα, όπως λ.χ. αυτό που αφορά στο ενδεχόμενο δημιουργίας μιας λεγόμενης bad bank, ωστόσο η ιδέα συζητείται ήδη σε ανώτατο επίπεδο τόσο στη Φραγκφούρτη όσο στις Βρυξέλλες.
Η ιδέα για τη δημιουργία ενός σχήματος που θα συμπεριλάβει μη εξυπηρετούμενα δάνεια/ανοίγματα, θα αναλάβει τη διαχείρισή τους και μέσω τιτλοποιήσεων και σε εύθετο χρόνο θα μεταπωλήσει περιουσιακά στοιχεία, ούτε καινούργια είναι ούτε πρωτότυπη.
- Είχε πέσει στο τραπέζι από τον ίδιο τον Αντρέα Ένρια, όταν το 2017 ήταν στο τιμόνι της European Bank Authority, για να συναντήσει –και τότε– την κάθετη αντίδραση της Κομισιόν και κυρίως του γερμανικού μπλοκ.
Ήταν η περίοδος που το Βερολίνο «έβλεπε» τον Γενς Βάιντμαν για διάδοχο του Μάριο Ντράγκι, το «μαύρο πρόβατο» της Ευρώπης ήταν η «μικρή» Ελλάδα και το τραπεζικό πρόβλημα της Ιταλίας δεν είχε φτάσει στην κορύφωσή του.
Ο 57χρονος Ιταλός οικονομολόγος (με σπουδές στο περίφημο Bocconi University του Μιλάνου), στη χρηματοπιστωτική αρένα από το 1999, με διαδοχικές θητείες στο πλευρό του Μάριο Ντράγκι (Τράπεζα Ιταλίας) αλλά και στα Committee of European Banking Supervisors/CEBS, μέχρι που διαδέχθηκε την Ντανιέλ Νουί στον εποπτικό μηχανισμό της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, γνωρίζει εκ των έσω την τεράστια διάσταση του προβλήματος που δοκιμάζει το ευρωπαϊκό banking.
Και είναι ίσως από τους λίγους που, έχοντας άμεση πρόσβαση στα αναλυτικά στοιχεία όλων των εθνικών τραπεζών, γνωρίζει το υφιστάμενο ύψος των μη εξυπηρετούμενων δανείων/ανοιγμάτων και κυρίως της προβολής του προβλήματος σε βάθος συγκεκριμένων χρονικών περιόδων (από τρίμηνο μέχρι 24μηνο), και ανάλογα με την έκταση/ένταση της κρίσης. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως γίνεται επεξεργασία τριών σεναρίων ως πιθανότερων, με ρυθμό ύφεσης που φτάνει μέχρι και διψήφιο ποσοστό.
- «Η Γερμανία και οι συν αυτή μπορεί να αντιτίθενται τώρα σε οποιαδήποτε λύση με βάση την αμοιβαιοποίηση χρέους, αλλά ενδεχομένως να υποχρεωθούν σε αναδίπλωση αν από το φθινόπωρο αρχίσουν να εκπίπτουν δάνεια ευρωπαϊκών κολοσσών. Μεταξύ αυτών και γερμανικών…» ήταν η εκτίμηση στελέχους του εποπτικού μηχανισμού για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός asset management company.
Η ανησυχία της Φραγκφούρτης δεν αφορά τόσο το «σήμερα» του συστήματος όσο τις αντοχές του στη συνέχεια, αν από τον Οκτώβριο αρχίσουν να «κοκκινίζουν» δάνεια λ.χ. της Airbus, που, λόγω της καθίζησης των αερομεταφορών, κινδυνεύει να αποκτήσει χαρακτήρα συστημικού κινδύνου.
Πηγή: ΧΡΗΜΑ WEEK, 28/04/2020