To ότι τα ναύλα και οι τιμές μεταφοράς αγαθών από την Κίνα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ αυξάνονται, δεν αποτελεί μια καινούργια είδηση. Οι τιμές για τις μεταφορές και η δραστική έλλειψη containers ασκούν τεράστια πίεση στις κινεζικές εμπορικές εταιρείες από την αρχή της πανδημίας. Η Κεντρική Τηλεόραση της Κίνας (CCTV) ανέφερε την Τετάρτη ότι, από τον Απρίλιο, τα ναύλα έχουν αυξηθεί περίπου πέντε φορές σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019.
Ειδικά για τα ευρωπαϊκά και τα αμερικανικά δρομολόγια, οι εταιρείες κάνουν τώρα κράτηση containers ένα μήνα νωρίτερα, ενώ η αύξηση στις μεταφορές και η περιορισμένη ναυτιλιακή ικανότητα ώθησαν τις τιμές προς τα επάνω. Όλα τα ανωτέρω, σε συνδυασμό με την πτώση της απόδοσης του κύκλου εργασιών σε υπερπόντια λιμάνια, επιδείνωσε επίσης την κατάσταση όσον αφορά την έλλειψη containers .
Κατά τη διάρκεια του περασμένου έτους, οι τιμές των ναύλων αυξάνονταν σε εβδομαδιαία, ακόμη και σε καθημερινή βάση. Η τιμή παράδοσης ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα στο Ηνωμένο Βασίλειο τον περασμένο Νοέμβριο αυξήθηκε κατά 300% συγκριτικά με εκείνη του Μαρτίου του 2020. Τα βιομηχανικά δεδομένα έδειξαν ότι οι παγκόσμιες τιμές ναυτιλίας τον Μάιο έφτασαν σε νέο υψηλό 12 ετών.
Ο νέος κορωνοϊός και οι παραλλαγές του έχουν πλήξει το παγκόσμιο εμπόριο, αλλάζοντας το προηγούμενο πρότυπο διεθνούς παραγωγής και δημιουργώντας μια εξαιρετικά άνιση διανομή εμπορευματοκιβωτίων.
Καθώς η Κίνα κατόρθωσε να θέσει υπό έλεγχο την επιδημία γρηγορότερα, ο τομέας της μεταποίησης γνώρισε πρόωρη ανάκαμψη και αύξηση της εξωτερικής ζήτησης. Η χώρα ανέφερε αύξηση 27,1 % σε ετήσια βάση για το εμπόριο το πρώτο εξάμηνο του 2021. Οι εξαγωγές της αυξήθηκαν κατά 28,1 % κατά τη διάρκεια της περιόδου και οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 25,9 %.
Εν τω μεταξύ, ο ιός και οι παραλλαγές του δεν αναμένεται θα εξαλειφθούν σύντομα. Ενώ η εξάπλωση συνεχίζεται σε πολλές χώρες, οι γνώστες της αγοράς εκτιμούν ότι η ανισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς της ναυτιλιακής ικανότητας μπορεί να συνεχιστεί μέχρι και το επόμενο έτος. Παρόλο που τα υπουργεία μεταφορών έχουν εντείνει τις προσπάθειές τους για να μειώσουν την πίεση, μπορεί να χρειαστούν περισσότερα μέτρα.
Οι ίδιες οι εταιρείες για παράδειγμα θα χρειαστεί να συνάψουν πιο ευέλικτες συμφωνίες για τα logistics προκειμένου να στηρίξουν την ευελιξία και την ικανότητά τους κατά των κινδύνων.
Αναμφίβολα θα είναι μια δύσκολη προσπάθεια, την ώρα που τα μοτίβα διεθνών εμπορευματικών μεταφορών αλλάζουν. Οι χερσαίες μεταφορές γνώρισαν ταχύτερη ανάπτυξη και έπαιξαν ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στον τομέα των διασυνοριακών συναλλαγών.
Το μπλοκάρισμα της διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο εξακολουθεί να έχει επιπτώσεις. Το ατύχημα υπήρξε μια προειδοποίηση για τους παγκόσμιους εμπόρους ότι μπορεί να χρειαστούν μια πιο διαφοροποιημένη διευθέτηση υλικοτεχνικής υποστήριξης, η οποία είναι ζωτικής σημασίας όχι μόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και σημαντική για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξή τους.
Οι βιομηχανικές οργανώσεις πρέπει να ενισχύσουν τον συντονισμό, ειδικά μεταξύ των μικρών εμπορικών επιχειρήσεων, καθώς οι εκθέσεις αποκάλυψαν ότι πολλές εταιρείες επιλέγουν να κάνουν κράτηση περισσότερων εμπορευματοκιβωτίων από τις πραγματικές ανάγκες τους για να εξασφαλίσουν την παράδοσή τους εν μέσω έλλειψης εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης, η συχνή αλλαγή τιμών απαιτεί στενότερη εποπτεία από βιομηχανικούς οργανισμούς και ρυθμιστικές αρχές της αγοράς.
Επί του παρόντος, η πιθανή αναζωπύρωση της λοίμωξης έχει θολώσει τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές για ορισμένες χώρες και περιοχές, αλλά η συνολική παγκόσμια προοπτική παραμένει ελπιδοφόρα. Η Κίνα, ως ο μεγαλύτερος παραγωγικός κόμβος και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, έχει δείξει την ισχυρή ανθεκτικότητά της κατά τη διάρκεια της κρίσης. Ο εμπορικός τομέας της αναμένεται να παραμείνει ανεπτυγμένος στο μέλλον, γεγονός που θα προκαλέσει προκλήσεις, αλλά και μια ευκαιρία για αναβάθμιση και ανάπτυξη.