Στην πρώτη ερώτηση για τη δραστηριότητα της Grivalia Hospitality ο κ. Χρυσικός σημείωσε πως:
- Η Ελλάδα αποτελεί έναν παγκόσμιο τουριστικό προορισμό με πολλά πλεονεκτήματα, όπως η εύκολη προσβασιμότητα, ο υπέροχος καιρός, τα πανέμορφα νησιά και η πολύ ωραία ακτογραμμή
- Ξεκινήσαμε την Grivalia Hospitality καθώς πιστεύαμε ότι έλειπε ο τομέας του ultra-luxury τουρισμού
- Ο τουρισμός αποτελεί τον κινητήριο μοχλό της οικονομίας, αλλά έχει αναπτυχθεί σε ένα μοντέλο πιο οικογενειακό και πιο παλιάς λογικής, το οποίο βασίζεται σε έναν μαζικό τουρισμό
- Υπήρχε μια εποχή που τα ultra-luxury brands δεν υπήρχαν στην Ελλάδα παρότι αυτή είναι βασικός προορισμός
- Αυτός ήταν και ο λόγος που συστήσαμε την Grivalia Hospitality το 2015, σε μία δύσκολη εποχή, που όμως ως εταιρεία είχαμε μεγάλη ρευστότητα και πολύ ισχυρή μετοχική σύσταση η οποία στήριζε τις δραστηριότητες της εταιρείας
- Ήταν η ιδανική στιγμή γιατί πολύ γρήγορα επενδύσαμε σε μοναδικά ακίνητα, που τώρα για να τα αποκτήσουμε θα πληρώναμε το διπλό και τριπλό αντίτιμο
Ως προς το πως η εταιρεία θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν της χώρας και για το πόσο η Ελλάδα μπορεί να υποστηρίξει τέτοια αναβάθμιση, ο ίδιος επισήμανε πως αυτό είναι εφικτό και ήδη η Grivalia Hospitality το υλοποιεί.
- Στην Grivalia Hospitality έχουμε ακίνητα που ήρθαν πρόσφατα και 3 αναπτύξεις που ολοκληρώνονται το επόμενο καλοκαίρι
- Όπως εμείς ορίζουμε το ultra-luxury προϊόν, δεν αρκεί απλά να αγοράσεις παλιές εγκαταστάσεις και να τις αλλάξεις
- Αυτό που εμείς θεωρούμε ως ultra-luxury είναι το προϊόν εκείνο που ο πελάτης δεν χρειάζεται να μπει στο ασανσέρ πουθενά, αλλά περπατάει για να φτάσει στο δωμάτιο του
- Πρόκειται για την διαδικασία του greenfield ή brownfield development
- Ένα παράδειγμα τέτοιων αναπτύξεων είναι το Amanzoe που ανήκει στην ιδιοκτησία της Grivalia Hospitality και τα Αστέρια της Γλυφάδας τα οποία θα τα θαυμάσετε την επόμενη χρονιά και θα διαθέτουν 128 κλειδιά
Στην ερώτηση για το πόσο εύκολο είναι να κάνει κάποια εταιρεία τέτοια επενδυτικά έργα, ο κ. Χρυσικός ανέφερε πως η ανάπτυξη ενός τέτοιου προϊόντος στην Ελλάδα πρόκειται για μία πολύ δύσκολη και επίπονη διαδικασία.
- Όλοι ξέρουν πόσο δύσκολη είναι η αδειοδότηση για τέτοια έργα, καθώς για παράδειγμα στα Αστέρια είχαμε να λάβουμε εγκρίσεις από όλα τα Υπουργεία, όλους τους αρμόδιους φορείς και όλες τις υπηρεσίες
- Ο συντονισμός ειναι δύσκολη υπόθεση, γι’ αυτό σε τέτοιου είδους έργα χρειάζεται να λάβει η κάθε εταιρεία υπόψη όλα τα παραπάνω για τον προγραμματισμό της επένδυσης
- Δεν είναι εφικτό τέτοιες επενδύσεις να ολοκληρωθούν μέσα σε 18 μήνες ή 2 χρόνια. Είναι ένας κύκλος που μπορεί να χρειαστεί ακόμη και 5 έτη
Ως προς το πως η τοπική κοινωνία αντιμετωπίζει τέτοιου είδους επενδύσεις και συγκεκραμένα τα Αστέρια Γλυφάδας, ο κ Χρυσικός σημείωσε πως τέτοιου είδους επενδύσεις έχουν πολλά οφέλη για τις περιοχές που γειτνιάζουν και ο πολλαπλασιαστής ειναι πολύ μεγάλος.
- Αρκετοί που είχαν δει την πρότερη κατάσταση των Αστεριών, δεν έχουν αίσθηση της έκτασης, η οποία είναι περίπου 280 στρέμματα
- Εκεί δημιουργούμε ένα μικρό οικοδομικό αποτύπωμα, καθώς θα περιλαμβάνει μόνο 25.000 τ.μ. κτιριακών εγκαταστάσεων
- Η κοινωνία το έχει υποδεχθεί πολύ καλά και το αναμένει, ενώ ως εταιρεία σεβόμαστε απόλυτα τους κατοίκους της περιοχής και φροντίζουμε τα έργα μας να μην προξενούν διάφορα ζητήματα (πχ όχληση, σκόνη κλπ)
- Όταν το έργο τεθεί σε λειτουργία, οι πελάτες του ξενοδοχείου θα είναι 5 λεπτά από την γειτονιά της Γλυφάδας και θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
Όσον αφορά το εμβληματικό έργο των Αστεριών Γλυφάδας, ο κ. Χρυσικός ανέφερε πως αυτό χωρίζεται σε δύο κομμάτια: το ένα είναι το ξενοδοχειακό κομμάτι και το άλλο κομμάτι είναι σχεδιασμένο και για το ευρύ κοινό.
Επιπλέον, σημείωσε πως η έκταση είναι πολύ μεγάλη και πως στα σχέδια της εταιρείας είναι όχι μόνο η διατήρηση της υφιστάμενης βλάστησης, καθώς τα υπάρχοντα δέντρα και φυτά έχουν ήδη μεταφυτευτεί σε ειδικό φυτώριο εντός του χώρου, αλλά και η φύτευση 200.000 νέων φυτών και δέντρων που έχουν επιλεχθεί βάσει τους κλίματος της περιοχής.
- Ως προς την ανάπτυξη βιώσιμων και πιο ενεργειακά αποδοτικών έργων, ο ίδιος ανέφερε ότι για την Grivalia Hospitality δεν νοείται νέα ανάπτυξη χωρίς κριτήρια βιωσιμότητας και χωρίς να κατασκευαστεί με τέτοιο τρόπο που να έχει την μικρότερη επίπτωση στο περιβάλλον.
- Τα νέα έργα της εταιρείας θα στραφούν προς την πλήρη ενεργειακή αυτονόμηση, ενώ στα Αστέρια Γλυφάδας, όλη η ανάπτυξη έχει ξεκινήσει στα πρότυπα της αειφορίας, καθώς εκεί χρησιμοποιούνται βιώσιμα υλικά και υπάρχει πρόβλεψη για φωτοβολταϊκά σε συγκεκριμένους χώρους, όπως στα παρκινγκ, τα οποία θα εξασφαλίζουν την θέρμανση όλων τω υδάτινων στοιχείων (πισίνες).
Για την Αθηναϊκή Ριβιέρα, ο κ. Χρυσικός επισήμανε πως αλλάζει γρήγορα και θα το καταλάβει σύντομα και ο απλός πολίτης καθώς σε αυτήν την περιοχή υλοποιούνται πολύ σημαντικές αναπτύξεις. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε σε ένα νέο έργο της Grivalia Hospitality στην Βούλα, σημειώνοντας πως έτσι δημιουργείται ένα υψηλότατης ποιότητάς προϊόν που θα θέσει την Αττική και την Ελλάδα σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο στον παγκόσμιο χάρτη.
Στην ερώτηση αν το κοινό του ultra-luxury τουρισμού επαρκεί για να έχουν πληρότητα αυτές οι νέες αναπτύξεις, ο κ. Χρυσικός ανέφερε πως η Αθήνα πάντα είχε μικρό μερίδιο στο τουριστικό προϊόν και πως το μίγμα του τουρισμού στο ελληνικό GDP έχει ανέβει πολύ.
- Το προϊόν της Grivalia Hospitality δεν είναι ανταγωνιστικό με το υφιστάμενο προϊόν, καθώς απευθύνεται σε ένα πιο premium κοινό.
- Επιπλέον, σημείωσε πως στο κομμάτι των premium επισκεπτών, φέτος είχαμε πολύ μεγάλο κύμα από Αμερική, η οποία του χρόνου θα συνεχίσει να είναι ισχυρός πόλος ανάπτυξης του τουρισμού, ενώ έχουμε αρκετές αφίξεις στον τομέα υπερπολυτελούς τουρισμού και από την Βόρεια, Δυτική και Κεντρική Ευρώπη, καθώς και από την Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Στην ερώτηση αν το 2023 θα επέλθει ισορροπία στο θέμα του τουρισμού, ο κ. Χρυσικός εκτιμά πως η ισορροπία θα έρθει περισσότερο στο προϊόν που στηρίζεται από τους tour operators, σημειώνοντας πως η Ελλάδα ειναι ήδη προορισμός υπερπολυτελούς τουρισμού, όπως για παράδειγμα στο κομμάτι του yachting, και πως όσο μεγαλύτερες επιλογές προσφέρει μία χώρα, τόσο μεγαλύτερος μαγνήτης γίνεται για πιο high-end επισκέπτες.
Αναφορικά με τα έργα της εταιρείας, ο κ. Χρυσικός ανακοίνωσε πως η Grivalia Hospitality ετοιμάζει στην Βούλα ένα έργο που εστιάζει στο ultra-luxury glamping και είναι εντυπωσιακό τόσο από αισθητικής άποψης όσο και ποιότητας προϊόντος.
- Αυτό το έργο θα ειναι έτοιμο τέλος της επόμενης χρονιάς και θα εκεί θα βρίσκεται επίσης το πρώτο private members club στα Νότια Προάστια, με αθλητικές εγκαταστάσεις, spa, εστιατόρια και άλλες παροχές.
- Επιπλέον, του χρόνου θα λειτουργήσει η τουριστική ανάπτυξη της Grivalia Hospitality στην Πάρο, δυναμικότητας 38 κλειδιών, ακολουθώντας το πρότυπο χαμηλής πυκνότητας που θέλει να εφαρμόζει η εταιρεία σε κάθε ανάπτυξη της.
Τέλος, όσον αφορά το θέμα του υπερτουρισμού, ο κ. Χρυσικός σημείωσε πως υπάρχουν νησιά που θεωρούνται κορεσμένα και δεν έχουν τις κατάλληλες υποδομές, ενώ το Α και Ω για να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο προϊόν πέραν από τις επενδύσεις και τις αναπτύξεις, είναι και οι κατάλληλες υποδομές, οι οποίες θα πρέπει να βρεθούν είτε από το Δημόσιο είτε μέσα από συμπράξεις με ιδιώτες.