Μικρή μονοψήφια αύξηση εκτιμάται ότι θα υπάρξει φέτος στην αγορά των ενοικιάσεων αυτοκινήτων που έχει επηρεαστεί θετικά τα τελευταία χρόνια λόγω της ανόδου του τουριστικού κλάδου.
Η εκτίμηση προέρχεται από τους επιτελείς της Autohellas, η οποία, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο κ. Ευτύχιο Βασιλάκη, «εχει υπερδιπλασιάσει τα βασικά της μεγέθη κύκλου εργασιών και κερδοφορίας σε 4 μόλις χρόνια, φτάνοντας τα 470εκ. κύκλου εργασιών και είμαστε πλέον ξεκάθαρα ο μεγαλύτερος ομιλος στις υπηρεσίες γύρω από το αυτοκίνητο στην Ελλάδα, είτε αυτές στοχεύουν στον τουρισμό είτε στην τοπική μας οικονομία (σ.σ. στον «παραδοσιακό» για τον όμιλο τομέα της μακροχρόνιας μίσθωσης, της εμπορίας αυτοκινήτων, της παροχής υπηρεσιών μετά την πώληση).
Ειδικά όσον αφορά την αγορά του τουρισμού και κατ΄επέκταση του Rent a Car (RAC), συνολικά οι επιδόσεις του κλάδου, έχουν σημειώσει σημαντική πορεία ανάπτυξης (περίπου 8-10% ετησίως) που ξεκίνησε το 2013 φτάνοντας σε ιστορικά υψηλά τόσο για τη χώρα όσο και ιδιαίτερα για την εταιρεία Αutohellas- Hertz στην Ελλάδα. Ωστόσο για φέτος, «με βάση τα ρεκόρ αφίξεων των προηγουμένων ετών, την διαφαινόμενη επιβράδυνση στις βασικές ευρωπαϊκές οικονομίες/πήγες αλλά και την αβεβαιότητα γύρω από το BREXIT που επηρεάζει την αγγλική αγορά θα πρέπει να είμαστε αρκετά συντηρητικοί στις εκτιμήσεις μας για το 2019 – έπειτα από μια εξαετία συνεχών αυξήσεων του εισερχόμενου τουρισμού. Έτσι για το 2019 εκτιμούμε ότι θα υπάρχει μικρή μονοψήφια αύξηση και αυτή πιθανόν περιορισμένη σε κάποιες από τις τουριστικές περιοχές μόνο, με κύρια την Αθήνα. Αντίστοιχα πιο περιοριστικά θα κινηθούν και οι αγορές/επενδύσεις σε αυτοκίνητα, ανανεώνοντας (σε μέση ηλικία) και αναβαθμίζοντας σε μίγμα αλλά όχι αυξάνοντας ποσοτικά το στόλο του rent a car στην Ελλάδα, με έμφαση στη βελτίωση των δεικτών απασχόλησης/αξιοποίησης του στόλου κατά τη διάρκεια του έτους».
Οι εξελίξεις στην Ε.Ε.
Την ίδια στιγμή, όπως έγινε γνωστό χθές, μετά από έκκληση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των αρχών προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ, πέντε κορυφαίες εταιρείες του κλάδου, η Avis, η Europcar, η Enterprise, η Hertz και η Sixt, άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζουν τις τιμές ενοικίασης αυτοκινήτων, καθιστώντας τις απόλυτα διαφανείς για τους καταναλωτές.
Μέχρι σήμερα, όπως επισημαίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι εν λόγω εταιρείες δεν είχαν εφαρμόσει πλήρως ορισμένες από τις δεσμεύσεις τους προκειμένου η Κομισιόν και οι αρχές προστασίας των καταναλωτών της ΕΕ να θεωρήσουν ότι οι εταιρείες συμμορφώνονται πλήρως με το δίκαιο της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών. Η αξιολόγηση που δημοσιεύτηκε χθες σημειώνει ότι η Enterprise και η Sixt έχουν πλέον προβεί σε όλες τις απαιτούμενες αλλαγές. Η Avis έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει τις υπόλοιπες αλλαγές μέχρι τον Μάιο του 2019. Η Europcar, η οποία τώρα περιλαμβάνει την Goldcar, θα πραγματοποιήσει τις υπόλοιπες αλλαγές μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Η Hertz έχει δεσμευτεί να προβεί σε όλες τις αναγκαίες αλλαγές το αργότερο μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2020.
Οι εταιρείες δεσμεύθηκαν:
- να συμπεριλαμβάνουν όλες τις χρεώσεις στη συνολική τιμή κράτησης: στους καταναλωτές θα προσφέρεται πλέον μια βασική τιμή στον ιστότοπο, η οποία θα αντιστοιχεί στην τελική τιμή που θα πρέπει να πληρώσουν. Η τιμή αυτή πρέπει να περιλαμβάνει όλες τις πρόσθετες χρεώσεις, όπως ειδική επιβάρυνση για υπηρεσίες καυσίμων, τέλη αεροδρομίου και επιπλέον χρέωση για νέο οδηγό ή για επιστροφή του αυτοκινήτου σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο παραλαβής·
- να περιγράφουν με σαφήνεια τις βασικές υπηρεσίες ενοικίασης με τους όρους και τις προϋποθέσεις σε όλες τις εθνικές γλώσσες: οι καταναλωτές δεν θα έρχονται πλέον αντιμέτωποι με ασαφείς ή παραπλανητικές πληροφορίες σχετικά με τα κύρια χαρακτηριστικά της ενοικίασης, όπως ενδεχόμενο περιορισμό χιλιομέτρων, την πολιτική για τα καύσιμα, την πολιτική ακύρωσης και τις απαιτήσεις καταβολής εγγύησης κ.λπ.·
- να αναφέρεται σαφώς, στην προσφορά τιμής, η τιμή και οι λεπτομέρειες των προαιρετικών πρόσθετων επιλογών, ιδίως των ασφαλιστικών καλύψεων που μειώνουν την οικονομική ευθύνη του ενοικιαστή σε περίπτωση ζημιάς. Θα πρέπει να αναφέρεται με σαφήνεια τι καλύπτει η βασική τιμή ενοικίασης όσον αφορά τις ζημίες, και ιδίως τι μπορεί να χρειαστεί να πληρώσει επιπλέον ο οδηγός. Εάν αγοράζεται πρόσθετη ασφάλιση ή ασφάλιση με απαλλαγή, το τι περιλαμβάνεται σε αυτή και τι όχι θα πρέπει επίσης να αναφέρεται σαφώς πριν αποδεχτεί ο καταναλωτής την αγορά.
«Αν και οι εταιρείες που συμμετέχουν σε αυτή τη δράση αποτελούν τα δύο τρίτα των ιδιωτικών εταιρειών ενοικίασης αυτοκινήτων στην ΕΕ, άλλοι έμποροι, όπως οι μεσάζοντες και οι μικρότερες εταιρείες, διαδραματίζουν κι αυτοί σημαντικό ρόλο στην εν λόγω αγορά. Οι αρχές και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συνεχίσουν να παρακολουθούν όλους τους παράγοντες της αγοράς για να διασφαλίσουν ότι τηρούν πλήρως τους κανόνες της ΕΕ για τους καταναλωτές», αναφέρει η ανακοίνωση της Κομισιόν.