Τα πλοία που κινούνται εξ ολοκλήρου με πράσινα καύσιμα με βάση το υδρογόνο θα πρόσθεταν λιγότερο από 0,10 ευρώ (0,10,5 $) στην τιμή ενός ζευγαριού trainers και έως και 8 ευρώ για ένα ψυγείο, σύμφωνα με νέα μελέτη για το κόστος της απαλλαγής από τον άνθρακα στην ευρωπαϊκή ναυτιλία. Η ανάλυση των αποστολών από το Shenzhen της Κίνας προς την Ευρώπη πραγματοποιήθηκε από τη ΜΚΟ Transport & Environment (T&E).
Ο Faig Abbasov, διευθυντής ναυτιλίας στην T&E, δήλωσε: «Η πράσινη ναυτιλία θα πρόσθετε λιγότερο από 10 σεντς σε ένα ζευγάρι Nike. Αυτό είναι ένα μικροσκοπικό τίμημα για τον καθαρισμό μιας από τις πιο ρυπογόνες βιομηχανίες στη γη. Σε μια χρονιά όπου οι ναυτιλιακές εταιρείες αποκομίζουν μεγαλύτερα κέρδη από το Facebook, τη Google, την Amazon και το Netflix μαζί, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να αναλογιστούν αν κάνουν πραγματικά έμπρακτες κινήσεις προς αυτή την κατεύθυνση».
Η μελέτη δείχνει ότι ακόμη και στην πιο ακραία περίπτωση ενός πλοίου που λειτουργεί με 100% πράσινα καύσιμα, οι τιμές δεν θα αυξάνονταν σημαντικά.
Στη χειρότερη περίπτωση, οι αποστολείς θα αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος μεταφοράς από 1% έως 1,7%. Ωστόσο, σε αναλυτική βάση, η τιμή των καταναλωτικών προϊόντων μετά βίας θα αυξανόταν, υποστηρίζει η μελέτη. Ένα ζευγάρι trainers θα κόστιζε μόλις 0,003 € περισσότερο, μια τηλεόραση 0,03 € και ένα ψυγείο έως και 0,27 € περισσότερο.
Οι υπολογισμοί της αύξησης του κόστους βασίζονται σε διαφορετικά υποθετικά μείγματα καυσίμων για ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που πλέει μεταξύ Κίνας και Ευρώπης. Τα δεδομένα λαμβάνονται από το δορυφορικό σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) και διασταυρώνονται με τη βάση δεδομένων EU MRV.
Ο Abbasov κατέληξε: «Πριν από μια δεκαετία, η μόνη ελπίδα για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα από τη ναυτιλίας ήταν η διακοπή του ίδιου του παγκόσμιου εμπορίου. Τώρα έχουμε την τεχνολογία, αλλά αυτό που λείπει είναι ένα σήμα της αγοράς για τους παραγωγούς πράσινου υδρογόνου. Ως παγκόσμιος ηγέτης στη ναυτιλία, η ΕΕ θα πρέπει να θέσει έναν φιλόδοξο στόχο για την εισαγωγή πράσινων ηλεκτρονικών καυσίμων στον κλάδο που θα εγγυάται στους προμηθευτές καυσίμων υδρογόνου μια αγορά. Η πράσινη αποστολή είναι δυνατή. Είναι θέμα πολιτικής βούλησης».
Ακριβώς το ίδιο θέμα έθιξε πέρσι ο Σόρεν Σκου, Διευθύνων Σύμβουλος της A.P. Moller-Maersk.
Σε συνέντευξη από το BBC, το αφεντικό της Maersk αναγνώρισε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία στο σύνολό της θα έπρεπε να ξοδέψει δισεκατομμύρια δολάρια για να αναδιαμορφώσει τον παγκόσμιο εμπορικό της στόλο, αλλά το κόστος για τον τελικό καταναλωτή θα ήταν ελάχιστο.
«Σε ένα κοντέινερ με αθλητικά παπούτσια από το Βιετνάμ, η αύξηση θα ΄μεταφραζόταν΄ ως έξι σεντς ανά ζευγάρι αθλητικά παπούτσια. Επομένως, δεν νομίζω ότι θα επηρεάσει πραγματικά τις ευκαιρίες κατανάλωσης», είπε ο Skou στο BBC.