Τη σημασία της «γαλάζιας οικονομίας» που σχετίζεται με τη θάλασσα, για τις κυβερνητικές προτεραιότητες, υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ανοίγοντας τις εργασίες του 5ου συνεδρίου «Slide2Open Shipping Finance 2022» που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, μεταδόθηκε ζωντανά μέσω διαδικτύου και το παρακολούθησαν πάνω από 15.000 μοναδικοί επισκέπτες – χρήστες από 52 χώρες.

Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ακόμα την εφαρμογή των κατευθυντηρίων γραμμών του ΙΜΟ, ενώ στάθηκε και στις συνέπειες της καταστροφικής εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Στη συνέχεια, ο καθηγητής Ηρακλής Χαραλαμπίδης απάντησε στο βασικό ερώτημα του συνεδρίου με ένα τρανταχτό «Ναι», η Ευφορία είναι πραγματική, αλλά δεν είναι διατηρήσιμη. Το εμπόριο θα εξακολουθήσει να ανθεί, αλλά μάλλον θα εστιαστεί περισσότερο στην Αφρική, την Ινδία και την Κίνα.

Τάσεις προστατευτισμού ενδέχεται να απειλήσουν την ανάπτυξή του, όπως σημείωσε.

Ο Λεωνίδας Δημητριάδης – Ευγενίδης, πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδη και πρέσβης του ΙΜΟ στην Ελλάδα, αναφέρθηκε στη διατηρησιμότητα του εμπορίου. Όπως είπε, «η ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των εκπομπών και για τη μεταφορά του 80% των εμπορευμάτων παγκοσμίως, αλλά θεωρείται υπεύθυνη για αυξημένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα που δεν της αναλογεί, όπως η συμφόρηση στους λιμένες. Οι πλοιοκτήτες βοηθούν την οικονομία, αλλά η καλή εικόνα της ναυτιλίας δεν περνάει πάντα στην κοινωνία. Η διατηρησιμότητα προϋποθέτει ένα κοινό μέτωπο».

Στη συζήτηση για την αειφόρο ανάπτυξη της ναυτιλίας, η Κατερίνα Σταθοπούλου της Investments & Finance Ltd, ρώτησε τους ομιλητές ποιά είναι τα 3 στοιχεία που θεωρούν απαραίτητα για τους εργαζόμενους στη ναυτιλία.

Για τον Ανδρέα Χρυσοστόμου του Clean Shipping Alliance είναι να ξέρει κανείς το περιβάλλον του, ότι ανήκει σε μία κοινότητα, και να είναι πειθαρχημένος.

Για την Μαρία Κορκοντζέλου της Seanergy είναι η επίγνωση των καταστάσεων, η ευελιξία και η υπευθυνότητα.

Ο Σέργιος Αρνιακός της LATSCO ανέφερε την προσαρμοστικότητα, τη δεκτικότητα στις νέες τεχνολογίες και τη σωστή κουλτούρα.

Η Σεμίραμις Ασημακοπούλου της Signal Group μίλησε για ανθεκτικότητα, ευελιξία και διαρκή ανάπτυξη, ενώ η Ελένη Αθουσάκη της Motor Oil Group μίλησε για τον κατάλληλο τρόπο σκέψης, να νοιάζεται κανείς και να υποστηρίζει τους άλλους.

 

Στη συνέχεια, ο Christopher Rodrigues, CBE, πρόεδρος της Maritime & CoastGuard Agency και του Port of London Authority, αναφέρθηκε στους στόχους του 2050. «Πριν από λίγα χρόνια κανείς δεν σκεφτόταν την απανθρακοποίηση. Είναι σαφές ότι τα υπερατλαντικά ταξίδια απαιτούν παγκόσμια συνεργασία και λύσεις – έτσι μόνο θα επιτευχθεί η απανθρακοποίηση. Επίσης απαιτούνται δημιουργικές χρηματοπιστωτικές λύσεις» σημείωσε.

 

Στο πάνελ, που συντόνισε ο Αλέξανδρος Δαμιανίδης, της Watson, Farley & Williams, ο Michael Parker της Citi αναφέρθηκε στο ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια αλυσίδα προσφοράς και σημείωσε ότι οι τράπεζες θα αρχίσουν να χρηματοδοτούν τους κλάδους που σημειώνουν πρόοδο προς τις μηδενικές εκπομπές.

Ο Σταύρος Γυφτάκης της Seanergy εξήγησε τους δύο τρόπους προσέγγισης του Ε από το ESG και τόνισε ότι οι αλλαγές θα πρέπει να συζητηθούν, ισορροπηθούν και χρηματοδοτηθούν.

Ο Martin Crawford-Brunt της Lookout Maritime είπε ότι η διάθεση της αγοράς να συμμορφωθεί είναι ισχυρότερη από την υποχρέωση συμμόρφωσης. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει πρόοδος και να καθίστανται ορατές οι επενδύσεις.

Συνέχισε με την ερώτηση αν υπάρχουν ίσοι όροι ανταγωνισμού για να προσθέσει ότι πρέπει να υπάρχει σωστό σύστημα μετρήσεων, σοβαρότητα, σταδιακή πρόοδος και διάθεση διόρθωσης αποκλίσεων.

Ο Κώστας Καπράλος από την Net Zero Analytics αναφέρθηκε στους 5 βασικούς τομείς: συνέπεια, διασφάλιση σχετικότητας αναφορών, ίσοι όροι για όλους, διαφάνεια και συγκρισιμότητα μεθοδολογίας και ονοματολογίας ESG. Όλοι συμφώνησαν ότι η συνεργασία αποτελεί προϋπόθεση, ενώ η τεχνολογία είναι σε θέση να συμβάλει στην απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.

 

Ο Χρήστος Γκιζέλης του ομίλου OTE παρουσίασε στη συνέχεια τα DataPorts, ένα ερευνητικό και καινοτομικό σχέδιο που χρηματοδοτείται από την ΕΕ, με το οποίο δημιουργούνται έξυπνοι λιμένες και στο οποίο συμμετέχουν 12 εταίροι από την Ευρώπη και το Ισραήλ, προαναγγέλοντας την συνεδρία που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022 παράλληλα με το συνέδριο.

 

Κατόπιν, ο Γιώργος Τεριακίδης του DNV μίλησε για ηλεκτροκίνηση και αυτονομία και παρουσίασε την Yara Birkeland, ένα πλήρως ηλεκτρικό αυτοματοποιημένο πλοίο. Όπως είπε, «μεταξύ των συμμετεχόντων στην ανάπτυξή του δεν συγκαταλέγονται πλοιοκτήτες ή παραδοσιακά ναυπηγεία. Είναι όμως η Yara Birkeland απειλή ή ευκαιρία. Απειλή εάν αφεθεί ανεξερεύνητη. Αλλά συνολικά είναι μια ευκαιρία, ειδικά στις θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων. Η ηλεκτροδότηση και η αυτονομία αναπτύσσονται τώρα. Η συνεργασία είναι η κινητήρια δύναμη – το νέο καύσιμο».

 

Ακολούθως, ο Γιάννης Πλατσιδάκης ανέφερε ότι «η περιβαλλοντική αειφορία αποτελεί κάτι νέο για τη ναυτιλία. Οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να αμυνθούν επειδή δέχονται επιθέσεις, σε αντίθεση με άλλους κλάδους. Δυστυχώς η ναυτιλία δεν έχει πολιτική δύναμη (όπως η αυτοκινητοβιομηχανία), ενώ οι μεγάλες χώρες δεν αποτελούν σοβαρές ναυτιλιακές δυνάμεις».

 

Στη συνέχεια η Ελισάβετ Κάλμπαρη της Self-Balance εξήγησε πώς η νοητική Ευφορία μπορεί να μας οδηγήσει να λάβουμε εσφαλμένες αποφάσεις, επειδή το αίσθημα χαράς και αυτοπεποίθησης μπορεί να θολώσει την κρίση μας.

 

Κατόπιν, ο Αλέξανδρος Χατζηπατέρας της Dorian LPG συζήτησε με την Δανάη Μπεζαντάκου για την απανθρακοποίηση και την κλιματική αλλαγή. Όπως είπαν, «οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συμβάλλουν, αλλά όλοι οι ενδιαφερόμενοι δεν αποτελούν μία ομάδα. Εξαιρετικά σημαντικό το θέμα της χρηματοδότησης. Οι ναυλωτές πρέπει να συμμετέχουν στον σχετικό διάλογο. Οι άνθρωποι της ναυτιλίας κρατούν ζωντανό το ναυτιλιακό θαύμα. Απαιτούνται επενδύσεις στην εκπαίδευση για να έχουν οι νέοι που ασχολούνται με τη ναυτιλία τις καλύτερες γνώσεις και δεξιότητες».

 

Στη συνέχεια, ο Sheraz Malik, της Digitorize, παρουσίασε το Kyoto Network, την πρώτη αποκεντρωμένη αγορά πιστώσεων εκπομπών, που χρησιμοποιεί τεχνολογία blockchain. Όπως είπε, το Kyoto Network επιδιώκει να συμβάλει στη δημιουργία ενός πιο διατηρήσιμου κόσμου βάσει κριτηρίων ESG, να δημιουργήσει ένα νόμισμα που θα ωφελήσει τους ανθρώπους και το περιβάλλον, με απώτερο στόχο την επίτευξη μηδενικών εκπομπών. Η Ολυμπία Παπάζογλου και η Τζίνα Δαρσακλή συμμετείχαν επίσης στην παρουσίαση.

 

Ακολούθως, ο Γιώργος Πλευράκης του ABS τόνισε ότι η διατηρησιμότητα δεν αφορά μόνο την υποβολή αναφορών. «Η απανθρακοποίηση είναι πρόκληση και η ναυτιλία πρέπει να επιταχύνει τη μετάβασή της, προκειμένου να πιάσει τον στόχο του 2050. Η πορεία προς την απανθρακοποίηση απαιτεί επιμέρους βήματα: 1. Ανάπτυξη προφίλ αποτυπώματος και έντασης εκπομπών, 2. Εξέταση επιλογών, 3. Εφαρμογή στρατηγικής και 4. Επιβεβαίωση στόχων, έκθεση προόδου και επιβεβαίωση τρόπων υπολογισμού».

 

Στη συνέχεια, οι κ.κ. Γιώργος Βαγγέλας καθηγητής στο Πανεπιστημίου Αιγαίου, Δημήτρης Φαφαλιός των INTERCARGO και Fafalios Shipping S.A., Κωνσταντίνος Οικονόμου της Marine Tours, Σωτήρης Ράπτης της ECSA και Πάνος Ζαχαριάδης της Atlantic Bulk Carriers Management συζήτησαν για την υπερβολική ρύθμιση, το κόστος ικανοποίησης των νέων απαιτήσεων, τη φιλοδοξία της ΕΕ να γίνει η Ευρώπη η πρώτη ήπειρος μηδενικών εκπομπών, τις EU ETS και Fuel EU, και πώς επηρεάζουν τη δραστηριότητα της ναυτιλίας στην ΕΕ. Επίσης τόνισαν τον ρόλο και την επιβάρυνση των πλοιοκτητών και πώς αυτό θα έπρεπε να μεταβιβαστεί στους ναυλωτές, τη διαθεσιμότητα καθαρών καυσίμων και την αλλαγή νοοτροπίας στις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.

 

Ακολούθως, η Γεωργία Δαρσακλή και η Ζαρίνα Καταλόνια εξήγησαν τι τις ώθησε να ακολουθήσουν την καριέρα τους, μίλησαν για συστήματα προώθησης πλοίων και διαστημοπλοίων, καθαρά καύσιμα, επίλυση προβλημάτων, τον ρόλο των γυναικών σε ανδροκρατούμενα επαγγέλματα, την επικοινωνία μέσω δορυφόρων και την ικανοποίηση που λαμβάνουν από τα επαγγέλματά τους, η μία ως καπετάνιος σε καράβια και η δεύτερη ως μηχανικός διαστήματος.

 

Οι κ.κ. Evan Cohen της CIT Group, Βασίλης Μαρούλης της Citi, Νικόλας Παυλίδης της Bank of Cyprus, Christian Speer της M.M.Warburg & Co και Χρήστος Τσάκωνας της DNB Bank συζήτησαν στη συνέχεια με τον κ. Άγγελο Ρούπα Πανταλέων για τους κύκλους της ναυτιλίας. Έγινε ειδική μνεία στις αρχές Ποσειδών, στις αξιολογήσεις ESG, στις χρηματοοικονομικές ροές, τις καλές σχέσεις με τους πελάτες και πώς η κατανόηση της λογικής πίσω από μία απόφαση μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο σε μία επενδυτική απόφαση. Οι πλοιοκτήτες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που δεν αναγνωρίζουν τη νέα πραγματικότητα θα αντιμετωπίσουν δυσχέρειες.

 

Οι κ.κ. Kenneth Juhls της ZeroNorth, Χρήστος Ματσικούδης της Wärtsilä Voyage Solutions, Νικόλας Θεοδώρου της ABC Maritime και Γιώργος Καλιάνης μέλος Δ.Σ. της HELMEPA συζήτησαν κατόπιν με την Δανάη Μπεζαντάκου τί είναι αυτό που ωθεί εταιρείες να επενδύσουν σήμερα στην Ελλάδα. Όπως είπαν, «η απάντηση είναι ότι η ακμάζουσα ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα βρίσκεται εδώ και το περιβάλλον είναι πλέον πιο σταθερό και πιο φιλικό στην επιχειρηματικότητα. Βελτιώσεις στην τεχνολογία και την επιμελητεία δημιουργούν ένα υγιές οικοσύστημα επιχειρηματικής άνθησης».

 

Στη συνέχεια, ο Mark O’Neil της Columbia Shipmanagement και η Τζίνα Παναγιώτου της Oceans Arena συζήτησαν για την Ευφορία στη ναυτιλία σήμερα και αναρωτήθηκαν αν είναι διατηρήσιμη. Εξήγησαν ότι «δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο όσον αφορά τα καύσιμα, κάτι που δυσχεραίνει τις σχετικές επενδύσεις και γι’ αυτό δεν σημειώνεται αύξηση του εμπορικού στόλου. Τα ναυπηγεία λειτουργούν σε συνθήκες πληρότητας. Οι συζητήσεις για την αειφορία και την πράσινη ναυτιλία φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη να μιλά η ναυτιλία με μία φωνή – αν και αδύναμη. Η ναυτιλία πρέπει να βρει έναν τρόπο να ενταχθεί στην αλυσίδα logistics».

 

Ακολούθως, οι κ.κ. Γιάννης Δράγνης της Goldenport Group, Γιώργος Γουρδομιχάλης της Phoenix Shipping & Trading S.A., Βασίλης Παπαγιαννόπουλος της Common Progress Co. Na Ltd και Χάρης Βαφειάς των Stealthgas και Imperial Petroleum συζήτησαν με τον κ. Άγγελο Ρούπα Πανταλέων για επενδύσεις και συμφώνησαν ότι «το 2021 ήταν πολύ καλή χρονιά, αν και όχι εξίσου για όλους τους κλάδους της ναυτιλίας. Η ναυτιλία είναι τμήμα μιας αλυσίδας, μεταφέρει το 80% του όγκου των αγαθών, αλλά δεν έχει ισχυρή φωνή. Τα κριτήρια ESG εξελίσσονται και επηρεάζουν της αποφάσεις χρηματοδότησης, αλλά σημαντικό ρόλο σε κάθε επένδυση παίζει η σχέση μεταξύ της ναυτιλιακής εταιρείας και του φορέα χρηματοδότησης. Ειδική αναφορά έγινε στα πληρώματα, αφού το 15% παγκοσμίως αφορά ναυτικούς από τη Ρωσία ή την Ουκρανία».

 

Κατόπιν, οι κ.κ. Yuri Bender των Financial Times και Timothy Ash της BlueBay Asset Management συζήτησαν για την τρέχουσα κατάσταση στην Ουκρανία. Εκτιμούν ότι «ακόμη και σε περίπτωση που νικήσει ο πρόεδρος Πούτιν και εγκαταστήσει κυβέρνηση στην Ουκρανία, αυτή η νέα κυβέρνηση δεν θα μπορεί να έχει εμπορικές συναλλαγές με τον υπόλοιπο κόσμο. Ο οικονομικός αντίκτυπος για τη Ρωσία θα είναι τεράστιος και οι Ρώσοι θα είναι πολύ πιο φτωχοί από αυτόν τον αδικαιολόγητο πόλεμο – κάτι που μπορεί να στοιχίσει ακριβά στον πρόεδρο Πούτιν. Η ναυτιλία επίσης συμμετέχει στις κυρώσεις, π.χ. η Maersk απαγόρευσε την αποστολή κοντέινερ στη Ρωσία. Τις περισσότερες φορές εστιάζουμε στην ενέργεια, αλλά επιχειρήσεις από όλους τους κλάδους θα μειώσουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία.

 

Πρόκειται για μία σύγκρουση πολιτισμών, σύγκρουση συστημάτων διακυβέρνησης, με καταστροφικές συνέπειες παγκοσμίως, διαταραχές στις αλυσίδες προσφοράς και υψηλότερες τιμές. Πρόκειται για αγώνα για την έννομη τάξη, τη δημοκρατία. Αφορά βομβαρδισμούς αμάχων και γι’ αυτό πρώην σύμμαχοι της Ρωσίας τάσσονται τώρα υπέρ της Ουκρανίας. Αυτό μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία βελτίωσης των σχέσεων μεταξύ Κίνας και Δύσης. Αλλά η Ουκρανία αντιστέκεται, ο λαός και ο ηγέτης της Ουκρανίας αποδεικνύουν το θάρρος, το κουράγιο και την ευπρέπειά τους».

 

Σχολιάζοντας την Ευφορία, ο Esben Poulsson απάντησε στην Τζίνα Παναγιώτου ότι «αποτελεί ιδιαίτερα επίκαιρο θέμα, ιδίως στα κοντέινερ. Όσο για το μέλλον, γνωρίζουμε την ικανότητα του κλάδου, αλλά δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη ζήτηση. Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμούμε την ανθεκτικότητα και την εφευρετικότητα της ναυτιλίας, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στην επένδυση στους ανθρώπους της ναυτιλίας και την κατάρτισή τους».

 

Ο καθηγητής Κώστας Συνολάκης, σε μία εκ βαθέων συζήτηση με τον Άγγελο Ρούπα Πανταλέων, συμφώνησε ότι «θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία μεταξύ όλων και πιστεύει ότι η ναυτιλία πρέπει να είναι περισσότερο προσανατολισμένη στο μέλλον και να αποφύγει την υπερβολική ρύθμιση. Η αγορά πρέπει να αυτορρυθμίζεται, διαφορετικά αναλαμβάνουν οι κυβερνήσεις». Σημείωσε επίσης ότι η τεχνολογία θα υπάρχει προς όφελος όλης της κοινωνίας.

 

Στη συνέχεια, ο Κωνσταντίνος Παπαπαναγιώτου εξήγησε ότι σημειώθηκε γεωμετρική αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Όπως είπε, ο όμιλος ΟΤΕ έχει υιοθετήσει μια προσέγγιση τριών βημάτων για την προστασία των καταναλωτών: ανίχνευση, έλεγχος και πρόληψη.

 

Ο Αλέξανδρος Μαυρόματος και ο Παύλος Δευτεραίος από την Space Hellas εξήγησαν ότι, σύμφωνα με έρευνα, «οι περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες δεν έχουν λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία τους από κυβερνοεπιθέσεις. Οι χάκερ είναι έτοιμοι να χτυπήσουν και ένα πλοίο είναι γεμάτο στοιχεία που μπορούν να δεχθούν επίθεση. Η πρότασή τους αφορά: 1. Αξιολόγηση κατάστασης ασφαλείας από κυβερνοεπιθέσεις, 2. Εκπόνηση σχεδίου ασφαλείας από κυβερνοεπιθέσεις, 3. Κατάρτιση προσωπικού, 4. Έλεγχο διείσδυσης, 5. Εφαρμογή και πιστοποίηση».

 

Σε μια εποχή εκθετικής αύξησης των δεδομένων για τη ναυτιλία, όπου απαιτείται σταθερή, ασφαλής και αποτελεσματική συνδεσιμότητα, ο Ben Palmer, OBE πρόεδρος Maritime στον Inmarsat, παρουσίασε την Orchestra, η οποία επιτρέπει απρόσκοπτη συνδεσιμότητα με υψηλή χωρητικότητα.

 

Η Ειρήνη Λιαδή τόνισε ότι «τέσσερεις λέξεις, η τεχνολογία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η ναυτιλία, όταν συνδυάζονται, απαιτούν έναν εταίρο που να ξέρει τη δουλειά του. Η τεχνολογική υπεροχή και οι πελατοκεντρικές υπηρεσίες βρίσκονται στο επίκεντρο του ομίλου ΟΤΕ».

 

Το κεντρικό μήνυμα που προέκυψε από τη συζήτηση των κ.κ. Γιάννη Αναστασάκου της Space Hellas, Peter Broadhurst του Inmarsat, Νίκου Μποτίνη της Cisco και Ειρήνης Βενιάμη-Μάγκου της BEWISE και αντιπροέδρου του ICC Women Hellas με την Ειρήνη Λιαδή είναι ότι θα πρέπει να υιοθετήσουμε τις νέες τεχνολογίες που ανοίγουν νέους δρόμους, να αναπτύξουμε μια νέα νοοτροπία που δεν θα φοβάται το μέλλον, να έχουμε ευελιξία και να διαχειριστούμε τις αλλαγές.

 

Η Κατερίνα Σταθοπούλου συζήτησε στη συνέχεια με τον Γιώργο Πατέρα της Conships Management και του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος και τον Christopher Conway της Citi για την «κοντεϊνεροποίηση», τη διαθεσιμότητα υποδομών, την αυτοματοποίηση και τα εναλλακτικά καύσιμα. Όπως ειπώθηκε, «πλοία που κινούνται με μπαταρία μπορεί να αποτελέσουν λύση, αλλά δεν αρκούν για μεγάλα ταξίδια».

 

Η Τζίνα Παναγιώτου συζήτησε με τον Dan Vivian του UK Ship Register για τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η σημαία νηολογίου, δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στη συστηματική φύση των ESG και την ανάγκη καθιέρωσης συνεργασιών. Όπως ανέφεραν, «τα νηολόγια θα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή και να μην κάνουν συμβιβασμούς σε θέματα ασφάλειας».

 

Η Δανάη Μπεζαντάκου συζήτησε στη συνέχεια για τους μύθους και τις Αλήθειες της Maritime Hellas, του Ελληνικού ναυτιλιακού cluster, με τους κ.κ. Κωστή Αχλαδίτη, Γιώργο Αλεξανδράτο και Ελένη Πολυχρονοπούλου. Όπως είπαν, «το Ναυτικό Επιμελητήριο, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά έχουν συμπράξει για τη δημιουργία της ελληνικής ναυτιλιακής συστάδας. Η μεταμόρφωση του Πειραιά σε κόμβο logistics, σε ένα περιβάλλον καλύτερων υποδομών, καλύτερης νομοθεσίας και ψηφιοποίησης, μπορεί να έχει μόνο οφέλη για τη ναυτιλία, να προσφέρει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και να δημιουργήσει νέες θέσεις απασχόλησης σε έναν παγκοσμιοποιημένο και πιο ανταγωνιστικό κόσμο.».

 

Ακολούθησε η συζήτηση της Κατερίνας Σταθοπούλου με τον Γιώργο Μαργαρώνη και τον Αριστείδη Πίττα, η οποία κινήθηκε γύρω  από τις εξαιρετικές επιδόσεις των κοντέινερ και τις όχι τόσο καλές των τάνκερ, ενώ συζητήθηκαν επίσης τα προβλήματα που δημιούργησε ο covid, τα κριτήρια ESG και οι βαθιές επιπτώσεις που έχουν οι νέοι κανονισμοί στη ναυτιλία. Όπως αναφέρθηκε, αποτελούν στοιχεία – κλειδιά να αναγνωρίζουμε ότι ζούμε σε έναν διεθνή κόσμο, η ψηφιακή γνώση, η ανάγκη προσαρμοστικότητας, η ανθεκτικότητα και η συναισθηματική νοημοσύνη.

 

Στη συνέχεια, ο Γιώργος Σουραβλάς, στη συνέντευξή του στην Δανάη Μπεζαντάκου ανέφερε ότι «στη ναυτιλία πραγματοποιούνται μεγάλες αλλαγές που συνδέονται με την απανθρακοποίηση. Γεννώνται περισσότερα ερωτήματα παρά απαντήσεις, καθώς κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος τώρα ποια τεχνολογία θα επικρατήσει τελικά».

 

Ο πρόεδρος και συντονιστής του συνεδρίου, Άγγελος Ρούπας – Πανταλέων της Second Wind & Partners ζήτησε κατόπιν από τους κ.κ. Χάρη Αντωνίου της Neptune Maritime Leasing, Γιώργο Γιαννακή της Alantra, Martin Hugger της Meerbaum Capital Solutions, Hλία Σακέλλη της Australis Maritime Limited και Βασίλη Θεοφανόπουλο της Mount Street Hellas, να συγκρίνουν το σήμερα της εναλλακτικής χρηματοδότησης με την κατάσταση πριν από μερικά χρόνια, εάν τα κριτήρια ESG παίζουν ρόλο στις αποφάσεις των επενδυτών και αν εξακολουθεί να ισχύει η αντικυκλική φύση των αποφάσεων επένδυσης στη ναυτιλία. Παρά τις κάπως διαφορετικές απόψεις, φαίνεται ότι η «εναλλακτική χρηματοδότηση» αποτελεί πλέον mainstream επιλογή.

 

Στο πάνελ της AMMITEC, ο Mατθαίος Μαχαίρας της Metrostar Management συζήτησε για τις κυβερνοεπιθέσεις με τους κ.κ. Μιχάλη Κανταρτζόγλου της Eletson Corp., Κατερίνα Ραπτάκη της Navios Group και Κωνσταντίνο Στάη των Pleiades Shipping Agents. Όπως αναφέρθηκε, «οι πλοιοκτήτες δεν συνειδητοποιούν πάντα τον κίνδυνο ή δεν είναι πρόθυμοι να τον δουν σοβαρά, αλλά οι κυβερνοεπιθέσεις αποτελούν πραγματικότητα και οι επιθέσεις για ransomware αυξήθηκαν κατά 150% το 2021 – κάτι που κοστίζει ακριβά, οπότε απαιτείται η λήψη δράσης».

 

Στη συζήτησή του με την Κατερίνα Ραπτάκη, ο Ewan Robinson τόνισε τον ρόλο των ειδικών σε θέματα ΙΤ μέσα σε μία ναυτιλιακή εταιρεία, εξήγησε ότι ο εξοπλισμός συχνά είναι παλαιός και συμφώνησε ότι απαιτείται πρόνοια για την ασφάλεια.

 

Ο Αντώνης Λάμπρος της Centrofin, συνομίλησε με τον Γιώργο Λάιο της Intermodal για τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις προκλήσεις, τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και την απανθρακοποίηση, την τεχνολογία blockchain και crypto. Καταλήγοντας, σημείωσε ότι «ένα πλοίο αξίζει όσα μπορεί να βγάλει».

 

Ακολούθησε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση, όπου οι καθηγητές Ηρακλής Χαραλαμπίδης, Jan Hoffman της UNCTAD, Paul Kent της MEG, Mike Lai του Hong Kong Polytechnic School και Theo Notteboom του University of Antwerp και Shanghai Maritime University, μίλησαν για τις προοπτικές του πληθωρισμού, για το συνωστισμό στους λιμένες, τον πόλεμο στην Ουκρανία και ό,τι συνεπάγεται για το εμπόριο, τις μεταφορές και τα logistics, για τις διαταραχές στις αλυσίδες προσφοράς και το νέο κανονιστικό πλαίσιο.

 

Η πρόοδος της τεχνητής νοημοσύνης ήταν το θέμα της παρουσίασης του Χάρη Αποστολόπουλου, όπου η τεχνητή νοημοσύνη νοείται ως προσομοίωση της ανθρώπινης νοημοσύνης με τις ενέργειες ενός ρομπότ, ενώ ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί τμήμα ενός περίπλοκου οικοσυστήματος επιχειρηματικού μετασχηματισμού.

 

Στη συνέχεια, οι κ.κ. Γιάννης Κοτζιάς της Xclusiv, Γιώργος Μάνγκος της Interunity, Θεοχάρης Β. Τερζής της Queensway Navigation και Κωνσταντίνος Ρόκκος της TST International απάντησαν στις ερωτήσεις του Άγγελου Ρούπα Πανταλέων για την διάθεση επένδυσης στη ναυτιλία. Συμφώνησαν ότι ζούμε σε μία περίοδο γεμάτη προκλήσεις, ότι η ζήτηση είναι απρόβλεπτη και ότι οι αγορές δεν έχουν λάβει ακόμη υπόψη τη νέα γεωπολιτική πραγματικότητα, ενώ οι νέοι κανονισμοί ωθούν τις αλλαγές και τείνουν προς κατηγοριοποίηση των πλοίων.

 

Ακολούθως, ο Ιωάννης Κούνας της Atradius εξήγησε τον ρόλο της ασφάλισης πιστώσεων, που αποτελούν το πιο καθαρό καύσιμο στο ταξίδι ρευστότητας του πλοίου, καθώς διασφαλίζει μία κατάσταση από την οποία όλοι βγαίνουν κερδισμένοι.

 

Οι κ.κ. Llewellyn Bankes-Hughes της Petrospot Group, Ιωάννης Κούνας της Atradius, Anthony Mollet της Marine Fuels Alliance, Ειρήνη Νοτιά της Prime’s Bunkersplus Services και John Phillips της Awyr Las Ltd, μίλησαν για τον ανεφοδιασμό πλοίων σε καύσιμα, έναν κλάδο που αποτελεί έναν ξεχωριστό κόσμο, που σε κάθε περίπτωση είναι απόλυτα απαραίτητος, αφού τα πλοία δεν κινούνται χωρίς καύσιμα. Όπως είπαν, ο ανεφοδιασμός, όπως και η ίδια η ναυτιλία, εξαρτώνται από συμφωνίες χρηματοδότησης, όπου η συμπεριφορά ως προς τις πληρωμές και η ηθική στάση παίζουν σημαντικό ρόλο.

 

Στη συνέχεια, η Έλπη Πετράκη της ΕΝΕΑ Management και ο Βασίλης Τερζής της Queensway Navigation, συζήτησαν με τον Άγγελο Ρούπα – Πανταλέων τις προκλήσεις και τη σημασία της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων, που αφορά κυρίως τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και τις ακτές της Ευρώπης. Όπως είπαν, η φύση αυτού του κλάδου είναι πιο κοντά στην ελληνική πραγματικότητα, ενώ υπάρχει έντονος ανταγωνισμός από τις γειτονικές χώρες.

 

Όπως κάθε χρόνο, το συνέδριο έκλεισε με την ομιλία του Γιώργου Τσαβλίρη της Tsavliris Salvage Group, ο οποίος εξέφρασε τον σκεπτικισμό του για την Ευφορία και τις αρχές Ποσειδών, εξήγησε ότι υπάρχει υπερβολική ρύθμιση στη ναυτιλία και μοιράστηκε με το κοινό τη βαθιά του ανησυχία για τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ανάγκη να προστατευτούν οι ναυτικοί μας.

 

Οι παρουσιάσεις και οι ομιλίες των 2 ημερών του συνεδρίου είναι διαθέσιμες σε on demand streaming (ΕΔΩ η πρώτη ημέρα, και ΕΔΩ η δεύτερη ημέρα).