Στο αύριο του κλάδου της Τεχνολογίας στην χώρα εν μέσω σημαντικών αλλαγών που διαμορφώνουν ένα δυναμικό οικοσύστημα επιχείρησε να απαντήσει συζήτηση με τη συμμετοχή ειδικών στο πλαίσιο της ημερίδας Atoms to Algos που διοργάνωσε η Applied Materials Greece για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Την οργάνωση έχει αναλάβει η Think Silicon, μέλος της Applied Materials.
Τη συζήτηση συντόνισε ο Managing Director της Endeavor Greece κ. Παναγιώτης Καραμπίνης ο οποίος υπογράμμισε τη σημασία των συνεργειών με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού αλλά και τον κομβικό ρόλο που μπορούν να παίξουν παγκόσμιοι κολοσσοί, που έρχονται στη χώρα, στη διαμόρφωση ενός νέου τεχνολογικού οικοσυστήματος.
Ο κ. Χαράλαμπος Μπακολιάς, Director and General Manager της Ansys Hellas αναφέρθηκε στις τεράστιες αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί στο ελληνικό οικοσύστημα τα τελευταία χρόνια τονίζοντας πως έχουν μειωθεί σημαντικά οι χρόνοι προκειμένου να υπάρξουν συμφωνίες χρηματοδότησης νέων ιδεών. Εντούτοις, υπογράμμισε την μεγάλη απόσταση με τις αγορές του εξωτερικού σημειώνοντας πως το ελληνικό οικοσύστημα ξεκίνησε να αναπτύσσεται αργά. Αναφερόμενος στα επόμενα βήματα που είναι απαραίτητα για την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς, τόνισε την ανάγκη να δημιουργηθούν κέντρα Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D) που με τη σειρά τους θα συμβάλλουν στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στον περιορισμό του brain drain. Επιπρόσθετα, υπογράμμισε την ανάγκη διασύνδεσης της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης με την αγορά και τη σταθερή χρηματοδότηση της έρευνας.
Ο κ. Αιμίλιος Χαλαμανδάρης, Head of TTS – R&D της Samsung Electronics και Founder της spin-off startup Innoetics, μιλώντας για τη διαδικασία απορρόφησης της εταιρείας από τη Samsung αναφέρθηκε στο σύνθετο τοπίο που είχαν να αντιμετωπίσουν οι ελληνικές startups τα προηγούμενα χρόνια. Όπως είπε, οι σχετικές συζητήσεις ξεκίνησαν από το 2017, όταν η εικόνα της χώρας ήταν ακόμα τραυματισμένη από την πολυετή οικονομική κρίση. Αναφερόμενος στην εικόνα του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτόμου επιχειρηματικότητας υποστήριξε πως υπάρχει μία αξιοσημείωτη αλλαγή τα τελευταία χρόνια με τις σχετικές χρηματοδοτήσεις να έχουν τετραπλασιαστει και να υπάρχουν όλο και περισσότερες υγιείς επιχειρήσεις με θετικό αποτύπωμα. Σύμφωνα με τον κ. Χαλαμανδάρη, το ελληνικό οικοσύστημα είναι νέο, αλλά ήδη έχει βιώσει μεγάλες αλλαγές και χαρακτηρίζεται από ένα υψηλό επίπεδο ωριμότητας. Μιλώντας για την ανάπτυξη Deep Tech εταιρειών υπογράμμισε την ανάγκη σύνδεσης των πανεπιστημίων και της έρευνας με την αγορά όπως επίσης και της ανάπτυξης μιας νοοτροπίας επιχειρηματικότητας εντός του εκπαιδευτικού συστήματος.
Ο κ. Γιώργος Δημητρόπουλος Co-founder & CEO της Adveos που εξαγοράστηκε το 2020 από την κινεζική εταιρεία σχεδιασμού ημιαγωγών με έδρα τη Σαγκάη, Benken Corporation, αναφέρθηκε στη διαδικασία προσέλκυσης του επενδυτή σημειώνοντας πως αντιμετώπισαν προκλήσεις τόσο σε νομοθετικό και ρυθμιστικό επίπεδο όσο και εξαιτίας της διαφορετικής κουλτούρας. Υπογράμμισε πως πρόκειται για μία επιτυχημένη συνέργεια με την ομάδα της εταιρείας να έχει σχεδόν διπλασιαστεί εντός της τριετίας αυτής, από 40 άτομα πριν την συμφωνία σε 75 σήμερα. Μιλώντας για το ελληνικό τεχνολογικό οικοσύστημα υπογράμμισε πως είναι μικρό, αλλά έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος τα τελευταία 15 χρόνια τονίζοντας πως το ελληνικό brand name γίνεται ολοένα και πιο ισχυρό. Ενδεικτικό της προόδου, είπε, είναι το γεγονός πως είναι σημαντικά αυξημένες οι επισκέψεις Ελλήνων επιχειρηματιών και ερευνητών σε διεθνείς εκθέσεις σε όλο τον κόσμο. «Αυτό για εμένα είναι ευλογία. Είμαστε στο σωστό δρόμο, αλλά υπάρχει ακόμα έδαφος βελτίωσης» υποστήριξε.
Ο κ. Μάριος Παπαγεωργίου, Account Executive – Enterprise Corporate Sales in Mediterranean & Turkey της Salesforceανέφερε πως η μεγάλη πρόκληση σήμερα είναι να καταφέρουμε να διακρατήσουμε το ταλέντο στη χώρα παρέχοντας κίνητρα στους νέους να μείνουν στην Ελλάδα. Παράλληλα, τόνισε πως οι νέοι επαγγελματίες θα πρέπει να μπορούν να δουν τους εαυτούς τους ως επιχειρηματίες και να μην φοβούνται να αποτύχουν. «Σήμερα, δεν έχουμε πλέον την απόσταση που είχαμε σε σύγκριση με το εξωτερικό στο παρελθόν. Καλύψαμε γρήγορα το κενό και βλέπουμε πλέον μεγάλους κολοσσούς να έρχονται στην ελληνική αγορά» σημείωσε και τόνισε πως θα πρέπει να συνεχιστεί η επένδυση στο brand name της χώρας με τη διενέργεια δράσεων, συνεδρίων, προώθηση και υλοποίηση σχετικών πολιτικών και μέσω της προώθησης στα ΜΜΕ.
Ο κ. Γιώργος Σαρμονικάς, Director of Innovation and Strategy της Ericsson κατέθεσε την εκτίμησή του για την ανάπτυξη του ελληνικού οικοσυστήματος καινοτόμου επιχειρηματικότητας που συντελείται τα τελευταία 20 και πλέον χρόνια. Όπως είπε, από το 2000 παρατηρεί τρία κύματα ανάπτυξης με το τρίτο να εξελίσσεται από το 2010 έως και σήμερα κατακτώντας το υψηλότερο επίπεδο ωριμότητας. Στο πλαίσιο αυτό, είπε, βλέπουμε σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις με ελληνικές startups όπως η Blueground να αποκτούν σημαντική θέση σε παγκόσμιες αγορές. Εντούτοις, σημείωσε πως, παρά τις μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης και το τεράστιο ταλέντο που εντοπίζεται από μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, το ελληνικό οικοσύστημα παραμένει μικρό και κινείται με αργά βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση. Τόνισε, επίσης, πως η πολιτική και οικονομική σταθερότητα των τελευταίων ετών στη χώρα εκτιμάται από τους μεγάλους παίκτες του εξωτερικού, αν και χρειάζεται περισσότερος χρόνος και επένδυση σε ένα δυνατό brand name για τη χώρα προκειμένου να πειστούν και νέοι επενδυτές. Υπογράμμισε πως οι Έλληνες ερευνητές εντάσσονται στην «αφρόκρεμα» του 0,5% του ταλέντου παγκοσμίως σημειώνοντας πως αυτό, σε συνδυασμό με τους χαμηλούς μισθούς αποτελεί ισχυρό κίνητρο επενδύσεων.