Του Βάιου Κρόκου
Τη συμβολή των μαρινών και των τουριστικών λιμένων στην τουριστική ανάπτυξη αλλά και ευρύτερα στην εθνική οικονομία επεσήμανε ο κ. Σταύρος Κατσικάδης, πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος και διευθύνων σύμβουλος της Μαρίνας του Φλοίσβου κατά τη διάρκεια σχετικής ημερίδας.
Εν μέσω σημαντικών επιχειρηματικών εξελίξεων και ζυμώσεων που λαμβάνουν χώρα ανάμεσα σε Πολιτεία – ιδιωτικό τομέα και αρμόδιους φορείς, η Ένωση Μαρίνων Ελλάδας – όπως τόνισε ο κ. Κατσικάδης – από την ίδρυσή της το 2010, συνεισφέρει με θεσμική ευθύνη και με τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις στην ανάπτυξη του κλάδου, ώστε να δώσει πολλά περισσότερα ακόμη στην οικονομία και την κοινωνία.
Κύριος στόχος των προτεινόμενων μεταρρυθμίσεων από την ΕΜΑΕ είναι η αύξηση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών μαρινών και η δημιουργία σταθερού νομοθετικού και φορολογικού περιβάλλοντος για την προσέλκυση επενδύσεων.
Σε δηλώσεις του στο «Β» κατά το περιθώριο της χθεσινής εκδήλωσης ο κ. Κατσικάδης σημείωσε:
«Το θετικό είναι ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τις μαρίνες στην Ελλάδα. Τόσο από ελληνικά επιχειρηματικά σχήματα όσο και από ξένα. Υπάρχουν οι εξελίξεις – που έχουν ανακοινωθεί – όπως είναι το CVC που εξαγοράζει ποσοστά σε ελληνικές μαρίνες. Υπάρχει επίσης η εξαγορά της Lamda Development η οποία είναι πλέον ο μόνος μέτοχος που ελέγχει τη μαρίνα Φλοίσβου. Αυτά είναι πολύ θετικά νέα, καθώς δείχνουν ότι οι επενδυτές πιστεύουν τις προοπτικές που έχουν οι μαρίνες στην Ελλάδα».
Όπως συμπλήρωσε: «Στην σημερινή ημερίδα που διοργανώσαμε εστιάσαμε περισσότερο όμως στα εμπόδια και την ανάγκη ειλικρινούς συζήτησης ανάμεσα στους φορείς του κλάδου, αυτά δηλαδή που έχουμε ως σήμερα βιώσει και τις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν, το επόμενο χρονικό διάστημα. Μας τίμησαν με την παρουσία τους ο Υπουργός Τουρισμού και ο Υπουργός Εσωτερικών, επίσης τρεις βουλευτές του Νότιου Τομέα της Αθήνας οι κ.κ Χατζηδάκης, Κυρανάκης και Σπανάκης γεγονός που δείχνει το μεγάλο ενδιαφέρον και της Πολιτείας για την ανάπτυξη στις μαρίνες».
«Αισιοδοξία, Δύναμη, επιμονή και οι ελληνικές μαρίνες θα προοδεύσουν και θα πάρουν την θέση που τους αξίζουν στον παγκόσμιο χάρτη», κατέληξε.
Ανάγκη για σύμπνοια και συνεργασία με την Πολιτεία
Κατά τα λοιπά, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος της ΕΜΑΕ, τα μέλη έχουν επενδύσει συνολικά πάνω από 250 εκ. ευρώ για τη δημιουργία και την αναβάθμιση υφιστάμενων λιμενικών εγκαταστάσεων, χωρίς να συνυπολογίζονται οι επανεπενδύσεις που γίνονται κατά τη διάρκεια της μίσθωσης ενώ καταβάλλουν πάνω από 16 εκ. ευρώ ετήσια ανταλλάγματα στο ελληνικό Δημόσιο. Ποσό που αναλογεί στο 30% περίπου του συνολικού τους τζίρου.
Την εκδήλωση χαιρέτησαν οι Υπουργοί Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης και Εσωτερικών, κ. Παναγιώτης Θεοδωρικάκος καθώς και η Πρόεδρος του ΕΟΤ, κα Άντζελας Γκερέκου. Παρεμβάσεις με πολύ ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις έκαναν επίσης οι βουλευτές του Νότιου Τομέα της Αθήνας κος Διονύσης Χατζηδάκης, Κων/νος Κυρανάκης και Βασίλης Σπανάκης.
Οι μεγάλες προκλήσεις αλλά και οι θετικές προοπτικές της αγοράς των μαρινών βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης εκπροσώπων θεσμικών φορέων και εξειδικευμένων στελεχών με μακρόχρονη εμπειρία στον κλάδο. Συγκεκριμένα στο panel της συζήτησης συμμετείχαν οι κ.κ Κωνσταντίνος Λούλης, Γ.Γ. Υπουργείου Τουρισμού, Βασίλης Πολίτης, Σύμβουλος, μέλος Δ.Σ. ΕΟΤ, Δρ. Γιώργος Πατέρας, Πρόεδρος Ναυτικού Επιμελητήριου Ελλάδας, Βασίλης Κορκίδης, Πρόεδρος Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά και Σταύρος Κατσικάδης.
Επιγραμματικά, σύμφωνα με την σχετική μελέτη που παρουσιάστηκε κατά την ημερίδα στις σημαντικές προκλήσεις – αιτήματα συγκαταλέγονται:
-Περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των Μαρινών για την ανάπτυξη και επέκταση του κλάδου.
-Κίνητρα για την προσέλκυση και αύξηση του αριθμού των σκαφών.
-Άμβλυνση του αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των Μαρινών και των Λιμενικών Ταμείων.
-Δυνατότητα τροποποίησης της χωροθέτησης με απλές διαδικασίες με σκοπό την κάλυψη υφιστάμενων και μελλοντικών αναγκών
-Σύνδεση του ενοικίου παραχώρησης ως % επί των εσόδων σύμφωνα με τα Διεθνή πρότυπα για την διασφάλιση της βιωσιμότητάς των επενδύσεων.
-Τροποποίηση του μοντέλου της διαγωνιστικής διαδικασίας έτσι ώστε να είναι ελκυστική για τους επενδυτές.
Σύμφωνα με την ίδια μελέτη που παρουσίασε ο κ. Ασβεστάς Κωνσταντίνος, γ.γ ΕΜΑΕ οι προοπτικές φαντάζουν ευοίωνες καθώς:
-Η Δυναμική του κλάδου μεγαλύτερη από το παγκόσμιο δείκτη, το 2018 η αγορά των μαρινών στην Ελλάδα παρουσίασε ανάπτυξη 5,5%, ενώ με βάση την ICOMIA ο μέσος όρος παγκόσμια ήταν 3%.
-Υπάρχουν δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη στο Yachting, το μερίδιο της Ελλάδας στη Μεσόγειο ανέρχεται μόλις σε 1,24% των ναύλων.
-Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του κλάδου μπορεί να συνεισφέρει:
- 479.000 νέες Τουριστικές Αφίξεις αλλοδαπών τουριστών
- 1,3 δισ. € στην Οικονομία
- 1% στο ΑΕΠ
- 44.389 νέες Θέσεις Απασχόλησης
- 1,8 δισ. € με νέες Επενδύσεις σε μαρίνες και σκάφη αναψυχής
- 4,2 δισ. € στην Περιφερειακή Ανάπτυξη