«Μόνο μέσα από την καινοτομία μπορούμε να αναβαθμίζουμε τις υπηρεσίες υγείας που παρέχονται στη χώρα μας», δήλωσε από το βήμα του 2nd Health Innovation Conference, ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Ο. Παπαδημητρίου, επισημαίνοντας πως ο κλάδος του φαρμάκου επενδύει παγκοσμίως σημαντικά ποσά σε Έρευνα και Ανάπτυξη.

«Συνολικά το προσδόκιμο ζωής στην Ελλάδα αυξήθηκε ακριβώς κατά 2 χρόνια, από τα 74,7 έτη στα 76,7, ενώ το προσδόκιμο επιβίωσης στην Ελλάδα το 2015 κυμάνθηκε στο μέσο όρο των χωρών της ΕΕ22, στα 81,1 έτη. Η παραπάνω αύξηση οφείλεται κατά 44% στην εισαγωγή καινοτόμων φαρμάκων», τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου, προσθέτοντας πως τα φάρμακα εξοικονομούν και πόρους. Αξίζει να αναφερθεί ότι στην Ελλάδα μόνο για την περίοδο 2000-2009 συνέβαλαν σε τέτοια μείωση του χρόνου νοσηλείας των ασθενών, που οδήγησε σε μείωση τους κόστους νοσηλείας εξοικονομώντας δημόσια δαπάνη σε ποσοστό πάνω από 60%.

Στο πεδίο των κλινικών μελετών, η διεξαγωγή τους στη χώρα μας, παρά τις πολλές γραφειοκρατικές δυσκολίες και τα αντικίνητρα, συνδέεται με την εισροή σημαντικών ιδιωτικών κεφαλαίων από το εξωτερικό που αγγίζουν τα €80 εκατ. ετησίως με τη διεξαγωγή 2.265 κλινικών μελετών (2017), σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΦΕΕ. «Μόνο με τη στήριξη της καινοτομίας μπορεί αυτή επένδυση στις κλινικές μελέτες να φτάσει τα €250 εκ. το χρόνο σε βάθος τριετίας», διευκρίνισε ο κ. Παπαδημητρίου.

Καινοτομία και Φαρμακευτική Δαπάνη

«Κάθε χρόνο η πολιτεία οχυρώνεται πίσω από έναν ανεπαρκή κλειστό δημόσιο φαρμακευτικό προϋπολογισμό και καινοτομεί στη διαχείριση της υπέρβασης, του clawback, αντί να επικεντρώνεται στη μείωσή του», τόνισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος. «Το 2017 η καινοτομία μεταφράστηκε στην μετατροπή του clawback σε rebate ώστε να πλησιάσουμε το μνημονιακό στόχο του -30%. Τι απογοήτευση όμως, ο στόχος δεν επετεύχθη! Με τη διαφορά ότι ενώ όταν οι στόχοι δεν επιτυγχάνονται υπάρχουν συνέπειες για τους υπεύθυνους, στην προκειμένη περίπτωση δεν υπήρξε καμία απολύτως συνέπεια», ανέφερε με νόημα.

Σε ό,τι αφορά στις σκέψεις της Αριστοτέλους για κατακερματισμό του clawback βάσει κλειστών προϋπολογισμών σε επίπεδο ATC4 και μάλιστα στηριγμένων στα πρότυπα της Δανίας, ο κ. Παπαδημητρίου ξεκαθάρισε πως η βιομηχανία δεν μπορεί να δεχθεί αναδρομικές ρυθμίσεις «Ευτυχώς το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε, προς το παρόν τουλάχιστον, μια που έγινε αντιληπτό ότι για ακόμη μια φορά αναδρομικές ρυθμίσεις δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Ας γίνει όμως αντιληπτό ότι οι κλειστοί προϋπολογισμοί σε επίπεδο ATC4 θα κλείσουν ακόμη περισσότερο το δρόμο στην είσοδο νέων φαρμάκων στην αγορά», προειδοποίησε, αναδεικνύοντας την ανάγκη μείωσης και όχι διανομής του clawback.

Σε αυτή την κατεύθυνση επανέλαβε την ανάγκη διεύρυνσης της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Η διεύρυνση μπορεί να γίνει:

Με καταλογισμό του Clawback στην τιμή παραγωγού
Με καθορισμό ανώτατου ύψους clawback το οποίο θα καταβάλλει η βιομηχανία το οποία σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερβεί το επίπεδο του 2017.
Με εξεύρεση κονδυλίων για τα εμβόλια από την πρόληψη.
Με εξεύρεση κονδυλίων για τους ανασφάλιστους από την πρόνοια
Με εξεύρεση κονδυλίων για την κάλυψη ειδικών κατηγοριών νοσοκομειακών προϊόντων που παρουσιάζουν ανελαστική ζήτηση και αφορούν ειδικές, ευαίσθητες ομάδας πληθυσμού. Παράγωγα αίματος, ορφανά φάρμακα και αντιρετροϊκά.
Σε ό,τι αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις αφορούν:

Άμεσα να εισαχθεί η εφαρμογή των κλειστών θεραπευτικών πρωτοκόλλων σε όσο γίνεται περισσότερες θεραπευτικές περιοχές. Σύμφωνα, δε, με τον κ. Παπαδημητρίου τα 70 πρωτόκολλα που ετοιμάζονται θα έχουν εισαχθεί το αργότερο έως το Σεπτέμβριο στην ηλεκτρονική συνταγογράφηση.

Η ηλεκτρονική συνταγογράφηση θα πρέπει ΑΜΕΣΑ να παραμετροποιηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην είναι δυνατές οι συνταγογραφικές παρεκτροπές. (συνταγογραφικοί δείκτες, κλείδωμα σε περίπτωση επαναλαμβανόμενης συνταγογράφησης στο ίδιο ΑΜΚΑ κλπ.)
Τακτικοί και ουσιαστικοί έλεγχοι στην κατανάλωση με συνέπειες για τους παραβάτες
Ενεργοποίηση ηλεκτρονικού φακέλου ασθενούς και σύνδεση με αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων.

Τακτική παραγωγή στοιχείων για τη δαπάνη και αξιολόγηση των θεραπευτικών τάσεων αλλά και των θεραπευτικών εκβάσεων.

Θεσμοθέτηση του φορέα HTA για ουσιαστική αξιολόγηση των νέων θεραπευτικών λύσεων και αποδοτική διαπραγμάτευση. Σε αυτή τη λογική βέβαια δεν χωράνε υποχρεωτικές εκπτώσεις τύπου 25% ή προκαθορισμένα κριτήρια χωρών τύπου 9-6-3.

«Οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις είναι απολύτως απαραίτητες γιατί αν δεν τις υλοποιήσουμε το συντομότερο δυνατό, θα ακυρώσουμε την όποια ανάσα θα δωσει βραχυπρόθεσμα η διεύρυνση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης. Το καλύτερο που θα πετύχουμε θα είναι να μεταθέσουμε το πρόβλημα στο κοντινό μέλλον», δήλωσε ο κ. Παπαδημητρίου.

 

Πηγή: virus.com.gr