της Έλενας Ερμείδου

Μεγάλο είναι το πλήγμα για τις ιδιωτικές αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους: Αυτές οι εταιρείες εξαρτώνται από το να μπορούν να μεταφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερα άτομα, επομένως η συμμόρφωση με την κοινωνική απόσταση θα πλήξει την κερδοφορία.

Εκτός αυτού, δεν θα ξεφύγουν από την κρατική πίεση για να μειώσουν το αποτύπωμά τους από τον άνθρακα. Σε γενικές γραμμές, αναμένεται ότι η λύση χαμηλού κόστους θα γίνει λιγότερο ελκυστική όταν δεν συνδέεται με αεροπορική εταιρεία με αερομεταφορέα.

Εταιρείες όπως η Eurowings (Lufthansa), η Vueling (British Airways) ή η Transavia (Air-France KLM) είναι σε θέση να επωφεληθούν καλύτερα από την αυξανόμενη ζήτηση για πτήσεις από σημείο σε σημείο χωρίς συνδέσεις.

Εκτός από το κλείσιμο ή την αίτηση πτώχευσης, δεν υπάρχουν άλλα μέσα για τις υπερχρεωμένες αεροπορικές εταιρείες ώστε να ξεφύγουν από μια αγορά που πάσχει από υπερβολική χωρητικότητα από τις διαδικασίες ενοποίησης. Από αυτήν την άποψη, είναι ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε ότι οι περισσότερες χρεωμένες αεροπορικές εταιρείες είναι όλες οι αεροπορικές εταιρείες της Κίνας –Air China, China Southern και China Eastern. Συνολικά, έχουν συνολικό εντυπωσιακό ποσό χρέους 70 δισ. δολ. ΗΠΑ.

IATA

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ οι συνολικές απώλειες διαμορφώνονται στα 84,3 δισ. δολάρια. Η ζήτηση μειώθηκε κατά 54 ποσοστιαίες μονάδες. Ακυρώθηκαν 7,5 εκατομμύρια πτήσεις. Οι συνολικές απώλειες εσόδων σημείωσαν κατακόρυφη πτώση 50%, στα 419 δισεκατομμύρια.

Δραματικά ποσοστά για την κίνηση των αεροδρομίων δίνει η ACI

Ανάκαμψη το 2024

Η ACI EUROPE ανέφερε στις 16 Ιουλίου ότι η κίνηση επιβατών σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων ανήλθε στο -93% τον Ιούνιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρσι –οριακή βελτίωση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (Μάιος 2020: -98%).

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης υποδέχτηκαν μόνο 16,8 εκατομμύρια επιβάτες τον Ιούνιο, σε σύγκριση με 240 εκατομμύρια τον ίδιο μήνα πέρσι.

Η βελτίωση τον προηγούμενο μήνα αντικατοπτρίζει την προοδευτική άρση των περιορισμών ταξιδιού εντός της ΕΕ και του χώρου Σένγκεν. Ως αποτέλεσμα, στο ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων σημειώθηκε αύξηση του ημερήσιου όγκου επιβατών σχεδόν τριπλάσια, από 267.000 επιβάτες την 1η Ιουνίου σε 757.000 επιβάτες στις 30 Ιουνίου και εξακολουθεί να απέχει πολύ από τον ημερήσιο μέσο όρο του περασμένου έτους των 8 εκατομμυρίων τον ίδιο μήνα.

Η πλήρης ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στα επίπεδα του 2019 αναμένεται για το 2024, αντί για το 2023, σύμφωνα με την προηγούμενη πρόβλεψη (Μάιος 2020).

Τα αεροδρόμια της Ευρώπης αναμένεται να χάσουν -1,57 δισ. επιβάτες το 2020, μείωση -64% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα των αερολιμένων της Ευρώπης πρόκειται τώρα να μειωθούν κατά -32,4 δισ. ευρώ το 2020 (-67%).

Τι δηλώνουν οι μεσίτες ασφαλίσεων

«Ελάχιστοι και μετρημένοι στα δάκτυλα είναι αυτοί που ξέρουν τον κλάδο των αερομεταφορών, είναι κυρίως τα μεγάλα μπροκεράδικα στην Ευρώπη. Ο κλάδος είναι εξαιρετικά περίπλοκος, είχε προβλήματα τα τελευταία χρόνια και τώρα έχουν επιδεινωθεί. Βρίσκεται “στο κόκκινο”, με υψηλές πιθανότητες πτωχεύσεων και αφερεγγυοτήτων. Η έλλειψη ρευστότητας, μεταξύ άλλων, και τα πρωτόκολλα ενισχύουν τις πιθανότητες».

Willis Towers Watson: Δύσκολος ο καθορισμός της τιμολογιακής πολιτικής 

Διεξοδικά εξετάζουν και αναλύουν οι ασφαλιστές κάθε μέρος κινδύνου που σχετίζεται με τους αερομεταφορείς, προκειμένου να καθορίσουν την τιμολογιακή τους πολιτική και να είναι σε θέση να αποζημιώσουν ορθά όταν προκύψουν απαιτήσεις.

Διαφορετικά αξιολογούνται οι αεροπορικές με επάρκεια ρευστότητας, διαφορετικά οι αεροπορικές που έχουν λάβει κρατικά πακέτα διάσωσης.

Μέχρι σήμερα, οι ασφαλιστές έχουν οφέλη από τη μείωση των απαιτήσεων λόγω των προσεδαφίσεων, ωστόσο απαιτήσεις θα προκύψουν, και οι ίδιοι θα πρέπει να διαθέτουν ταμειακά αποθέματα για να μπορούν να προστατεύσουν τους ισολογισμούς των αερομεταφορέων.

Επίσης, τα αεροσκάφη που είναι προσεδαφισμένα εξακολουθούν να εκτίθενται στον κίνδυνο. Τα πολλά συγκεντρωμένα αεροσκάφη σε μια τοποθεσία αυξάνουν την έκθεσή τους στον κίνδυνο. Φαινόμενα τρομοκρατικών επιθέσεων και φυσικών καταστροφών μπορεί να προκαλέσουν σημαντικές ζημιές, αυξάνοντας τις αξιώσεις.

Το ύψος των ασφαλίστρων πριν τον κορωνοϊό

Τα βασικά ασφάλιστρα του κλάδου παγκοσμίως πριν από την πανδημία έφταναν τα 4,25 δισ. δολάρια. Οι αεροπορικές περνούσαν το κόστος της ασφάλισής στους στον τελικό ναύλο που προσέφεραν στους επιβάτες.

Το 30% με 40% του ασφαλίστρου στον κλάδο καλύπτει έξοδα πριν εξεταστεί κάθε αξίωση. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της Willis, οι συνολικές απώλειες που θα προκύψουν από τον Covid-19 ενδεχομένως και να ξεπεράσουν τις απώλειες από την τρομοκρατική ενέργεια των Δίδυμων Πύργων τον Σεπτέμβριο του 2001.