Την αναθεωρημένη έκδοση της Έκθεσης για τις Απειλές στις Ψηφιακές Πληρωμές δημοσίευσε η Visa, στην οποία προβλέπει αυξημένη δραστηριότητα σχετικά με απάτες κατά τη διάρκεια των εορτών, τόσο στις συναλλαγές με κάρτα με φυσική παρουσία (card present), όσο και μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου (card-not-present).
H έκθεση εντοπίζει δημοφιλείς τακτικές απάτης που αναμένονται μεταξύ Νοεμβρίου 2023 και Ιανουαρίου 2024 λόγω της ραγδαίας αύξησης των δραστηριοτήτων του ηλεκτρονικού εμπορίου και των προσωπικών δαπανών σε καταστήματα λιανικής και καταλύματα.
Ιστορικά δεδομένα και συναλλαγές δείχνουν ότι διάφοροι παράγοντες κινδύνου ελλοχεύουν για τους καταναλωτές κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Τα δεδομένα της Visa δείχνουν ότι στις κορυφαίες κατηγορίες1 εμπόρων που μπαίνουν στο στόχαστρο απατεώνων, τα ποσοστά απάτης κατά την εορταστική περίοδο το 2022 αυξήθηκαν 11% σε σχέση με το ποσοστό απάτης εκτός εορταστικής περιόδου.
Η επικαιροποιημένη έκθεση προειδοποιεί ότι απατεώνες θα επιχειρήσουν να εκμεταλλευτούν το αυξημένο ενδιαφέρον των καταναλωτών για εύρεση προσφορών και αγορές ιδιαίτερων δώρων.
Τα κυριότερα σημεία της έκθεσης αφορούν:
* Digital Skimming: Με την αύξηση των διαδικτυακών αγορών, υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα οι απατεώνες να υποκλέψουν με επιτυχία δεδομένα λογαριασμού από επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου και να τα εκμεταλλευτούν.
* Phishing and Social Engineering: Η πρόοδος της τεχνητής νοημοσύνης (AI) τα τελευταία χρόνια έχει δώσει τη δυνατότητα στους απατεώνες να δημιουργούν καμπάνιες/ διαφημίσεις που προσομοιάζουν τις αυθεντικές, καθιστώντας πιο δύσκολο για τους καταναλωτές να εντοπίζουν τις ψευδείς.
* Υποκλοπή OTP: Η Visa εντόπισε πολλές υποκλοπές κωδικών πρόσβασης μίας χρήσης (OTP) μέσω των οποίων οι απατεώνες προσπαθούν να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς των κατόχων των καρτών. Σε αυτή την περίπτωση αποστέλλονται στα θύματα σελίδες για να καταχωρήσουν το OTP τους που εμφανίζονται να σχετίζονται με την επιθυμητή αγορά.
* Κλοπή καρτών: Οι δράστες μπορεί να επιχειρήσουν να κλέψουν τις κάρτες ή/ και τα τηλέφωνα από ανυποψίαστους καταναλωτές σε πολυσύχναστα καταστήματα λιανικής, εμπορικά κέντρα ή πάρκινγκ.
«Κατά την περίοδο των εορταστικών αγορών οι απατεώνες εκμεταλλεύονται την αυξημένη δραστηριότητα και τους καταναλωτές που στοχεύουν στην αναζήτηση του τέλειου δώρου», δήλωσε ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα. «Στη Visa, δεσμευόμαστε για την ασφάλεια και την αξιοπιστία, με την υπόσχεση παρακολούθησης των απειλών 24 ώρες την ημέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, ακόμη και κατά την πιο υψηλή σε αγοραστική κίνηση περίοδο του χρόνου. Οι καταναλωτές μπορούν να είναι βέβαιοι πως αυτές τις γιορτές, όπως και όλο τον υπόλοιπο χρόνο, η ομάδα ειδικών της Visa εργάζεται όλο το εικοσιτετράωρο για να αποκλείσει τις απάτες».
Οι «10 ασφαλείς συνήθειες αγορών για μια ανέμελη εορταστική περίοδο» μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές που σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν αγορές κατά τη διάρκεια των εορτών να παραμείνουν ασφαλείς.
Ανάμεσα στις συμβουλές της Visa περιλαμβάνονται οι ακόλουθες:
* Αγορά από αξιόπιστους εμπόρους: Πραγματοποιήστε τις αγορές σας από αξιόπιστους και γνωστούς εμπόρους. Εάν σκέφτεστε να προβείτε σε αγορά από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που δεν γνωρίζετε, κάντε πρώτα μία έρευνα για να ελέγξετε τη φήμη και την αυθεντικότητά του.
* Ασφαλίστε τα προσωπικά σας στοιχεία: Βεβαιωθείτε ότι η ιστοσελίδα που επισκέπτεστε χρησιμοποιεί ασφαλή τεχνολογία. Όταν βρίσκεστε στη σελίδα πληρωμής, η διεύθυνση του ιστότοπου πρέπει να ξεκινά με https://, που σημαίνει ότι είναι ασφαλής και ότι τα δεδομένα σας κρυπτογραφούνται και αποστέλλονται μέσω ασφαλούς σύνδεσης.
* Αποφύγετε το δημόσιο Wi-Fi για αγορές: Τα δημόσια δίκτυα Wi-Fi είναι συχνά μη ασφαλή και διευκολύνουν τους χάκερ να κλέψουν τα στοιχεία σας. Να χρησιμοποιείτε πάντα ένα ασφαλές, ιδιωτικό δίκτυο όταν κάνετε αγορές.
* Προσοχή στις προσφορές που είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές: Προσφορές σε ιστότοπους και σε email, τα οποία μπορεί συχνά να ακούγονται πολύ καλά για να είναι αληθινά, ειδικά αν περιέχουν εξαιρετικά χαμηλές τιμές σε δυσεύρετα προϊόντα. Οι καταναλωτές θα πρέπει να παραμένουν καχύποπτοι με τέτοιες προσφορές.