Δημήτρης Μαλλάς
Ανάγκη επιτάχυνσης των δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού από τις ελληνικές επιχειρήσεις εντοπίζει έρευνας που πραγματοποίησε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital σχετικά με το πώς οι ελληνικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν το συγκεκριμένο θέμα.
Στην έρευνα με τίτλο «Digital Transformation in Greece 2018», η οποία πραγματοποιήθηκε για 2η συνεχόμενη χρονιά, συμμετείχαν επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους της οικονομίας και είναι αξιοσημείωτο ότι το 82% των ερωτηθέντων απάντησε ότι έχει κάποιο έργο, το οποίο περιλαμβάνεται σε ένα πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού. Από την άλλη πλευρά, όμως, μόλις το 50,8% απάντησε πως διαθέτει κάποιο τμήμα που ασχολείται με την καινοτομία ή το χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών.
Βασικός λόγος που ασχολούνται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό είναι η αναζήτηση νέων ευκαιριών για ανάπτυξη και ακολουθούν εκείνοι της ανάγκης για εκσυγχρονισμό και της αλλαγής του τρόπου εργασίας.
Το μεγάλο ζήτημα είναι, όπως μάλλον αναμενόταν, η αντίδραση στην αλλαγή που υπάρχει στο εσωτερικό των οργανισμών, όπως επίσης και η ανάγκη για αλλαγές σε διαδικασίες και στον τρόπο λειτουργίας αλλά και η έλλειψη των απαραίτητων δεξιοτήτων. Μόλις το 9,8% των συμμετεχόντων αισθάνεται ότι η νοοτροπία των εργαζομένων είναι τέτοια που θα στηρίξει αλλαγές ή τη χρήση νέων εργαλείων, ενώ είναι εντυπωσιακό ότι το 57,3% θεωρεί ότι η δυνατότητα του οργανισμού για να υλοποιήσει έργα ψηφιακού μετασχηματισμού είναι από «πολύ χαμηλή» ως «βασική». Ενδεχομένως αυτός είναι και ο λόγος που το 73,8% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να αναζητήσει εξωτερικούς συνεργάτες προκειμένου να ενισχύσει τις προσπάθειες για ψηφιακό μετσχηματισμό, ενώ το 62,3% σκέφτεται να προσλάβει νέους ανθρώπους προκειμένου να αναλάβουν ρόλο σε θέσεις που σχετίζονται με την καινοτομία και τον ψηφιακό μεταχηματισμό.
Η καινοτόμα κουλτούρα θεωρείται ως το σημαντικότερο στοιχείο προκειμένου να υλοποιηθούν στρατηγικές ψηφιακού μετασχηματισμού, ενώ το 67,2% δηλώνει ότι έχει συμπεριλάβει στη στρατηγική του τον μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου του.
Οι τομείς μίας επιχείρησης που θεωρείται ως εκείνοι που πρέπει να αλλάξουν μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι αυτός των «λειτουργιών» (οperations) με το ποσοστό να φθάνει στο 29,5% και ακολουθούν εκείνοι του «μάρκετινγκ» και της «επιχειρησιακής ανάπτυξης» με 16,4%. Όμως, ο τομέας που θεωρείται πιο εύκολο να αλλάξει μέσω ρου ψηφιακού μετασχηματισμού είναι αυτός της «πληροφορικής» (ΙΤ) με το ποσοστό να είναι στο 27,9%, ενώ ακολουθούν εκείνοι της «διοίκησης» (19,75) και των «λειτουργιών» (16,4%).