Το 2019, η Opel γιορτάζει 120 Χρόνια στην Παραγωγή Αυτοκινήτων – και επομένως 120 χρόνια καινοτομιών. Η Γερμανική εταιρία έχει μακρά παράδοση στη δημιουργία πρωτοποριακών τεχνολογιών και στην ταχεία εφαρμογή τους στη μαζική παραγωγή. Με τον τρόπο αυτό, η αυτοκίνηση γίνεται προσιτή στο ευρύ κοινό και τα αυτοκίνητα ασφαλέστερα, λιγότερο ρυπογόνα και πρακτικότερα. Το μότο “να βλέπεις και να σε βλέπουν” χαρακτήριζε ήδη το πρώτο μοντέλο της Opel, το Patentmotorwagen “System Lutzmann” του 1899, αλλά και όλα όσα ακολούθησαν, από το διάσημο Opel Kapitän, το θρυλικό GT και την πρώτη γενιά Insignia, μέχρι το τρέχον Astra. Οι προβολείς IntelliLux LED matrix του συμπαγούς bestseller και του Insignia κάνουν τη νύχτα μέρα. Επίσης θα σηματοδοτήσουν μία επανάσταση στην κατηγορία μικρών αυτοκινήτων, όταν κυκλοφορήσει η επόμενη γενιά του δημοφιλούς Corsa με προσαρμοζόμενο σύστημα φωτισμού full-LED matrix. Στο μέλλον, η Opel θα εφοδιάζει εναλλακτικά τα μοντέλα της με νέα φώτα Eco-LED, που μειώνουν την κατανάλωση ενέργειας, χωρίς να επηρεάζεται η ισχύς του φωτισμού.

«Στόχος μας είναι η βέλτιστη ορατότητα σε όλες τις συνθήκες» δήλωσε ο επικεφαλής μηχανολογίας της Opel, Christian Müller. «Θέλουμε να προσφέρουμε τεχνολογίες που είναι απαράμιλλες στην κατηγορία τους. Αυτή τη στιγμή το σύστημά μας ‘adaptive full-LED matrix light’ είναι το καλύτερο παράδειγμα. Στο παρελθόν, αποτελούσε αποκλειστικότητα των πολυτελών κατηγοριών και τώρα θα διατίθεται ακόμα και στην επόμενη γενιά Corsa.»

Η Opel εφοδιάζει όλα τα μοντέλα της με αυτή την υπερσύγχρονη τεχνολογία φωτισμού. Για  παράδειγμα, το Astra, που συνδυάζει κορυφαίες τεχνολογίες με εξαιρετική δυναμική συμπεριφορά, σε κινητήρες βενζίνης 1.4lt turbo 150 ίππων και πετρελαίου 1.6lt, 110 & 136 ίππων. Αυτές πλαισιώνονται από συστήματα υποστήριξης οδηγού όπως Πακέτο Ορατότητας με αισθητήρα βροχής, σύστημα αυτόματου φωτισμού και εσωτερικό ηλεκτροχρωματικό καθρέπτη καθώς και Cruise Control στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων. Το ίδιο ισχύει και για το σύστημα κλιματισμού (A/C) και τους προβολείς ομίχλης. Η έκδοση “120 Years” επιπρόσθετα διαθέτει ηλεκτρονικό διζωνικό κλιματισμό και ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών στάνταρ – όλο το πακέτο στη συνολική τιμή λιανικής των €16.900 για τον κινητήρα βενζίνης 1.4lt turbo 150hp και €18.200 για τον κινητήρα πετρελαίου 1.6lt 110hp.

Υπό το ρομαντικό φως των κεριών à la “System Lutzmann

Από την άλλη, η εποχή των πρώτων φώτων αυτοκινήτων ήταν πραγματικά αρκετά σκοτεινή. Αυτό που σήμερα θεωρείται δεδομένο στην οδική κυκλοφορία  ήταν αδιανόητο πριν από 120 και πλέον χρόνια – αφού χρησιμοποιούνταν φανοί (φανάρια) στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου. Πρωταρχικός σκοπός δεν ήταν ο φωτισμός του δρόμου αλλά το να γίνεται αντιληπτό το αυτοκίνητο από τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων. Στο τέλος του 19ου αιώνα, το Opel Patentmotorwagen “System Lutzmann” προχώρησε ένα ακόμη βήμα. Η γύρω περιοχή φωτιζόταν με κοινά κεριά, χωρίς να πρέπει οι οδηγοί να τα κουβαλάνε μαζί τους. Το κερί εδραζόταν σε έναν άξονα πάνω από τον οποίο ήταν τοποθετημένος ο ‘προβολέας’ ως ένα κρυστάλλινο δοχείο με καθρέπτη. Ένα ελατήριο πίεζε συνεχώς το κερί προς τα πάνω όσο ήταν αναμμένο για να φωτίζει σε ένα σταθερό ύψος μέσα από το κρύσταλλο. Μία απλή λύση χαμηλού κόστους αλλά εξαιρετικά αποτελεσματική – με λίγα λόγια, τυπική Opel.

Opel Kapitän – Ένα αυτοκίνητο που ανήκει στον κόσμο

Η Opel υπήρξε επίσης πρωτοπόρος και στο σχεδιασμό των προβολέων. Άλλωστε το  Kapitän ήταν ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που είπαν αντίο στα στρογγυλά φώτα: οι προβολείς του μεγάλου Opel δεν ήταν μόνο πλήρως ενσωματωμένοι στα φτερά, αλλά είχαν και εξαγωνικό σχήμα. Ένα αυτοκίνητο για όλους, ένα “αυτοκίνητο που ανήκει στον κόσμο”, σύμφωνα με ένα διαφημιστικό έντυπο του 1938. Με άλλα λόγια, το Opel Kapitän «θα παραμείνει ένα σύγχρονο αυτοκίνητο για τα επόμενα χρόνια χάρη στις μοντέρνες γραμμές και την προοδευτική του σχεδίαση».

Τη δεκαετία του 1960, το σχήμα των προβολέων εξακολούθησε να γίνεται πιο γωνιώδες. Η Opel ηγήθηκε αυτής της τάσης με το Kapitän A (1964), το οποίο μαζί με τα αδελφάκια του Admiral και Diplomat έδωσαν έμφαση στο ενιαίο, φαρδύ εμπρός τμήμα με ορθογώνιους προβολείς. Επόμενο ήταν τα επιτυχημένα μοντέλα Kapitän να γίνουν πραγματικές ναυαρχίδες: προηγμένα, άνετα και ισχυρά αυτοκίνητα προσιτά σε όλους.

Το Opel GT παρέλαβε τη σκυτάλη το 1968, εντυπωσιάζοντας όχι μόνο με τη νέα του σχεδίαση στο σχήμα της φιάλης της Coca Cola – το θρυλικό σπορ αυτοκίνητο για όλους ήταν επίσης το πρώτο Γερμανικό μοντέλο με κρυφούς, αναδυόμενους προβολείς. Ποιος μπορούσε να αντισταθεί σε αυτά τα “νυσταγμένα μάτια”, όπως αποκαλούνταν τρυφερά. Τα φώτα αναδύονταν μέσω του διακόπτη στην κεντρική κονσόλα. Φώτα αλογόνου στη μάσκα κάτω από τον προφυλακτήρα εκτελούσαν και χρέη φώτων στάθμευσης.

Περισσότερο φως, καλύτερη ορατότητα με προβολείς xenon

Το Opel Omega B ήταν το πρώτο μοντέλο που προσέφερε από το 1998 στο βασικό του εξοπλισμό προβολείς με λαμπτήρες εκκένωσης αερίου Xenon. Η ονομασία τους προέρχεται από το φυσικό αέριο που υπάρχει στις λυχνίες. Συγκριτικά με τους προβολείς αλογόνου που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή, η τριπλάσια ένταση φωτισμού όχι μόνο προσέφερε μεγαλύτερη εμβέλεια, αλλά και καλύτερο φωτισμό του δρόμου. Παράλληλα ήταν πολύ πιο αποδοτικοί: η κατανάλωση ενέργειας ήταν μειωμένη κατά ένα τρίτο, η θερμική ακτινοβολία κατά 40% και η διάρκεια ζωής τους μεγαλύτερη.

Ένα δυναμικό σύστημα ύψους δέσμης προβολέων ήταν επίσης διαθέσιμο. Αυτό αντιστάθμιζε τις αλλαγές θέσεων του αμαξώματος – για παράδειγμα με βαρύ φορτίο ή κατά την επιτάχυνση ή στο φρενάρισμα. Κατά συνέπεια, ο δρόμος φωτιζόταν πάντα ομοιόμορφα. Για μία φορά ακόμα, η Opel υπήρξε πρωτοπόρος στις τεχνολογίες φωτισμού που ήταν προσιτές στο ευρύ κοινό.

AFL για όλους στη μεσαία κατηγορία

Το επόμενο λογικό βήμα για την Opel ήταν να γίνει ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που θα έφερνε το δυναμικό φωτισμό στροφής και το φωτισμό διασταυρώσεων 90 μοιρών στη μεσαία κατηγορία το 2003 με το σύστημα προσαρμοζόμενου εμπρόσθιου φωτισμού – AFL (Adaptive Forward Lighting) στα Opel Vectra και Opel Signum. Το καινοτόμο σύστημα φωτισμού της Opel συνδύαζε δυναμικό φωτισμό στροφής με στατικό φωτισμό διασταυρώσεων – για διασταυρώσεις οδών και κλειστές στροφές – για πρώτη φορά. Μία πρόσθετη λειτουργία του AFL ήταν ο φωτισμός αυτοκινητόδρομου – Motorway Light: σε ταχύτητες από 120 km/h περίπου και με σταθερή ευθεία πορεία, η μεσαία σκάλα φώτων προσαρμόζεται αυτόματα ελαφρώς υψηλότερα και βελτιστοποιεί την ορατότητα σε μεγάλη απόσταση. Το στάνταρ πλέον δυναμικό σύστημα ύψους δέσμης προβολέων εξασφαλίζει ότι δεν υπάρχει αντανάκλαση για τα αντίθετα ερχόμενα αυτοκίνητα.

Το 2004, το Opel Astra ήταν το πρώτο συμπαγές μοντέλο με φωτισμό στροφής. Το 2006, η μάρκα προχώρησε σε ακόμα μεγαλύτερο εκδημοκρατισμό της τεχνολογίας ασφάλειας. όταν προσέφερε για πρώτη φορά φωτισμό στροφής και διασταυρώσεων βασισμένο σε σύστημα bi-halogen στις κατηγορίες μικρών πολυμορφικών και μικρών αυτοκινήτων με τα Meriva και Corsa.

Η επόμενη γενιά AFL+ που βασίζεται σε ισχυρούς προβολείς bi-xenon έκανε ντεμπούτο το 2008 με το λανσάρισμα του πρώτου Insignia. Αυτό έθεσε νέα πρότυπα στη βιομηχανία αυτοκινήτου. Χρησιμοποιώντας περίπλοκους αλγορίθμους, η κατανομή φωτός των προβολέων προσαρμοζόταν αυτόματα στο αντίστοιχο προφίλ δρόμου και στις επικρατούσες συνθήκες ορατότητας. Η σύγχρονη ναυαρχίδα της Opel προσέφερε συνολικά εννέα λειτουργίες φωτισμού – Φωτισμός Πόλης (Town Light), Φωτισμός Περιοχής Πεζών (Pedestrian Area Light), Φωτισμός Επαρχιακού Δρόμου (Country Road Light), Φωτισμός Αυτοκινητόδρομου (Motorway Light,) Φωτισμός Δυσμενών Καιρικών Συνθηκών (Adverse Weather Light), Στατικός Φωτισμός Διασταυρώσεων (Static Cornering Light), Δυναμικός Φωτισμός Στροφής (Dynamic Curve Light), Φωτισμός Μεγάλης Σκάλας (High Beam Light) και Υποβοήθηση Φωτισμού Μεγάλης Σκάλας (High Beam Light Assistant). Μία ακόμα καινοτομία στο Insignia ήταν τα φώτα ημέρας LED, που καταναλώνουν σημαντικά λιγότερη ενέργεια από τους προβολείς – άρα και καύσιμο.

IntelliLux LED: Λαμπερό φως που δεν ενοχλεί κανέναν

Το επαναστατικό σύστημα φωτισμού IntelliLux LED matrix λανσαρίστηκε το 2015 με την τρέχουσα γενιά Opel Astra. Για μία φορά ακόμα, χάρη στην Opel, ένα χαρακτηριστικό που μέχρι πρότινος αποτελούσε αποκλειστικότητα των πολυτελών οχημάτων, προσχώρησε στην κατηγορία των συμπαγών μοντέλων. Οι προβολείς του best-seller έχουν συνολικά 16 μονάδες LED (οκτώ σε κάθε πλευρά), που αυτόματα και συνεχώς προσαρμόζουν το μήκος και την κατανομή του κώνου φωτισμού και απλά ‘συσκοτίζουν’ την περιοχή γύρω από τα αντίθετα διερχόμενα και προπορευόμενα οχήματα, για να μην ενοχλούν τους άλλους οδηγούς. Έτσι εξασφαλίζεται μηδενική αντανάκλαση – με άριστη ορατότητα. Ή όπως λέει ο πρεσβευτής της μάρκας Opel, Jürgen Klopp: «Τα φώτα είναι λαμπερά όπως σε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου – αλλά δεν ‘τυφλώνουν’ κανέναν».

Η αρχή λειτουργίας του συστήματος είναι πολύ απλή: μόλις το αυτοκίνητο βγει από τα όρια της πόλης, οι προβολείς matrix αυτόματα αλλάζουν σε πρόγραμμα μεγάλης σκάλας και προσαρμόζουν το μήκος και την κατανομή του κώνου φωτισμού. Το προηγμένο σύστημα κάνει τη νύχτα μέρα για οδηγούς και επιβάτες, χωρίς να ενοχλεί τους υπόλοιπους χρήστες των δρόμων.

Το IntelliLux LED matrix εκτός από προσιτό είναι και ένα πολύ προηγμένο σύστημα φωτισμού full LED. Για παράδειγμα, καθώς δεν φέρουν όλα τα Astra σύστημα πλοήγησης, το IntelliLux πρέπει να μπορεί να ανιχνεύει εάν το αυτοκίνητο ταξιδεύει σε περιοχές εντός ή εκτός πόλης. Αυτό λειτουργεί μέσω της διεπαφής κάμερας και αισθητήρων ταχύτητας. Μόλις η ταχύτητα ξεπεράσει τα 50 km/h, η κάμερα ελέγχει που βρίσκεται το αυτοκίνητο εκείνη τη στιγμή. Σε έναν ανεπαρκώς φωτισμένο δρόμο ή σε σκοτεινές περιοχές, ενεργοποιείται αυτόματα η μεγάλη σκάλα φώτων. Μεταξύ άλλων, το σύστημα αναγνωρίζει αυτοκινητόδρομους και πόλεις από το φωτισμό των δρόμων. Στο πρόγραμμα φωτισμού αυτοκινητόδρομου (Motorway Light mode), ορισμένα στοιχεία LED της αριστερής πλευράς είναι μόνιμα απενεργοποιημένα, ώστε να μην θαμπώνουν τους αντίθετα διερχόμενους οδηγούς. Επομένως η λύση της Opel είναι το πρώτο σύστημα φωτισμού matrix για όχημα μαζικής παραγωγής που προσαρμόζεται συνεχώς στις συνθήκες περιβάλλοντος, χωρίς να συνδέεται με μία συσκευή πλοήγησης.

EcoLED: Ισχυρός και αποδοτικός φωτισμός του μέλλοντος

Οι μηχανικοί της Opel δεν θέλουν μόνο να βελτιστοποιούν την ορατότητα του οδηγού και να μειώνουν την αντανάκλαση προς τους άλλους οδηγούς, αλλά διερευνούν και τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, χωρίς να επηρεάζεται η ένταση του φωτισμού. Ενώ τα φώτα αλογόνου κατανάλωναν περίπου 72 Watts, τα φώτα matrix του Astra χρειάζονται μόλις 32 Watts. Όταν η Opel λανσάρει τα φώτα Eco-LED σε μελλοντικά μοντέλα, θα καταναλώνουν μόνο 17 Watts. Αυτό αντιστοιχεί με εξοικονόμηση ενέργειας 76% χωρίς απώλεια της ισχύος φωτισμού. Ή 0,7 g/km λιγότερο CO2 ανά αυτοκίνητο, σύμφωνα με το WLTP, μόνο χάρη στα φώτα Eco-LED.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ