Στο Panel ΙΙ του Ports & Rail Forum 2023, με θέμα: «Η μετεξέλιξη της Ελλάδας σε διεθνή μεταφορικό κόμβο και ο ρόλος των συνδυασμένων μεταφορών» και συντονιστή τον κ. Δημήτριο Ιατρίδη, Εκτελεστικό Διευθυντή, Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ) , ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, Εμπορικός Διευθυντής, Piraeus Container Terminal S.A (PCT), αναφέρθηκε στη διασύνδεση του Πειραιά με τον σιδηρόδρομο, κυρίως ως πύλης εξαγωγής, σημειώνοντας ότι το φετινό α’ εξάμηνο η δραστηριότητα είναι μειωμένη κατά 45% σε σχέση με πέρυσι, λόγω κυρίως του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών. Όπως επεσήμανε, οι μεταφορές από Πειραιά προς τις ευρωπαϊκές αγορές διασφαλίζουν μεγαλύτερη ταχύτητα στη μετακίνηση (κατά 8 ώρες περίπου) σε σχέση με άλλα μεσογειακά λιμάνια. «Λόγω της γεωγραφικής θέσης του Πειραιά είμαστε το πρώτο λιμάνι από την Ασία προς την Ευρώπη και το τελευταίο ευρωπαϊκό προς την Ασία. Η μη υπερκοστολόγηση της διαδικασίας κατά την διάρκεια της πανδημίας, βοήθησε το λιμάνι του Πειραιά να αναδειχθεί και να μπορέσει να ανταποκριθεί -σε αντίθεση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια- την εξυπηρέτηση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κάθε φορτίο που διέρχεται από την Ελλάδα έχει μεγάλη συνεισφορά στην οικονομία, ενισχύοντας σημαντικά το πεδίο εισαγωγών – εξαγωγών», τόνισε.
Ο κ. Αντώνης Βενιέρης, Πρόεδρος Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης εν Ελλάδι, Διευθύνων Σύμβουλος Venieris Maritime S.A., Διευθύνων Σύμβουλος ΗΜΜ Agency Greece S.A., ανέφερε ότι από το 2010 μέχρι τώρα έγιναν σημαντικές επενδύσεις στον Πειραιά, φέρνοντας σημαντική ανάπτυξη και σε επίπεδο logistics. Ωστόσο μόνο οι επενδύσεις στα λιμάνια δεν αρκούν. Ο Πειραιάς προσπαθεί να πουλάει την συνδυασμένη μεταφορά. Η μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος και οι πράσινες μεταφορές αποτελούν μείζον θέμα, που οι πελάτες ζητούν πλέον επιτακτικά. Μέσα στην επόμενη πενταετία θα πρέπει ως χώρα να είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε αυτή τη ζήτηση, για να μην «χάσουμε το τρένο». Άλλα λιμάνια στο εξωτερικό πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα, της διασύνδεσης με τους σιδηροδρόμους. Αυτό είναι το δυνατό χαρτί που πέφτει αυτή τη στιγμή και αποτελεί ισχυρό μοχλό πίεσης. Ανέφερε επίσης ότι τα μεγάλα λιμάνια της χώρας τα τελευταία χρόνια εκσυγχρονίζονται, κερδίζοντας φορτία από λιμάνια γειτονικών χωρών. Έχει μειωθεί ο χρόνος εξυπηρέτησης των πλοίων, η παροχή της πληροφόρησης και έχει βελτιωθεί η διαφάνεια. «Πρέπει όλοι μαζί να σπάσουμε παγιωμένες αντιλήψεις προκειμένου να βελτιωθεί περαιτέρω το σέρβις κυρίως της πλοηγικής υπηρεσίας. Υπάρχει έλλειψη και ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικών μέσων» είπε.
Ο κ. Πέτρος Ευγενικός, Πρόεδρος Επιτροπής Σιδηροδρομικών Μεταφορών του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ανέφερε ότι ο σύλλογος έχει παρουσία ήδη μισό αιώνα. «Από το 2021 έχουμε δημοσιεύσει τις προτάσεις μας για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμυ και των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών. Υπάρχουν αυξημένες δυνατότητες χρηματοδότησης, αλλά πρέπει να φτιάξουμε έναν διάδρομο για να προωθούμε προϊόντα και επιβάτες προς την κεντρική Ευρώπη», τόνισε. Ο ίδιος ανέφερε ότι στη χώρα μας το ποσοστό που αντιστοιχεί στον σιδηρόδρομο στις εμπορευματικές μεταφορές είναι πολύ χαμηλό. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει στροφή προς αυτή την κατεύθυνση. Ο στόχος της Ευρώπης είναι ο σιδηρόδρομος να γίνει η ραχοκοκαλιά μιας πράσινης αλυσίδας διακίνησης εμπορευμάτων. Η ενίσχυση της πολυτροπικότητας των διακινήσεων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των μεταφορών. Παράλληλα πρέπει να ενισχύσουμε τον διεθνή μας χαρακτήρα ως πύλη εξόδου προς την Ευρώπη. Έτσι οι μεταφορές θα γίνουν πιο πράσινες και κοινωνικά επωφελείς. Ο ίδιος σημείωσε ότι τα προηγούμενα χρόνια δόθηκε μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη των οδικών μεταφορών, με αποτέλεσμα την απαξίωση του σιδηροδρομικού δικτύου.