Η πιο μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην οικονομική πολιτική της προηγούμενης και τη σημερινής κυβέρνησης στη χώρα, είναι o τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Το κέρδος ήταν έγκλημα, η αριστεία ρετσινιά και ο πλούτος απόδειξη ενοχής, τα προηγούμενα 5 χρόνια. Ο υπουργός Οικονομικών δεν μπορούσε να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ της πραγματικής οικονομίας και των οικονομικών του Κράτους.

  • Η ανταγωνιστικότητα ήταν απαγορευμένη λέξη και καλός επιχειρηματίας ήταν μόνον αυτός που εκλιπαρούσε για την κρατική βοήθεια με αντάλλαγμα μικροκομματικές εξυπηρετήσεις.

Τους τελευταίους 7 μήνες η προσέγγιση του Ελληνικού Κράτους απέναντι στην ιδιωτική οικονομία έχει αλλάξει.

Από την πρώτη στιγμή ξεκίνησε η εφαρμογή ενός συνδυασμού μέτρων και κινήτρων προς τις επιχειρήσεις

  • Μειώθηκε η εταιρική φορολογία, μειώθηκε στο μισό η φορολόγηση των εσόδων από μερίσματα.
  • Οι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο επιχειρήσεις  αμέσως κατέγραψαν οφέλη που αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ.

Όφελος από τη μείωση του φόρου για τα εταιρικά κέρδη, στο 24% από το 28%, των κερδών από μερίσματα, στο 5% από το 10%, που ίσχυαν μέχρι την προηγούμενη χρήση.

Συνδυαστικά με τη λήψη άμεσων-έμμεσων μέτρων/κινήτρων το συνολικό όφελος θα μπορούσε να φτάσει προς τα 2 δισ Ευρώ.

Το σημαντικό είναι ότι τα λεφτά αυτά δεν λείπουν από την οικονομία. Επιστρέφουν αμέσως με νέες προσλήψεις, νέες επενδύσεις ακόμη και νέες δαπάνες και νέες προμήθειες…

Στον 6ο όροφο του κτιρίου τη οδού Νίκης, στην πλατεία Συντάγματος υλοποιείται ήδη ένα σχέδιο συνδυαστικών προτεραιοτήτων που θα έχουν ως αποτέλεσμα την άμεση και έμμεση ελάφρυνση των επιχειρήσεων προκειμένου να προχωρήσουν σε επενδυτικά προγράμματα, νέες τεχνολογίες, ενδυνάμωση του εξαγωγικού προσανατολισμού όσων τα χρόνια της κρίσης στράφηκαν προς τις διεθνείς αγορές για να συντηρήσουν την παραγωγική τους δραστηριότητα.

  • Τα κίνητρα οριζόντια, κλαδικά και θεσμικά είναι σε διαπραγμάτευση με τους δανειστές, στα τελικά στάδια σχεδιασμού από τους αρμόδιους φορείς και εκτείνονται από άμεσα φορολογικά μέχρι ενός ευρύτερου πλαισίου για την σύσταση, λειτουργία μίας επιχείρησης.

Στα χέρια των δανειστών είναι εδώ και τρεις εβδομάδες το αίτημα της ελληνικής πλευράς για την παροχή φοροκινήτρων για επιχειρήσεις που επανεπενδύουν μέρος της καθαρής, λειτουργικής κερδοφορίας τους.

Οι Βρυξέλλες αφήνουν ανοιχτό το…παράθυρο ώστε μέρος των εσόδων από αγορές/πωλήσεις ομολόγων να δοθεί με την μορφή μείωσης της προκαταβολής φόρου που σήμερα φθάνει στο 95% .

  • Η έκταση της μείωσης της προκαταβολής φόρου θα εξαρτηθεί από το εύρος του δημοσιονομικού οφέλους, ενδεχόμενα άλλα κίνητρα που είναι σε διαπραγμάτευση μεταξύ Βρυξελλών- Αθήνας.

Στο τραπέζι είναι και η πρόταση για απ΄ ευθείας μείωση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών μίας επιχείρησης στην περίπτωση, που τα προς επένδυση κεφάλαια θα υπερβαίνουν το 50% της κερδοφορίας τους.

Πρακτικά, εάν τελικά συμφωνηθεί το μέτρο θα είναι δυνατή η μείωση του συντελεστή στο 20% (από 24% που ισχύει, από εφέτος) εάν αποδεδειγμένα η εταιρεία θα προχωρήσει στην υλοποίηση επενδυτικών projects, που θα ξεπερνούν κάποια όρια (λ.χ. ύψος επένδυσης, χρήσης ιδίων κεφαλαίων, δέσμευση για δημιουργία ενός- κατ’ ελάχιστον- αριθμού επιπλέον θέσεων εργασίας).

Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά, κυρίως, τους ομίλους που απασχολούν περισσότερους των 1.000 εργαζομένων, έχουν υλοποιήσει επενδυτικά προγράμματα τα τελευταία χρόνια, έχουν πιστοποιηθεί για το εργασιακό περιβάλλον κ.α.

  • Κυρίως ισχυροί όμιλοι, εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο Αθηνών θα μπορούσαν να ευνοηθούν- στην περίπτωση, που συμφωνηθεί το συγκεκριμένο κίνητρο- μεγάλες επιχειρήσεις που εκ των πραγμάτων αποτελούν τους πυλώνες του εγχώριου επιχειρείν.
  • Δεδομένου, ότι το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε συγκεκριμένους κλάδους πηγαίνει, τουλάχιστον μία οικονομική χρήση πίσω, η Αθήνα επιδιώκει να πάρει την συγκατάθεση των Βρυξελλών για οριζόντια μείωση των εισφορών των εργαζομένων, μέτρο που θα συμπεριλαμβάνει εκτός από τις κερδοφόρες και τις ζημιογόνες εταιρείες.

Με αυτόν τον τρόπο η ελληνική πλευρά στοχεύει στην έμμεση ενίσχυση όχι μόνο των εταιρειών που “στέκουν καλά στα πόδια τους” αλλά (κυρίως) όσων δίνουν μάχη για την επιβίωση τους. Μέτρο/κίνητρο που τυγχάνει της θετικής αντιμετώπισης από την πλευρά των δανειστών, καθώς μέσω της τόνωσης των προβληματικών εταιρειών θα μειωθεί και το δανειακό βάρος που φέρει το εγχώριο banking στις πλάτες του.

  • Μέτρα/κίνητρα όπως η σταδιακή μείωση του ΕΝΦΙΑ, της εισφοράς αλληλεγγύης κ.α. με την προϋπόθεση πως θα ελαφρύνουν τον φορολογούμενο/εργαζόμενο θα έχουν-έμμεσα- θετικό αποτέλεσμα στην αύξηση της ζήτησης/κατανάλωσης άρα της παραγωγής.

Στις προτεραιότητες του οικονομικού επιτελείου είναι η θέσπιση κινήτρων για εξαγωγικές επιχειρήσεις στην προσπάθεια του να υποστηρίξει το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών. Αυτό γιατί λόγω της πολυετούς κρίσης αρκετές επιχειρήσεις (μεγάλες και μικρότερες) υποχρεώθηκαν να στραφούν προς τις ξένες αγορές οδηγώντας σε θεαματική αύξηση των εξαγωγών με αποτέλεσμα το “κλείσιμο της ψαλίδας” σε σχέση με τις εισαγωγές.

Ακριβώς αυτή την σχέση που έχει διαμορφωθεί την τριετία 2017-2019 και με την συνδρομή του τουρισμού έχει οδηγήσει στην ποιοτική αλλαγή του επιχειρηματικού χάρτη της χώρας θέλει να ενισχύσει περισσότερο το οικονομικό επιτελείο.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here