Mια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση εκτυλίχθηκε κατά της διάρκεια του Panel II της IV ενότητας του 11th Digital Banking Forum με θέμα: «O χώρος των πληρωμών: Συζήτηση με τη συμμετοχή όλων των “παικτών” της συγκεκριμένης αγοράς».
Συντονιστής ήταν ο Δημήτρης Μαλλάς, Δημοσιογράφος και συμμετείχαν οι κ.κ. Ανδρέας Μάντης, Head of Business Development and Innovation, ΔΙΑΣ, Αντίγονος Παπαδόπουλος, Deputy Country Head, Global Payments Greece & Managing Director, EDPS, Νίκος Πετράκης, Country Manager, Visa Greece, Κώστας Τοβίλ, Market Leader, tbi bank, Greece.
Κατά τον κ. Μάντη, στον κλάδο των πληρωμών, η μεγάλη πρόκληση είναι να να δείξουμε όλοι τι αντιπροσωπεύουμε και τι προσφέρουμε στα φυσικά πρόσωπα. “Αποτελεί μεγάλη πρόκληση το πώς θα συνεργαστούμε ώστε ο οποιοσδήποτε να μπορεί να πληρώσει με οποιονδήποτε τρόπο όπως και η συνεργασία για την υιοθέτηση μιας μεγαλύτερης γκάμας πληρωμών. Ένα ακόμα στοίχημα αφορά στους παρόχους αποδοχής πληρωμών, και σχετίζεται με το πώς θα δημιουργήσουμε περισσότερα σημεία και σχημάτα τρόπων πληρωμής που θα γίνουν αποδεκτά.
Πλέον, ανέφερε ο κ. Μάντης, γίνονται μεταφορές σε iban λογαριασμό κατά 55% με instant payment από λογαριασμό σε λογαριασμό τόσο από Β2Β όσο και Β2C συναλλαγές. Σχετικά με τον τομέα των τερματικών ανέφερε ότι υπάρχει στον ορίζοντα η υποχρεωτικότητα που λήγει στις 30-06. Σε αυτό τον τομέα έχουν ήδη εισέλθει όπως είπε 300.000 ελεύθεροι επαγγελματίες, ενώ όσο περισσότερο οι επαγγελματίες αντιλαμβάνονται την ευκολία που τους προσφέρει, τόσο αυξάνεται η χρήση του.
Ο κ. Μάντης αναφέρθηκε στο ζήτημα της ασφάλειας λέγοντας ότι στη ΔΙΑΣ “όλες οι συναλλαγές που εκτελούνται περνάνε από τα δικά μας συστήματα. Έχουμε πιστοποιηθεί με iso και για την ασφάλεια των συναλλαγών. Οι εταιρείες που συνεργαζόμαστε είναι συγκεκριμένες λόγω συγκεκριμένων κριτηρίων και λόγω της σπουδαιότητας θεμάτων κυβερνοασφάλειας οργανωτικά δημιουργήθηκε ξεχωριστή Διεύθυνση. Το business intelligence είναι πολύ σημαντικό”.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε από την μεριά του ότι βρισκόμαστε σε μια νέα εποχή, κατά την οποία μεγάλη πρόκληση είναι -επειδη όλοι λειτουργούμε στην αγορά- το πώς θα αναπτυχθεί η αγορά και οι επιχειρήσεις και θα αντιμετωπισουν καθημερινά προβλήματα. Πέραν αυτού, κατά τον κ.Παπαδόπουλο, μια μεγάλη πρόκληση είναι το πώς θα κάνουμε τα νέα tools πιο εύκολα και γρήγορα για τους χρήστες. “Σήμερα υπάρχουν πολλά εργαλεία και η αγορά έχει εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια. Πρέπει τώρα να προσπαθήσουμε να τα μεταφέρουμε αυτά τα εργαλεία εύκολα και γρήγορα, end-to-end, με εμπιστοσύνη στον καταναλωτή”.
Και συνέχισε: Στην EDPS βρισκόμαστε μέσα σε ένα ταξίδι αλλαγών. Θέλουμε να υιοθετήσουμε νέες τεχνολογίες, να περάσουμε σε ένα android περιβάλλον για όλες τις πληρωμές και τα τερματικά μας. Δεύτερον επιδιώκουμε να γίνεται το payment με διασύνδεση, σε ένα ενοποιημένο οικοσύστημα. Πάνω σε αυτό θα πρέπει να χτίσουμε την εμπειρία του πελάτη, μέσω αδιάλειπτης λειτουργίας, να περάσουμε σε ένα νέο service level, με backup solutions, πληρωμές εκτός ταμείου κλπ να δημιουργήσουμε και άλλα φυσικά σημεία ή εκτός ταμείου πληρωμές.
Αναφορικά με το “μέτωπο” της ασφάλειας αλλά και της υιοθέτησης της ΑΙ είπε ότι “η ασφάλεια συνδέεται απόλυτα με τη λέξη εμπιστοσύνη. Όλο το value chain είναι πολύ σοβαρό και επενδύουμε πολλά χρήματα, όπως και στην εκπαίδευση. Για εμάς το ΑΙ θα αγγίξει το costumer experience. Αν είχαμε όλοι εμείς τέτοιες λύσεις δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα, εξυπηρετώντας εκατομμύρια ταυτόχρονους πελάτες. Eπιτυχία είναι αν μπορέσεις να μεταφράσεις τα απλά data σε insight information. Όλο το ΑΙ θα βοηθήσει για να κάνεις prevent και να δώσει λύση στην επιχείρηση”.
Ο κ. Πετράκης στην παρέμβασή του εκτίμησε ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο είναι υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη διείσδυση και να βρεθούν οι τρόποι ώστε οι ψηφιακές πληρωμές να αντικαταστήσουν ακόμη περισσότερο τα μετρητά, κυρίως στον κλάδο του retail. Πρέπει να βρούμε τους τρόπους έτσι ώστε να έχουμε μεγαλύτερη διείσδυση στις Β2Β συναλλαγές. Οι Έλληνες είνα έτοιμοι να το υιοθετήσουν αυτό. Μία πρόκληση είναι το πώς θα γίνει αυτό εύκολο, κατανοητό και ασφαλές για εκείνους. Να βρούμε νέους τρόπους για μεγαλύτερη διείσδυση στις πληρωμές.
Ο κ. Πετράκης αναφέρθηκε στο παράδειγμα των ψηφιακών πληρωμών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς λέγοντας ότι οι ανέπαφες συναλλαγές δημιούργησαν καινούργιους χρήστες στον κλάδο των ΚΤΕΛ. Παράλληλα ξεκίνησε από τον Απρίλιο υιοθετήθηκαν και στον ΟΑΣΑ, με στόχο έως το τέλος του έτους το δίκτυο να έχει επεκταθεί σε όλα τα μέσα αστικής μετακίνησης σε όλη την Αθήνα. “Είναι χαρακτηριστικό ότι 7 στους 10 πολίτες δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούσαν τα λεωφορεία περισσότερο αν μπορούσαν να πληρώσουν πιο εύκολα” δήλωσε.
Και συνέχισε: Πρακτικά βλέπουμε την τάση: Ευκολία, άνεση και ασφάλεια. Συν την προσωποποιημένη εμπειρία για τον κάθε χρήστη. Ο τρόπος που πληρώνει ο κόσμος έχει αλλάξει ραγδαία. Τα smartphones έχουν επιβάλλει αλλαγές. Η φιλοσοφία σχετίζεται γύρω από την περεταίρω υιοθέτηση των smartphones. Ανοίγει ένας νέος κόσμος. Το ΑΙ μπορεί να αξιοποιήσει όλα τα δεδομένα, να κάνει πιο έξυπνες τις μηχανές σου, μπορεί να κάνει ευκολότερες τις συναλλαγές και να τις αυτοματοποιεί.
Ο κ. Τοβίλ από τη μεριά του τόνισε ότι ένα μεγάλο στοίχημα είναι η αποδοχή, γενικότερα, μη συμβατικών τρόπων πληρωμής. Για παράδειγμα, στο Buy now – Pay later υπάρχει το χτίσιμο δικτύου όπου ο καταναλωτής θα μπορεί να κάνει μια πληρωμή. “Στις ψηφιακές πληρωμές είναι μεγάλο το ζήτημα της αποδοχής αλλά και να γίνουν κατανοητές από το ευρύ κοινό”.
Αναφερόμενος στο ζήτημα της δανειοδότησης, τόνισε χαρακτηριστικά ότι “από την οπτική της tbi για να γίνουν πληρωμές πρέπει να υπάρχουν και χρήματα Πρέπει η δανειοδότηση να γίνεται απλή και γρήγορη μαζί με την πληρωμή. Είμαστε από τους μεγαλύτερους δανειοδότες σε φυσικά πρόσωπα στην Ελλάδα. Το επόμενο βήμα είναι να φέρουμε και τις πληρωμές, να κάνεις την αγορά και να κάνουμε την κατάθεση στον λογαριαμσό της επιχείρησης. Επιπλέον αξίζει να σημειωθεί ότι η καθημερινή τραπεζική είναι λίγο ακριβή την Ελλάδα, έτσι θέλουμε να την κάνουμε δωρεάν. Θα εξετάσουμε αυτό το ζήτημα σύντομα”, τόνισε.
Για τον κ. Τοβίλ το παν σε όλες τις συναλλαγές είναι η εμπιστοσύνη: “Όλα είναι θέμα εμπιστοσύνης. Το κομμάτι του digital πρέπει να χτίζεται σιγά-σιγά. Εμείς το κάνουμε καθώς έχουμε και τον χρόνο να μπορέσουμε να προσφέρουμε ένα προϊόν αυτό που θέλει η αγορά και οι πελάτες μας. Το ΑΙ στις συναλλαγές παίζει ρόλο. Είναι ένα εργαλείο που θα πρέπει να χρησιμοποιείται περισσότερο” είπε χαρακτηριστικά.
©Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος/PHOTOPRESS Θ&Α Αναγνωστόπουλοι