Τα social media αναντίρρητα παίζουν καταλυτικό ρόλο στην αμεσότητα της πληροφόρησης στην εποχή που ζούμε. Οι πολιτικοί ως μέρος της κοινωνίας τα χρησιμοποιούν κι αυτοί με τη σειρά τους, προσπαθώντας να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες των μέσων προς όφελος τους. Τα συντριπτικά ποσοστά των ανθρώπων που χρησιμοποιούν πλέον το Web καθώς και η διασύνδεση τους με τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαμορφώνουν γνώμη, οδηγούν πολλές φορές σε αναθεώρηση απόψεων ενώ πλείστες όσες φορές καθορίζουν θετικά η αρνητικά  το πρόσημο για κυβερνώντες και αντιπολιτευόμενους.

Κόμματα και αρχηγοί συγκεντρώνουν περισσότερες από 1.1 εκατ. αναφορές σε Web και Social Media. Πώς κατανέμεται η δημοσιότητα και τι πρόσημο έχει για κυβερνώντες και αντιπολιτευόμενους;

Όπως ίσως είναι αναμενόμενο, το κυβερνών κόμμα και ο πρωθυπουργός έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο δημοσιότητας. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στον όγκο των δημοσιεύσεων για τα κοινοβουλευτικά κόμματα, ο ΣΥΡΙΖΑ συγκεντρώνει το 40% των αναφορών, ενώ ΝΔ και ΚΙΝΑΛ έπονται, με ποσοστά 25% και 14% αντίστοιχα. Οι δημοσιεύσεις για τους ΑΝΕΛ ανέρχονται στο 6% της δημοσιότητας, το Ποτάμι και το ΚΚΕ «μοιράζονται» από 5%, η Χρυσή Αυγή συγκεντρώνει το 4% των αναφορών, ενώ τελευταία έρχεται η Ένωση Κεντρώων, στην οποία αντιστοιχεί το 1% της συνολικής δημοσιότητας για τα κόμματα.

Ειδικά οι αναφορές στον ΣΥΡΙΖΑ, που συγκεντρώνει 260Κ αναφορές (40%) σε Web και Social Media, προέρχονται από ιστοσελίδες, blogs και forums κατά 30%, ενώ η συντριπτική πλειονότητα της δημοσιότητάς του έρχεται από τα Social Media (70%), με το Twitter να αποτελεί τον «βασιλιά» των μέσων σε καθημερινή βάση. Μόνο στις 26 Φεβρουαρίου, με τη δημοσίευση και τη μαζική αναπαραγωγή δημοσκόπησης της ALCO, η διαδικτυακή ειδησεογραφία τείνει να αγγίξει το ποσοστό των προερχόμενων από το Twitter αναφορών. Ωστόσο, η κορύφωση της συνολικής δημοσιότητας για το κυβερνών κόμμα έχει σημειωθεί νωρίτερα, στις 15 Φεβρουαρίου, με τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης να συμβάλλει καθοριστικά στην αύξηση του συνολικού όγκου του περιεχομένου.

Κατ’ αναλογία, όταν η ανάλυση εστιάζει στους πολιτικούς αρχηγούς, ο Αλ. Τσίπρας έρχεται πρώτος σε δημοσιότητα, συγκεντρώνοντας ισάριθμες αναφορές με το κόμμα του και καταλαμβάνοντας το 54% επί του συνόλου της δημοσιότητας για τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων. Έπονται οι Κυρ. Μητσοτάκης και Π. Καμμένος, με ποσοστά αναφορών στο πρόσωπό τους 21% και 12% αντίστοιχα. Οι δημοσιεύσεις για τον Στ. Θεοδωράκη ανέρχονται στο 5% και η Φώφη Γεννηματά ακολουθεί με 4% επί της συνολικής δημοσιότητας για τους πολιτικούς αρχηγούς. Οι Β. Λεβέντης, Δ. Κουτσούμπας και Ν. Μιχαλολιάκος «μοιράζονται» ποσοστά από 2% και κάτω.

Και πάλι, τα Social Media έχουν την πρωτοκαθεδρία: Ενδεικτικά, οι αναφορές στον Αλ. Τσίπρα προέρχονται από ιστοσελίδες, blogs και forums κατά 25%, ενώ η προερχομένη από τα Social Media δημοσιότητά του ανέρχεται στο 75% –και διαμορφώνεται, κατά 92%, από το Twitter. Ξεκάθαρες κορυφώσεις της δημοσιότητάς του σημειώνονται στις 5 και 6 Φεβρουαρίου, κατά την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Άγκυρα και τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Τουρκίας, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Αρνητισμός (σχεδόν) ίσων αποστάσεων και συνολική απογοήτευση

Οι αναφορές από φυσικά πρόσωπα, δηλαδή οι συζητήσεις στα Social Media από απλούς χρήστες, υπερβαίνουν κατά πολύ την ειδησεογραφική/ ενημερωτική δημοσιότητα, όπως αυτή διαμορφώνεται από ιστοσελίδες και λογαριασμούς ΜΜΕ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης −μοναδική εξαίρεση, η Ένωση Κεντρώων για την οποία συγκεντρώνονται πολλές περισσότερες δημοσιεύσεις από ΜΜΕ σε σύγκριση με τις αναφορές από χρήστες.

Μάλιστα, όσο περισσότερο «μιλούν» απλοί χρήστες για κόμματα και πολιτικούς αρχηγούς, τόσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό των αρνητικών αναφορών για αμφοτέρους, με μοναδική εξαίρεση τον Ν. Μιχαλολιάκο, για τον οποίο οι αρνητικές αναφορές αγγίζουν το 90% παρά το γεγονός ότι ο ίδιος δεν συγκεντρώνει περισσότερο από 1% επί της συνολικής δημοσιότητας για τους πολιτικούς αρχηγούς.

Κατά τα λοιπά, Αλ. Τσίπρας και Κ. Μητσοτάκης βρίσκονται στη σχεδόν ίδια δεινή θέση, δεδομένου ότι και οι δύο συγκεντρώνουν υψηλότατα ποσοστά αρνητικών αναφορών (70% και 76% αντίστοιχα). Μάλιστα, και οι δυο τους δέχονται πολύ μεγαλύτερη επίκριση από εκείνη που καταγράφεται για τα κόμματά τους. ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΚΙΝΑΛ βρίσκονται, επίσης, πολύ κοντά μεταξύ τους, όλα στο φάσμα των αυξημένων αρνητικών αναφορών. Συγκεκριμένα, αρνητικές αναφορές κατά 54% και κατά 55% συγκεντρώνουν ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΚΙΝΑΛ αντίστοιχα, ενώ η ΝΔ συλλέγει αρνητικές αναφορές κατά 62%. Την ίδια στιγμή, ο Π. Καμμένος είναι ο μόνος πολιτικός αρχηγός για τον οποίο το αρνητικό συναίσθημα (63%) σχεδόν ταυτίζεται με εκείνο εναντίον του κόμματός του (62%). Μεγάλη διαφοροποίηση σε σχέση με το ΚΙΝΑΛ παρουσιάζει η Φώφη Γεννηματά, η οποία είναι η μοναδική περίπτωση προσώπου που βγαίνει σχεδόν «αλώβητο» από το ψηφιακό περιβάλλον, δεδομένου ότι συγκεντρώνει αρνητικές αναφορές κατά μόλις 19% −όσο το ΚΙΝΑΛ δέχεται τον ίδιο αρνητισμό με κυβέρνηση και μείζονα αντιπολίτευση.

Σε γενικές γραμμές, πάντως, γεγονός είναι ότι η πολιτική είναι μία θεματική κατηγορία από την οποία κατεξοχήν εκλείπει η θετική δημοσιότητα. Στη συγκεκριμένη έρευνα και ανάλυση, χαρακτηριστικό είναι ότι κοινοβουλευτικά κόμματα και πολιτικοί αρχηγοί απολαμβάνουν θετικές αναφορές κατά μόλις 2% και 1% επί της συνολικής δημοσιότητάς τους αντίστοιχα.

………………………….

INFO Έρευνας

TAYTOTHTA ΑΝΑΛΥΣΗΣ

Περίοδος μελέτης: 1/2/2019 – 28/2/2019

Πηγές δεδομένων: Websites, Blogs, Forums, Facebook Pages, Twitter, Instagram, YouTube

Συλλογή δεδομένων: Με τη χρήση της πλατφόρμας PaloPro, για Web Monitoring και Social Media Listening, και με τη δημιουργία 16 Elastic Search Queries, 8 για τα κοινοβουλευτικά κόμματα και 8 για τους πολιτικούς αρχηγούς τους. Κάθε query περιλαμβάνει συνδυασμούς λέξεων-κλειδιών (keywords), που είναι γραμμένες με όλες τις πιθανές εναλλακτικές γραφές και οι οποίες αντιστοιχούν στις επωνυμίες και στα usernames των κομμάτων ή στα ονόματα και στα usernames των πολιτικών προσώπων, κατά περίπτωση.

Ανάλυση συναισθήματος: Με βάση τυχαίο και αντιπροσωπευτικό δείγμα, Ν= 14.653 αναφορές (διαδικτυακά άρθρα, αναρτήσεις και σχόλια σε Social Media), 95% επίπεδο εμπιστοσύνης, 5% διάστημα εμπιστοσύνης

 

Επιμέλεια: Κέλλυ Κική, Μαρίνα Γράψα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ