«Μετατρέποντας το όραμα σε πραγματικότητα»

Η απανθρακοποίηση, η καταγραφή εκπομπών ρύπων, η βιωσιμότητα και η λειτουργική αποδοτικότητα, καθώς και ο ρόλος των ψηφιακών τεχνολογιών αποτελούν τις κύριες προκλήσεις για το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Η αντιμετώπισή τους δεν είναι σίγουρα εύκολη υπόθεση.

Το πρώτο βήμα είναι να αρχίσουμε να δουλεύουμε μαζί. Να συνεργαστούμε. Και αυτό είναι ένα σημαντικό σημείο, που τονίστηκε κατά τη διάρκεια αυτών των δύο ημερών εδώ στο Global Maritime Forum.

Χρειαζόμαστε τη συμμετοχή όλων των σχετικών δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Σε όλα τα επίπεδα.

Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι «όλοι βρισκόμαστε στην ίδια βάρκα».

Είναι ηθική και πολιτική ανάγκη να δουλέψουμε μαζί.

Η βιομηχανία χρειάζεται συνεργασία προς την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων.

Είναι αλήθεια, ωστόσο, ότι οι κυβερνήσεις αποτελούν σημαντικό μέρος σε αυτήν την προσπάθεια.

Η βιομηχανία δεν μπορεί να επιτύχει ή να φτάσει τους στόχους της χωρίς ισχυρή κυβερνητική υποστήριξη.

Εμείς – οι πολιτικοί – πρέπει να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον που θα προωθεί επενδύσεις σε πιο πράσινες και ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες.

Η πολιτική θα πρέπει να «καθαρίσει» το τεχνολογικό μονοπάτι προς την απανθρακοποίηση και να επιταχύνει την ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών και καυσίμων.

Για εμάς ωστόσο η επιτυχία προϋποθέτει στενή συνεργασία με όλους εσάς. Με τη βιομηχανία και την επιστημονική κοινότητα.

Χρειαζόμαστε την τεχνογνωσία σας. Και σε αυτό το πλαίσιο, σας διαβεβαιώ ότι θα συνεχίσουμε μαζί σας και θα συμμετέχουμε σε έναν έντονο διάλογο και «brainstorming» για το πώς μπορούμε να μεταφράσουμε τις δεσμεύσεις σε δράση.

Πάντα σε ένα ρεαλιστικό και εφικτό πλαίσιο.

Τα τελευταία χρόνια, διάφορες κρίσεις – από την COVID19 έως την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, την ενεργειακή κρίση και άλλες περιφερειακές συγκρούσεις – έχουν δείξει την αδιαμφισβήτητη πόσο σημαντικός και ευάλωτος είναι ο κλάδος της ναυτιλίας.

Έτσι, έχουμε το καθήκον να προστατεύσουμε και να ενισχύσουμε αυτόν τον τομέα.

Με τις σωστές στρατηγικές και συνεργασίες, μπορούμε να επιτύχουμε έναν πιο αειφόρο και ανθεκτικό παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα που θα μπορεί να ανταποκρίνεται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της ανθρωπότητας.

Οι καιροί είναι δύσκολοι.

Και η ναυτιλία αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο κλάδος κατάφερε να επιβιώσει. Να ξεπεράσει τις δυσκολίες και να προχωρήσει περαιτέρω.

Η ναυτιλία έχει την ικανότητα να αναδυθεί πιο δυνατή.

Πιστεύω ότι η μετάβαση της ναυτιλίας σε ένα μέλλον χωρίς άνθρακα αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση των καιρών μας.

Είμαι σίγουρος ότι θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε αυτήν την πρόκληση.

  • Η Ελλάδα υποστηρίζει την εφαρμογή παγκόσμιων ενιαίων κανόνων μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (ΔΟΝ).

Επικροτούμε τη συμφωνία του ΔΟΝ που επιτεύχθηκε το 2023 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.

Είναι ένα ορόσημο. Είναι η συνεισφορά της διεθνούς ναυτιλιακής μεταφοράς στην επίτευξη της «Συμφωνίας του Παρισιού».

Η απόφαση του ΔΟΝ παρέχει το πλαίσιο.

Η βιομηχανία γνωρίζει πώς και πού να κατευθυνθεί.

Τώρα είναι η ώρα για δράση. Για σωστή εφαρμογή.

Για να μετατρέψουμε τις δεσμεύσεις σε συγκεκριμένες ενέργειες.

Αυτό που χρειαζόμαστε είναι να συνεργαστούμε και να αναπτύξουμε ρεαλιστικά μέτρα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα για να επιτύχουμε τους στόχους.

Όπως είχε πει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή στην Αίγυπτο, πέρσι: «Χρειαζόμαστε ριζοσπαστικές λύσεις αλλά και ρεαλισμό».

Το κεντρικό ζήτημα εδώ είναι να διασφαλιστεί η παγκόσμια διαθεσιμότητα ασφαλών και προσιτών καυσίμων χαμηλού και μηδενικού άνθρακα.

Το μονοπάτι προς την πράσινη ναυτιλία πρέπει να είναι απρόσκοπτο.

Εν προκειμένω, η έρευνα και η ανάπτυξη σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα πρέπει να εντατικοποιηθούν.

Πρέπει να επεκτείνουμε τη συνεργασία της επιστήμης και των ειδικών της βιομηχανίας.

Ταυτόχρονα, η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να συνεργαστεί με άλλους τομείς.

Τομείς που συχνά ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο για καύσιμα.

Αλλά πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και να αναγνωρίσουμε την πραγματικότητα: οι καιροί όπου η ναυτιλιακή βιομηχανία χρησιμοποιούσε μόνο έναν τύπου καυσίμου – και εδώ αναφέρομαι στο πετρέλαιο – έχουν παρέλθει.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία θα πρέπει να συμμετάσχει σε συνεργασίες μεταξύ διαφόρων κλάδων.

Συνεργασίες και εταιρικές συμφωνίες:

  • Που συνδέουν τον ενεργειακό τομέα με την ευρύτερη ναυτιλιακή αλυσίδα αξίας.
  • Που επιτρέπουν στους φορείς χάραξης πολιτικής και στους εμπλεκόμενους με την βιομηχανία να ξεκλειδώσουν γρήγορα την ανάπτυξη καθαρής ενέργειας και
  • Που θα δημιουργήσουν ζήτηση για πιο πράσινα καύσιμα και τεχνολογίες.

Η τεχνολογική ανάπτυξη έχει το δυναμικό να δημιουργήσει νέες ευκαιρίες με αυτοματοποιημένα συστήματα στα πλοία, τα οποία μπορούν να μειώσουν το λειτουργικό κόστος της ναυτιλίας.

Αυτό ωστόσο δεν πρέπει να οδηγήσει στη μείωση θέσεων εργασίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς εξειδικευμένους επαγγελματίες. Και αυτό δεν σχετίζεται με το επίπεδο αυτοματισμού.

Εν προκειμένω, η βιομηχανία πρέπει να συνεργαστεί με εκπαιδευτικά ιδρύματα για να προωθήσει τις απαραίτητες δεξιότητες για το μέλλον.

Νέες τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο ασφαλής χειρισμός νέων καυσίμων είναι κρίσιμες δεξιότητες που πρέπει να αναπτυχθούν.

Οι ναυτικοί μας διαθέτουν πλούτο γνώσεων, και πρέπει να επενδύσουμε σε αυτούς.

Ταυτόχρονα, πρέπει να κάνουμε την εκπαίδευση και την καριέρα στη θάλασσα πιο ελκυστική για τους νέους.

Η προώθηση και η υποστήριξη του ανθρώπινου κεφαλαίου της ναυτιλίας πρέπει να είναι προτεραιότητα για τα επόμενα έτη.

Και είναι μια προτεραιότητα που έχω θέσει επίσης πολύ ψηλά στην ατζέντα μου ως υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας.

Κυρίες και κύριοι,

Συμπερασματικά:

Η βιομηχανία αντιμετωπίζει πολλές διαφορετικές προκλήσεις, με διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Αλλά όλες συνδέονται μεταξύ τους.

Η δράση σε έναν τομέα μπορεί να διευκολύνει τη δράση σε έναν άλλο.

Η αποτυχία αντιμετώπισης ενός προβλήματος μπορεί να κάνει άλλα προβλήματα πιο περίπλοκα και δύσκολα να ξεπεραστούν.

Με αυτές τις σκέψεις, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ενεργή συμμετοχή σας σε όλες τις συζητήσεις.

Πιστεύω ακράδαντα στη συνεργασία μας. Είναι ζωτικής σημασίας τα συγκεκριμένα ευρήματα του «Ετήσιου Συνεδρίου του Global Maritime Forum 2023» να μετουσιωθούν σε δράσεις.

  • {Ομιλία Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη
  • Ίδρυμα Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, 19.10.2023}

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ