Εντυπωσιακή μείωση εμφάνισε ο τζίρος των επιχειρήσεων μικρής λιανικής στην περιφέρεια της Αττικής το 2020, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, με την “αιμορραγία” του κλάδου να συνεχίζεται και το τρέχον έτος, αν και με πολύ μικρότερο ρυθμός.

Αυτό προκύπτει από μελέτη που πραγματοποίησε το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών σε συνεργασία με την ICAP για την οικονομική ζημιά που έχει επιφέρει η πανδημία στις επιχειρήσεις μικρής λιανικής.

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τη μελέτη:

  • Η ποσοστιαία μεταβολή πωλήσεων το 2020 έναντι του 2019 ανήλθε σε -13,8%, ενώ για το 2021 προβλέπεται μικρότερη μείωση κατά -5,7% έναντι του 2020.

Εκτίμηση κύκλου εργασιών (σε χιλ. ευρώ) και ετήσιας μεταβολής επιχειρήσεων Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) 2019-2021

Συνολικές πωλήσεις 2019

Συνολικές πωλήσεις 2020

Συνολικές πωλήσεις 2021

Μεταβολή πωλήσεων 2020/2019

Μεταβολή πωλήσεων 2021/2020

1.421.833

1.225.620

1.155.613

-13,8%

-5,7%

Πηγή: ICAP DATABANK, Έρευνα στις επιχειρήσεις

 

  • Ο αριθμός των επιχειρήσεων που διαχειρίζονται περίπτερα και είναι καταχωρημένα στο μητρώο του Επαγγελματικού Επιμελητήριου Αθηνών ανέρχεται σε 1.384, ενώ εκτιμάται ότι στην ζώνη ενδιαφέροντος του ΕΕΑ που είναι η περιφέρεια Αττικής (πλην Πειραιώς, Δυτικής Αττικής και Λαυρίου) δραστηριοποιούνται 2.200 περίπτερα.

Η εξέλιξη του αριθμού των καταστημάτων εξυπηρέτησης και των περιπτέρων κατά την τελευταία δεκαετία στο σύνολο χώρας ήταν συνεχώς πτωτική. Τα περίπτερα μειώθηκαν μεταξύ 2010 και 2020 κατά -50%, ενώ τα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης κατά -24%.

  • Βάσει της έρευνας στις επιχειρήσεις η απασχόληση στις επιχειρήσεις μικρής λιανικής (περίπτερα) μειώθηκε το 2020 κατά -7,7%, ενώ το 2021 προβλέπεται αύξηση κατά 1,0%.
  • Πρόσφατες εξελίξεις στα καταστήματα Μικρής Λιανικής.

Όπως διαπιστώνεται από τα ευρήματα πρόσφατων ερευνών που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο Convenience Retailing Conference μετά το lockdown οι καταναλωτές σε ποσοστό 75% επισκέφτηκαν τα περίπτερα και λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης έναντι 87% τα super markets με μέση συχνότητα επίσκεψης 6,5 επισκέψεις ανά μήνα στα περίπτερα έναντι 6,3 στα mini markets, 5,1 στα καταστήματα ψιλικών και πολύ υψηλότερη συχνότητα 10,2 στα super markets..

Βάσει πρόσφατης έρευνας το 69,3% της αξίας πωλήσεων (στοιχεία κυλιόμενου 12μηνου) επιλεγμένων κατηγοριών προϊόντων (τσιπς, σνακς, καφές, νερό, φρυγανιές, ξηροί καρποί, ζαχαρώδη, σοκολάτες, παγωτά, τσίχλες, χυμοί, κριτσίνια, μπύρες, μπισκότα, προφυλακτικά, καραμέλες, έτοιμο τσάι, γιαούρτια, μπάρες δημητριακών, γάλα, χαρτομάντηλα, αναψυκτικά, ψημένα σνακς, μπαταρίες, επιδόρπια, στιγμιαία ροφήματα) πραγματοποιείται σε καταστήματα σύγχρονου εμπορίου (super markets) έναντι 30,7% σε καταστήματα παραδοσιακού εμπορίου και από αυτό το 10,2% αφορά περίπτερα ενώ το 20,5% τα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης. Στα περίπτερα πραγματοποιείται η κατανάλωση του 15% των ζαχαρωδών προϊόντων, το 13,4% των ποτών-ροφηματων και το 8,2% των αλμυρών σνακς, ενώ στα λοιπά καταστήματα εξυπηρέτησης τα αντίστοιχα μερίδια κατανάλωσης είναι 22,3%, 24,7% και 18,2%.

Τα βασικά προβλήματα και οι ανησυχίες των επιχειρήσεων σχετικά με την αγορά και τους καταναλωτές που καταγράφηκαν στην έρευνα προς τις επιχειρήσεις της Μικρής Λιανικής (Περίπτερα) είναι:

  • Η περιορισμένη ανάκαμψη της καταναλωτικής κίνησης και η μείωση της πελατείας
  • Η μείωση της οικονομικής ρευστότητας στην αγορά και η μείωση κατανάλωσης
  • Η ακρίβεια οδηγεί τους πελάτες μόνο στα super markets και στα e-shops
  • Η οικονομική ανασφάλεια των καταναλωτών.
  • Η περιορισμένη επισκεψιμότητα λόγω μέτρων.
  • Τα χαμηλά εισοδήματα των καταναλωτών
  • Τα μέτρα για τους ανεμβολίαστους
  • Ο φόβος των πολιτών για την πανδημία με αποτέλεσμα την μείωση της κυκλοφορίας
  • Ο φόβος για νέα καραντίνα
  • Η ψυχολογία των πολιτών και η αβεβαιότητα όσον αφορά τον κορονοϊό
  • Η μείωση αγοραστικής δύναμης των πελατών λόγω συνεπειών της οικονομικής κατάστασης της χώρας και των μέτρων covid-19 (κλείσιμο επιχειρήσεων, μείωση απασχόλησης)