Δημήτρης Μαλλάς
Την ευρωπαϊκή τάση που θέλει τον ανταγωνισμό να περιορίζεται σε έναν μικρό αριθμό κατασκευαστών δείχνει ότι ακολουθεί πλέον και η ελληνική αγορά των smartphones, τουλάχιστον σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν για τις πωλήσεις στο πρώτο μισό του 2018. Τάση που δεν αποκλείεται να αλλάξει εκ νέου στο μέλλον, σε περίπτωση που τα φιλόδοξα σχέδια κάποιων εκ των νέων «παικτών» υλοποιηθούν με επιτυχία.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε το «Β», κατά τους πρώτους 7 μήνες του 2018 πουλήθηκαν στην ελληνική αγορά περίπου 1,16 εκατ. συσκευές, όταν στο ίδιο χρονικό διάστημα του 2017 το αντίστοιχοι νούμερο ήταν 1,12 εκατ. συσκευές. Πρακτικά, οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα, όμως, η υψηλότερη αξία των συσκευών που διετέθησαν -λόγω κυρίως του iPhone X- είχε ως αποτέλεσμα το συνολικό ποσό που διέθεσαν οι Έλληνες καταναλωτές για την απόκτηση smartphones στο πρώτο 7μηνο να πλησιάσει τα 300 εκατ. ευρώ έναντι περίπου 260 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα της προηγούμενης χρονιάς. Η σχετικά μεγάλη αύξηση αποδίδεται κατά κύριο λόγο στις πωλήσεις ακριβότερων συσκευών στην κατηγορία άνω των 600 ευρώ.
Όσον αφορά τις κατηγορίες -με βάση την τιμή- που προτίμησαν οι Έλληνες καταναλωτές, είναι προφανές ότι τα φθηνότερα smartphones είχαν και την τιμητική τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι συσκευές με τιμή μεταξύ 100 και 200 ευρώ αντιπροσωπεύουν το 45% των πωλήσεων, ενώ εκείνες με τιμή κάτω από 100 ευρώ ήταν το 10%. Οι συσκευές μεταξύ 200 και 300 ευρώ έφθασαν στο 20% των πωλήσεων, ποσοστό σχετικά υψηλότερο σε σχέση με άλλες χρονιές που δείχνει μία τάση των Ελλήνων καταναλωτών να αποκτήσουν μία καλύτερη συσκευή. Από την άλλη πλευρά, το μερίδιο των συσκευών με τιμή πώλησης μεταξύ 300 και 600 ευρώ κινείται αρκετά χαμηλά (περίπου στο 7%), ενώ περίπου το 10% των πωληθέντων συσκευών είχαν αξία πάνω από 600 ευρώ.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι περίπου το 42% των πωλήσεων γίνεται μέσα από τις αλυσίδες των παρόχων (Γερμανός, Vodafone, Wind), ενώ σε αντίστοιχα νούμερα κινούνται και οι πωλήσεις από τις αλυσίδες ηλεκτρονικών (Κωτσόβολος, Πλαίσιο, Public, MediaMarkt κ.ά). Το μερίδιο των online καταστημάτων είναι στο 15%, ποσοστό που είναι χαμηλότερο σε σχέση με το παρελθόν που είχε φθάσει ακόμη και στο 20%.
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι πάντως ότι πάνω από το 80% των πωλήσεων αφορούν τα μοντέλα 5 κατασκευαστών. Συγκεκριμένα, στην πρώτη θέση είναι η Samsung με ένα μερίδιο της τάξεως του 29%, ενώ ακολουθεί η Huawei με 23%. Η Samsung παρουσιάζει μεν μία πτώση και η Huawei μία αύξηση του μεριδίου της αλλά ακόμη απέχει από την κατάληψη της πρώτης θέσης. Το ενδιαφέρον είναι ότι στην τρίτη θέση βρίσκεται πλέον η Xiaomi με 16%, έχοντας κάνει άλματα μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα. Η MLS έπεσε στην τέταρτη θέση με ένα μερίδιο της τάξεως περίπου του 8% και έχοντας απωλέσει μία ποσοστιαία μονάδα. Την πεντάδα κλείνει η Apple με περίπου 6,5% των πωληθέντων συσκευών, η οποία, όμως, αναμένεται να ανακάμψει το τελευταίο τρίμηνο του 2018 λόγω της έλευσης των νέων iPhone.
Από εκεί και πέρα, μόνο η Nokia (HMD Global) έχει ένα σχετικά καλό ποσοστό της τάξεως του 3,5%, ενώ οι υπόλοιποι κατασκευαστές έχουν μερίδια κάτω από 2%. Σημειωτέον πως αυτό δεν συνέβαινε στο παρελθόν όταν υπήρχαν αρκετοί «παίκτες» με μερίδια μεταξύ 3% και 6%, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα η ελληνική αγορά να θεωρείται από τις πλέον ανταγωνιστικές στην Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, θα έχει ενδιαφέρον αν κατασκευαστές όπως η Honor που έκαναν την εμφάνιση τους στις αρχές του καλοκαιριού θα καταφέρουν να αποσπάσουν σημαντικά μερίδια.
Επίσης, είναι ενδιαφέρον ότι κάθε κατασκευαστής είναι δυνατός σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Η Samsung κυριαρχεί στην κατηγορία 200-300 ευρώ και έχει ένα καλό μερίδιο σε εκείνη των 100-200 ευρώ, όπου είναι εξαιρετικά δυνατές η Xiaomi και η Huawei. Όσον αφορά την «υψηλή» κατηγορία των συσκευών με τιμή πάνω από 600 ευρώ, η Apple έχει ένα μερίδιο λίγο κάτω από 50%, η Samsung είναι σχετικά κοντά κινούμενη λίγο πάνω από το 40%, ενώ η Huawei είναι, σύμφωνα τουλάχιστον με τα υπάρχοντα στοιχεία, στο 10% στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Πάντως, η κατάταξη των κατασκευαστών και τα μερίδια τους με βάση τη συνολική αξία των πωληθέντων συσκευών είναι αρκετά διαφορετική από εκείνη με βάση τα τεμάχια. Το μόνο κοινό είναι η πρωτιά της Samsung, το μερίδιο της οποίας αγγίζει το 37%, ενώ ακολουθεί η Apple με 20% και λίγο πιο πίσω στο 19,5% είναι η Huawei. Η Xiaomi είναι στο 11% και καταλαμβάνει την τέταρτη θέση, ενώ ακολουθούν σε πολύ μεγάλη απόσταση η MLS με ένα μερίδιο γύρω στο 4% και η Nokia που είναι περίπου στο 2,5%.