Την χαρτογράφηση του εργασιακού περιβάλλοντος στην Ελλάδα μέσα από τις απόψεις των εργαζομένων και των υποψηφίων επιχειρεί η έρευνα «Η Απασχολησιμότητα στην Ελλάδα 2022» που πραγματοποιήθηκε για όγδοη συνεχή φορά από την Adecco σε συνεργασία με την Global Link και την H+K Strategies.
Ανάμεσα στα βασικά πεδία διερεύνησης της έρευνας είναι η μείωση της ανεργίας, ο χρόνος επανένταξης στην αγορά εργασίας, οι παράγοντες που ωθούν τους εργαζομένους στην αναζήτηση εργασίας, ο βαθμός ικανοποίησης από το work-life balance καθώς και οι κυριότεροι παράγοντες που σχετίζονται με την εργασιακή ικανοποίηση.
Η ανεργία μειώνεται, με μικρότερο όμως ρυθμό
Όπως προκύπτει από τα ευρήματα της φετινής έρευνας για την Απασχολησιμότητα, η ανεργία συνεχίζει να μειώνεται αλλά όχι με την ίδια ένταση όπως το 2021, καθώς φέτος η ανεργία μεταξύ των συμμετεχόντων κυμάνθηκε στο 3% σε σχέση με 9% που ήταν πέρσι. Η μείωση αυτή αναδεικνύει το πόσο εύθραυστη παραμένει ακόμα η αγορά εργασίας στην Ελλάδα και πόσο εύκολα επηρεάζεται η απασχολησιμότητα από εξωγενείς κρίσεις.
Την ίδια στιγμή, παρατηρείται ότι το μεγαλύτερο μέρος (70%) του εργατικού δυναμικού έχει περάσει από το στάδιο της ανεργίας σε κάποιο στάδιο της καριέρας του, ενώ και η επανένταξη στη αγορά εργασίας φαίνεται να καθυστερεί αισθητάκαθώς ο μέσος όρος επανένταξης διαμορφώνεται στους 14 μήνες, με την καθυστέρηση αυτή να πλήττει τόσο τους εργαζομένους όσο και τις επιχειρήσεις. Η διατήρηση επαφής των υποψηφίων με την αγορά, μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων επιμόρφωσης και στοχευμένων ενεργειών αναζήτησης, φαίνεται να αποτελεί το κλειδί για τη μείωση του χρόνου αναμονής.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων βρίσκεται σε αναζήτηση εργασίας
Σε διαρκή αναζήτηση εργασίας βρίσκονται τόσο οι εργαζόμενοι όσο και οι υποψήφιοι καθώς παρατηρείται το φαινόμενο, ακόμα και όσοι συμμετέχοντες εργάζονται αυτή την στιγμή, πολλοί από αυτούς να δηλώνουν ότι αναζητούν εργασία, κυρίως στην Ελλάδα (68%) αλλά και στο εξωτερικό (15%). Το εύρημα αυτό, επιβεβαιώνει την έντονη κινητικότητα που παρατηρείται στον κόσμο της εργασίας από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά και αναδεικνύει την έξαρση φαινομένων όπως οι «quitfluencers» και η «Μεγάλη Παραίτηση», που έχει αναδείξει ο όμιλος Adecco σε προηγούμενες έρευνες.
Το brain drain σταθεροποιείται στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 3 χρόνων
Τα τελευταία τρία χρόνια, η έρευνα για την Απασχολησιμότητα καταγράφει μια σταδιακή μείωση του ποσοστού των ανθρώπων που αναζητούν εργασία στο εξωτερικό, και παρά την μικρή αύξηση που παρατηρείται σε σχέση με πέρσι (15%), και η φετινή έρευνα επιβεβαιώνει αυτή την τάση. Η μείωση του φαινομένου του brain drain αποτελεί ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο σημάδι ενίσχυσης της εθνικής οικονομίας που υποδηλώνει ότι το ταλαντούχο ανθρώπινο δυναμικό παραμένει στη χώρα.
Οι σημαντικότεροι παράγοντες που ωθούν τους εργαζομένους να αλλάξουν εργασία
Οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα αξιολογούν την εξασφάλιση ενός ικανοποιητικού πακέτου απολαβών ως τον σημαντικότερο παράγοντα που θα τους ωθούσε στο να αλλάξουν εργασία (78%), με το υγιές εργασιακό περιβάλλον (38%) και τις δυνατότητες εξέλιξης (36%) να ακολουθούν στις προτιμήσεις των ερωτηθέντων. Τα ευρήματα επιβεβαιώνουν αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών του Ομίλου Adecco για τις επιπτώσεις του διαρκώς αυξανόμενου κόστους ζωής στις ζωές των εργαζομένων καθώς και τη σημασία που έχει πλέον η υγεία και η ευημερία για τους εργαζομένους.
Εργασία στο γραφείο ή τηλεργασία
Μετά από 3 χρόνια εφαρμογής της τηλεργασίας, με απόλυτη ή μερική εφαρμογή, φαίνεται ότι οι εργοδότες στην Ελλάδα επιθυμούν την πλήρη επιστροφή των εργαζομένων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας με φυσική παρουσία καθώς το 67% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι εργάζονται αποκλειστικά από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας ενώ μόνο το 23% εργάζεται συνδυαστικά από το σπίτι και το γραφείο. Η ενίσχυση της παραγωγικότητας εξακολουθεί να αποτελεί στοίχημα για την υιοθέτηση τακτικών ευέλικτης εργασίας καθώς οι νέοι σε ηλικία εργαζόμενοι δεν αναζητούν μόνο υψηλές αμοιβές αλλά και περισσότερη ευελιξία και μεγαλύτερη μέριμνα για την ψυχική ισορροπία τους. Για την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην έρευνα, η εργασία από το σπίτι είναι το ίδιο παραγωγική με την εργασία από το γραφείο (37%).