Δημήτρης Μαλλάς
Η λαϊκή παροιμία αναφέρει ότι «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά». Και η αλήθεια είναι ότι οι δημοσιογράφοι όταν ακούμε έντονα να κυκλοφορεί μία φήμη, συνήθως θεωρούμε ότι κάπου υπάρχει και η αντίστοιχη …φωτιά.
Στην περίπτωση, όμως, της MediaMarkt και των φημών για επικείμενη πώληση των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων της γνωστής γερμανικής αλυσίδας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, αρχίζεις να αναρωτιέσαι πόσο δυνατή η φωτιά. Ακόμη και κατά πόσον υπάρχει πραγματική φωτιά ή απλά υπάρχει κάτι που απλά …σιγοκαίει.
Στο Banks.com.gr είχαμε αναφερθεί από τις αρχές Σεπτεμβρίου στη φημολογία περί εξελίξεων στη MediaMarkt. Και δεν είμασταν καν οι πρώτοι που είχαν κάνει λόγο ότι κάτι κινείται στη συγκεκριμένη αλυσίδα. Η σχετική φημολογία είχε ξεκινήσει από τα μέσα του καλοκαιριού όταν είχαμε οργανωτικές αλλαγές στη MediaMarkt και ταυτόχρονα η μητρική εταιρεία CECONOMY ανακοίνωσε ότι συγχωνεύει τις δραστηριότητες της στη Ρωσία με την τοπική M.Video/Shafmar αποκτώντας το 15% της τελευταίας, καταβάλλοντας μάλιστα και ένα ποσό της τάξεως των 258 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η MediaMarktSaturn Russia παρουσίαζε τεράστιες ζημιές και ταυτόχρονα η διοίκηση της CECONOMY έχει πάρει μία στρατηγική απόφαση ότι στις αγορές όπου δεν κατέχει ηγετική θέση θα αποχωρεί.
Όμως, η Ελλάδα δεν είναι η Ρωσία. Και η παρουσία στην MediaMarkt στην Ελλάδα μπορεί να έχει περάσει από πολλά …κύματα και ουκ ολίγες αλλαγές, όπως, επίσης, να παρουσιάζει και συσσωρευμένες ζημιές, αλλά τα τελευταία χρόνια σε ετήσια βάση οι ζημιές δεν είναι τέτοιες που να οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο γερμανικός όμιλος πιέζεται για να φύγει από την Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις στη Ρωσία πυροδότησαν φημολογία. Και η κύρια φήμη ήταν ότι ο ενδιαφερόμενος ήταν τα Public του ομίλου Olympia του γνωστού επιχειρηματία Πάνου Γερμανού. Στις αρχές Σεπτεμβρίου όταν το «Β» επικοινώνησε με την Olympia -σε πολύ υψηλό επίπεδο- η απάντηση ήταν κατηγορηματική: δεν ενδιαφερόμαστε ούτε συζητάμε. Διαψεύσεις που συνεχίζονται και τις τελευταίες ημέρες που το θέμα της Media Markt επανήλθε στο προσκήνιο, ειδικά μετά την επιστολή συλλόγου ιδιωτικών υπαλλήλων προς το υπουργείο Εργασίας όπου αναφέρεται: «οι πληροφορίες που καταφέραμε και συλλέξαμε σε επικοινωνία με δεκάδες εργαζόμενους των MEDIA MARKT – Μελών του Συλλόγου μας, αλλά και μέσα από έρευνα που διεξήγαγαν συνεργάτες μας, θέλουν να έχει ήδη προχωρήσει μια τέτοια συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών και να έχει κατατεθεί προς έγκριση στη αρμόδια Επιτροπή Ανταγωνισμού». Η Επιτροπή Ανταγωνισμού δήλωνε τη Δευτέρα ότι δεν έχει κατατεθεί κάποια σχετική συμφωνία και από την Olympia διαψεύδουν επίσης ότι έχει γίνει κάτι τέτοιο. Οι δημοσιογράφοι κατηγορούμαστε για fake news, αλλά η προσωπική άποψη μου είναι πως εδώ έχουμε τον ορισμό της περίπτωσης. Εκτός και αν οι συνεργάτες του σωματείου έχουν κάποια απόδειξη, την οποία όμως δεν παρουσίασαν.
Σημειωτέον πως το «Β» επικοινώνησε στις αρχές Σεπτεμβρίου και με ανθρώπους της διοίκησης της MediaMarkt στην Ελλάδα και η απάντηση ήταν η ίδια: δεν υπάρχει κάτι. Και μάλιστα άφησαν να εννοηθεί ότι δεν θα υπάρχει κάτι και τους επόμενους μήνες.
Όπως επίσης διαψεύδεται ότι έχει γίνει και κάποιο due diligence. Βέβαια, οι φήμες επιμένουν ότι κάτι υπάρχει στα σκαριά. Και για να είμαστε ειλικρινείς, ουδείς μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο κάποιας μορφής συνεργασίας με άλλον «παίκτη» στον τομέα των προμηθειών προϊόντων.
Πάντως, η MediaMarkt δεν δείχνει να αποχωρεί από την Ελλάδα και αυτό ξεκαθάρισε χθες και η MediaMarktSaturn Retail Group, θυγατρική της CECONOMY καθώς σε σχετική ανακοίνωση της αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα είναι μια σημαντική αγορά για τη MediaMarkt. Η MediaMarkt σίγουρα θα παραμείνει στη χώρα. Δεν υπάρχει σχέδιο αποχώρησης από την ελληνική αγορά».
Η φημολογία δεν περιορίστηκε μόνο στην Public και την Olympia αλλά και επεκτάθηκε και στον Κωτσόβολο -σε πολύ αρχικά στάδια και πρακτικά σταμάτησε αμέσως- όπως και στο Πλαίσιο. Η πραγματικότητα είναι ότι το Πλαίσιο σχεδιάζει την επέκταση του στο χώρο των ηλεκτρικών («λευκών») συσκευών και μία εξαγορά της MediaMarkt στην Ελλάδα θα είχε επιχειρηματική λογική. Πηγές της Πλαίσιο αναφέρουν ότι δεν έχει υπάρξει ουδεμία επαφή ούτε προσέγγιση προς ή από τη MediaMarkt. Σημειώνουν δε ότι τα περισσότερα από τα καταστήματα της MediaMarkt βρίσκονται πολύ κοντά σε υφιστάμενα σημεία της Πλαίσιο, οπότε δεν υπάρχει κάποιο συγκριτικό πλεονέκτημα. Συν ότι υπάρχει και μία σημαντική διαφορά κουλτούρας, όπερ σημαίνει ότι μία εξαγορά μπορεί να δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε.
Όσον αφορά στο πιθανολογούμενο ενδιαφέρον των Public, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι πρόκειται για δύο εντελώς διαφορετικές αλυσίδες με μόνο κοινό την πώληση ηλεκτρονικών ειδών. Τα MediaMarkt δεν πουλάνε βιβλία, CD και παιχνίδια όπου τα Public δίνουν ιδιαίτερη σημασία, τα Public δεν πουλάνε ψυγεία, πλυντήρια και κουζίνες. Η αγορά των ηλεκτρικών συσκευών έχει μεν ενδιαφέρον, αλλά ο όμιλος Olympia έκανε τη σχετική κίνηση πρόσφατα μέσω της Westnet, από τους μεγαλύτερους διανομείς στην Ελλάδα, η οποία ξεκίνησε να προωθεί στην ελληνική αγορά τις «λευκές» συσκευές της Sharp.
Ποια είναι η κατάσταση με τη MediaMarkt; Το μερίδιο του 12% που εκτιμάται ότι έχει η ελληνική θυγατρική θεωρείται μάλλον μικρό για τα δεδομένα του γερμανικού κολοσσού. Όμως, και η αύξηση του δεν είναι κάτι εύκολο και ο ανταγωνισμός -από την επικείμενη είσοδο της Πλαίσιο- θα ενταθεί. Αυτή τη στιγμή, οι ζημιές δεν είναι υψηλές και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις η MediaMarkt πετυχαίνει να έχει και θετικό πρόσημο. Αν, όμως, θέλει να αυξήσει τα μερίδια της, θα πρέπει να γίνει πιο επιθετική και να γίνουν και σημαντικές επενδύσεις. Και μοιάζει κάπως δύσκολο να πάρουν μία τέτοια απόφαση στα κεντρικά στο Ίνγκολσταντ. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν συζητήσεις για το μέλλον της ελληνικής θυγατικής, χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει ότι έχουν ληφθεί και αποφάσεις ή ότι έχουν γίνει πραγματικές επαφές με υποψήφιους συνεργάτες.