Στη διόρθωση υπολογιστικών και αριθμητικών λαθών που διέπραξε από το 2014 και εντεύθεν, σε βάρος φορολογουμένων, οι οποίοι βρέθηκαν ξαφνικά με οφειλές που ποτέ δεν δημιούργησαν, προχωράει άμεσα η Εφορία.

Απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) Γιώργου Πιτσιλή, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ, καθορίζει αναλυτικά τη διαδικασία που θα ακολουθεί η φορολογική διοίκηση, σε εφαρμογή της διάταξης που ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Πρόκειται για τα πρόδηλα (ολοφάνερα) λάθη της εφορίας, τα οποία εφεξής θα διορθώνονται με τρόπο απλό μετά από αίτηση ή ακόμα και χωρίς αίτηση από το φορολογούμενο. Λάθη τα οποία οδήγησαν στον καταλογισμό ανύπαρκτων φόρων και προστίμων που εκκρεμούν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.

Πλέον, η φορολογική διοίκηση έχει τη δυνατότητα να τα διορθώνει αυτόματα, χωρίς να περιμένει να προσφύγει ο φορολογούμενος.

Η διαγραφή αφορά υπολογιστικά λάθη και δεν έχει σχέση με το ύψος των φόρων ή των προστίμων που έχουν καταλογισθεί για κάποια παράβαση της φορολογικής νομοθεσίας. Για παράδειγμα να έχουν προστεθεί κατά λάθος κάποια μηδενικά στο λογαριασμό του ΕΝΦΙΑ.

Η απόφαση της ΑΑΔΕ, η οποία έχει άμεση ισχύ, κάνει λόγο:

Για πρόδηλη έλλειψη (ολική ή μερική) φορολογικής υποχρέωσης, ή
Για αριθμητικό ή υπολογιστικό λάθος
Σε περίπτωση που ως συνέπεια του άμεσου προσδιορισμού ή της πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εκδίδεται και πράξη επιβολής προστίμου, η εν λόγω πράξη (ή ο άμεσος προσδιορισμός) ακυρώνεται ή τροποποιείται με πράξη της φορολογικής διοίκησης.

Για να είναι παραδεκτή η αίτηση ακύρωσης ή τροποποίησης θα πρέπει είτε να προσκομιστούν έγγραφα από τον φορολογούμενο, είτε να είναι διαθέσιμα στην αρμόδια υπηρεσία, χωρίς να απαιτούνται ελεγκτικές επαληθεύσεις.

Ως αριθμητικά ή υπολογιστικά λάθη θεωρούνται τα σφάλματα κατά τη διενέργεια μαθηματικού υπολογισμού ή κατά την εκτέλεση αριθμητικής πράξης και όχι η εσφαλμένη επιβολή φόρου ή απαλλαγή από τον φόρο ή η κακή εφαρμογή του νόμου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έως τώρα, ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, δεν επέτρεπε στη Φορολογική Διοίκηση να εξετάσει πρόδηλα σφάλματα, στην περίπτωση που οι φορολογούμενοι είχαν προσφύγει στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών ή στα Διοικητικά Δικαστήρια.

Στην περίπτωση υποβολής αίτησης από την πλευρά του φορολογούμενου, η απόφαση ορίζει ότι: «η αίτηση και τα συνυποβαλλόμενα έγγραφα υποβάλλονται με ψηφιακή απεικόνιση (σάρωση), μέσω της εφαρμογής ψηφιακής υποδοχής και διαχείρισης αιτημάτων της Α.Α.Δ.Ε. «Τα Αιτήματά μου» στην αρμόδια υπηρεσία. Στις περιπτώσεις στις οποίες δεν είναι δυνατή η υποβολή του αιτήματος μέσω της Εφαρμογής, τα αιτήματα αποστέλλονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή ή με υπηρεσία ταχυμεταφοράς ή υποβάλλονται αυτοπροσώπως στην αρμόδια υπηρεσία».

Με πληροφορίες από EΡT