Χωρίς ανάσα το πρωτάθλημα της F1 συνεχίζεται με το 16ο GP σε μια πίστα που δεν έχει ποτέ, κερδίσει κανείς, πλην της Mercedes.

Του Τάκη Πουρναράκη

Ομάδες και οδηγοί δεν πρόλαβαν να σβήσουν από το μυαλό τους τα στενά περάσματα και τις μπαριέρες τω δρόμων της Σιγκαπούρης, αφού μπήκαν στο αεροπλάνο και βγήκαν στο θέρετρο της Μαύρης Θάλασσας, την πόλη που φιλοξένησε τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 2014, το Σότσι. 

Ο συγκεκριμένο αγώνας το Ρωσικό GP μπήκε στο πρόγραμμα το 2014 και έχει μια και μόνο νικήτρια: Mercedes! Φέτος ο αγώνας διεξάγεται για 6η φορά, τα προηγούμενα χρόνια έχει κερδίσει ο πρωταθλητής Λιούις Χάμιλτον (2014, 2015, 2018) το 2016 ο Ρόσμπεργκ και το 2017 ο Μπότας. Η διαδρομή περνά από τις εγκαταστάσεις των χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2014. Φιλοξενεί 55.000 θεατές, και συχνά ανάμεσά τους βρίσκεται και ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν. 

Οι βασικοί λόγοι που η F1 έχει αγώνα στη Ρωσία είναι οικονομικοί. Η τοπική αγορά είναι πολύ σημαντική για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων αλλά και ελαστικών. Επιπλέον οι χορηγοί θέλουν προβολή εκεί καθώς ποντάρουν όπου υπάρχει πλούτος. Οι Ρώσοι δεν έχουν παράδοση στο motorsport. Ο πρώτος Ρώσος οδηγός της F1, ήταν ο Βιτάλι Πετρόφ, που έκανε ντεμπούτο το 2010 και απέτυχε να εντυπωσιάσει. Ο Πετρόφ ήταν ο πρώτος Ρώσος που ανέβηκε στο βάθρο στην Αυστραλία το 2011. Σήμερα αγωνίζεται στη F1, o Ρώσος Δανιήλ Κβιάτ με τα χρώματα της Toro Rosso. Το Σότσι δεν μοιάζει ιδιαίτερα με κάποια άλλη πίστα της Formula 1. Έχει κάποια κοινά χαρακτηριστικά με τη διαδρομή στο λιμάνι της Βαλένθια που ήταν στο πρωτάθλημα μέχρι το 2012. Όπως στο Μόντρεαλ και στη Μελβούρνη έτσι και στο Σότσι οι εγκαταστάσεις είναι μόνιμες κατά το ήμισυ ενώ όπως στο Μόντρεαλ έτσι και στο Σότσι οι εγκαταστάσεις φτιάχτηκαν αρχικά για Ολυμπιακούς αγώνες.Η πίστα είναι φαρδιά (σ.σ: από 13 έως 15m) κάτι που ευνοεί τα προσπεράσματα. Έχει 12 δεξιές και 6 αριστερές στροφές, αναμένεται η τελική ταχύτητα ανάμεσα στις στροφές 1 και 2 να ξεπεράσει τα 330km/h. 

Βασικό ερώτημα μετά το τελευταίο σερί 3 νικών της Ferrari σε  Βέλγιο, Μόντσα, Σιγκαπούρη είναι αν θα έχουν ξανά οι κόκκινοι το πάνω χέρι. Οι μεγάλες ευθείες ευνοούν τη δυνατή υβριδική μηχανή του κόκκινου μονοθεσίου, το Σότσι είναι κυρίως «σταμάτα – ξεκίνα».  Στη Ferrari έχουν βρει την ηρεμία τους αφού δόθηκαν εξηγήσεις στο Λεκλέρκ για την στρατηγική που ακολουθήθηκε στην Σιγκαπούρη ενώ αντίθετα στην Mercedes υπάρχει ένταση καθώς ο Χάμιλτον πιέζει την  ομάδα να βελτιώσει την απόδοσή της, τη στρατηγική της και να φέρει αναβαθμίσεις στο μονοθέσιο. 

Η διαδρομή έχει σχετικά λεία άσφαλτο οπότε επελέγησαν από την Pirelli ελαστικά από το μέσο της γκάμας: η γόμα C2 θα είναι η άσπρη/σκληρή,  η C3 κίτρινη/μέση και C4  κόκκινη/μαλακή. Είναι μια επιλογή ένα επίπεδο πιο σκληρή από την αντίστοιχη περσινή στη Ρωσία και ένα επίπεδο πιο σκληρή από τις γόμες που είδαμε στη Σιγκαπούρη το προηγούμενο Σαββατοκύριακο. 

Το Ρωσικό Grand Prix από το 2014 που μπήκε στο πρόγραμμα αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την λεία άσφαλτο. Εκείνη τη χρονιά ο οδηγός της Mercedes, Νίκο Ρόσμπεργκ έβγαλε όλο τον αγώνα, πρακτικά με το ίδιο σετ ελαστικών. Από τότε η επιφάνεια ωρίμασε και έγινε πιο τραχιά.  Σε συνδυασμό με τη χάραξη της πίστας που δε φθείρει ιδιαίτερα τα ελαστικά, προκύπτει ένας αγώνας όχι πολύ απαιτητικός για τα ελαστικά. 

Εξαίρεση αποτελεί η στροφή 3, η πιο απαιτητική της διαδρομής. Είναι μια αριστερή με πολλές κορυφές που σε ένα βαθμό μοιάζει με την περίφημη στροφή 8 στην Τουρκία. Γενικά η συγκεκριμένη πίστα απαιτεί σταθερότητα στο φρενάρισμα και ελκτική πρόσφυση. Περισσότερο καταπονείται το εμπρός δεξιά ελαστικό. 

Προβλέπεται στρατηγική μιας αλλαγής ελαστικών. Πέρυσι ο οδηγός της Mercedes, Λιούις Χάμιλτον κέρδισε από τη δεύτερη θέση στην εκκίνηση, με στρατηγική μιας αλλαγής: πάρα πολύ μαλακή/ μαλακή γόμα. Ο οδηγός της Red Bull, Μαξ Φερστάπεν έκανε το αντίθετο μαλακή/ πάρα πολύ μαλακή και τερμάτισε 5ος παρότι εκκινούσε τελευταίος. Αξίζει να τονιστεί ότι λόγω των αλλαγών στην υβριδική μηχανή της Honda, o Ολλανδός θα έχει ποινή 5 θέσεων στην εκκίνηση. Το ίδιο ισχύει και για τους Άλμπον, Γκασλί, Κβίατ. 

Οι καιρικές συνθήκες μπορεί να είναι απρόβλεπτες. Πέρυσι έβρεξε πριν τον αγώνα, τα προηγούμενα χρόνια είχαμε λιακάδα. Η πρόβλεψη για τον καιρό δίνει σημαντική πιθανότητα βροχής το Σάββατο.  Έβρεχε πάντως και σήμερα στο Σότσι 

Η Mercedes έχει κερδίσει όλους τους αγώνες στη Ρωσία, ακόμη και τους δυο πρώτους που έγιναν στην Αγ. Πετρούπολη το 1913-1914.

Ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Μάριο Ίσολα σημείωσε: “Καθότι η Ρωσία επανήλθε σε φθινοπωρινή ημερομηνία, από πέρυσι, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι μπορεί να αλλάξει σε σχέση με το 2018. Διαλέξαμε ελαστικά από το μέσον της γκάμας μας – ένα επίπεδο πιο σκληρά από πέρυσι – τα οποία λογικά θα καλύψουν τις ποικίλες συνθήκες. Οι φορτίσεις στο διαμήκη άξονα είναι πιο σημαντικές από τις πλευρικές για τα ελαστικά, σ’ αυτή την πίστα. Το κράτημα βελτιώνεται πολύ κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Η προσαρμογή του σεταρίσματος και της στρατηγικής ελαστικών στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της πίστας θα είναι ένα από τα κλειδιά για την επιτυχία στο Σότσι. Πέρυσι ο Μπότας πέτυχε στις κατατακτήριες δοκιμές απόλυτο ρεκόρ πίστας, έχει ενδιαφέρον να δούμε αν αυτό θα κατέβει κι άλλο φέτος”.

Ο Χάμιλτον έχει κάνει μια επιλογή ελαστικών διαφορετική απ’ όλους τους άλλους για το Ρώσικο Grand Prix: ένα σετ σκληρής γόμας, τέσσερα σετ μέσης γόμας (περισσότερα απ’ όλους) και οχτώ σετ μαλακής γόμας.

Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι προγραμματισμένες για τις 15:00 ώρα Ελλάδος ενώ ο αγώνας για τις 14:10. Θα μεταδοθούν απευθείας από ΕΡΤ, COSMOTE.