Και τώρα τι κάνουμε; #2
Συνοψίζοντας το προηγούμενο άρθρο η κρίση του covid-19 θα είναι μάλλον μαζί μας και θα μας επηρεάζει για αρκετό καιρό.
Είτε όμως υπάρχει κρίση, είτε όχι, ο Μετασχηματισμός, η Αλλαγή, η Προσαρμοστικότητα είναι ένας διαχρονικός παράγων για την πρόοδο του επιχειρείν.
Ο Μετασχηματισμός, ως διαδικασία, στοχεύει στην εξέλιξη και στην βελτίωση της θέσης ενός οργανισμού. Ειδικά σε μεταβατικές περιόδους, σε περιόδους κρίσεων, ο Μετασχηματισμός είναι αναγκαίος.
Στην εποχή μας υπάρχει το ψηφιακό υπόβαθρο για την υλοποίησή του. Και αυτό είναι Ψηφιακός Μετασχηματισμός (Ψ. Μ. στην συνέχεια )
Η παρούσα κρίση θα επιταχύνει τις διεργασίες που ήδη είχαν αρχίσει. Θα επιταχύνει την υιοθέτηση της αυτοματοποίησης και των ψηφιακών τεχνολογιών.
Πρώτο συμπέρασμα:
- Keep calm and go for Digital Transformation
Πρώτα απ´ όλα όπως αναφέραμε, ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός δεν αφορά την τεχνολογία για την χάρη της τεχνολογίας. Ποιον λοιπόν αφορά;
Αφορά :
- Τον Πελάτη. Τον λόγο ύπαρξης μιας επιχείρησης
- Την στρατηγική και την υλοποίησης της
- Τους ανθρώπους και τους πόρους της επιχείρησης καθώς και το ‘οικοσύστημα’ στην αγορά.
Αφορά την δημιουργία αξίας για όλους τους παραπάνω.
Ας δούμε λοιπόν ποια είναι τα βασικά στοιχεία που επηρεάζουν την δημιουργία αξίας:
- H στρατηγική αλλά και η υλοποίηση της στρατηγικής της επιχείρησης είναι η πιο βασικός παράγων. Η ηγετική ομάδα έχει το ‘όραμα’ για το τι θέλει να επιτύχει. Παραδείγματα που πρέπει να εξεταστούν σαν θέματα της στρατηγικής σήμερα είναι:
- Η ανάπτυξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών,
- Η διατήρηση των πελατών, αλλά και η επέκταση σε νέες αγορές
- Η δημιουργία νέων “καναλιών προώθησης” προϊόντων και υπηρεσιών με ένα ολοκληρωμένο τρόπο.
- Η αυτοματοποίηση και η “ψηφιοποίηση” της παραγωγής
- Η επιχειρησιακή αξία. Αυτή σχετίζεται με μετρήσιμα στοιχεία και αφορά ενέργειες και διαδικασίες.
Για παράδειγμα:
Ο/η οικονομικός/η διευθυντής/τρια πρέπει να έχει την σωστή και επίκαιρη πληροφορία να καθοδηγήσει την εταιρεία, να διαχειριστεί το επιχειρηματικό πλάνο, να βελτιστοποιήσει τους πόρους της επιχείρησης, μεταξύ άλλων
-
- Ο/η υπεύθυνος/η προμηθειών ενδιαφέρεται να ελαττώσει το κόστος προμήθειας των πρώτων υλών
- Ο/η διευθυντής/τρια Ανθρωπίνων πόρων να προσελκύσει και να αναπτύξει τους πλέον ταλαντούχους υπαλλήλους
- Ο/η διευθυντής/τρια Παραγωγής να βελτιώσει την παραγωγικότητα και την ποιότητας της παραγωγής
Η διαχείριση του ρίσκου.
Του κινδύνου που αφορά την συμμόρφωση με το νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας, την προστασία από απάτη, την ασφάλεια των συστημάτων, την ευελιξία στην λήψη και την υλοποίηση αποφάσεων.
Σήμερα, σε μια εποχή ταχέων αλλαγών, πολλοί ηγέτες θεωρούν ότι η έλλειψη ευελιξίας είναι ρίσκο για την επιχείρηση
Κάθε ηγετική ομάδα έχει την υποχρέωση να αναλύει σε βάθος τα παραπάνω στοιχεία, συστηματικά, και να προχωρεί σε βελτιστοποίηση στοχεύοντας την δημιουργία επιπλέον αξίας.
Τα συμπεράσματα μπορεί να οδηγούν σε απλές διορθωτικές κινήσεις ή ακόμα και σε διαδικασίες ριζικής ανασχεδίασης της στρατηγικής, της δομής και της οργάνωσης της εταιρείας και των επιχειρησιακών διαδικασιών.
Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός είναι ο καταλύτης
Στην Ψηφιακή Οικονομία η δημιουργία αξίας επιτυγχάνεται με την ‘έξυπνη’ διασύνδεση ανθρώπων, εταιρικών και όχι μόνον, πόρων και επιχειρησιακών διαδικασιών.
Είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός:
- δεν επιβάλει την υποχρεωτική αλλαγή του επιχειρηματικού μοντέλου.
- δεν επιτάσσει την αλλαγή συστημάτων. Αν, όμως, τα συστήματα δεν μπορούν να υποστηρίξουν το “ψηφιακό επιχειρηματικό μοντέλο” τότε αναπόφευκτα θα πρέπει να αλλάξουν.
- δεν οδηγεί σε αλλαγή προσωπικού. Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να επανεκπαιδευτούν, αν φυσικά θέλουν να βγουν από την ρουτίνα τους
- δεν σημαίνει ότι μια επιχείρηση πρέπει να μετασχηματιστεί σε start-up, ή να επενδύσει σε μια start-up. Οι εξαγορές start-ups και κυρίως η ενσωμάτωσή τους θέλουν ειδικές ικανότητες που σπανίζουν. Γι αυτό αποτυγχάνουν τον σκοπό τους στην συντριπτική πλειοψηφία.
- η ψηφιοποίηση κάποιων διαδικασιών ή συστημάτων δεν είναι υποχρεωτικά Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Υπό συνθήκες μπορεί να είναι ένα βήμα προς τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό.
Η δημιουργία ψηφιακών ‘νησίδων’, βραχυπρόθεσμα βοηθά, αλλά χωρίς την συνολική / μεγάλη εικόνα συνεισφέρει στην πολυπλοκότητα κι αυτό κοστίζει. Quick wins είναι σημαντικά σε ένα έργο, αλλά δεν είναι εγγύηση για την επιτυχία του Ψ.Μ. Η ολιστική προσέγγιση είναι η βάση για τον αποτελεσματικό Ψ.Μ.
{Στο επόμενο άρθρο θα δούμε πως η πρόοδος της τεχνολογίας επιτρέπει τον Μ. Ψ. και πως είναι μια Ψηφιακή εταιρεία.}