γράφει η “Ξενοδόχος”

Τάσεις σταθεροποίησης με ενδεχόμενη ελαφρά καθοδική τάση διαφαίνονται ως προς τις προοπτικές της τουριστικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια ανά την Ελλάδα, με βάση τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών στο τέλος Ιανουαρίου για τη θερινή περίοδο του 2019.

Τα στοιχεία καταγράφει το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και όπως επισημαίνει, μετά  την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση +21% στον προγραμματισμό θέσεων για την περυσινή σεζόν και σε συνέχεια επαναλαμβανόμενων αυξήσεων τα προηγούμενα χρόνια, φέτος παρατηρείται μια μείωση της τάξεως του –7% ή αλλιώς κατά 1,3 εκατομμύρια λιγότερες θέσεις, στα 18,73 εκατ. φέτος από 20 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Η μείωση αυτή μπορεί εν μέρει να θεωρηθεί και ως «διόρθωση», αφού η πραγματοποιηθείσα αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε 11%, δηλαδή περίπου 10% χαμηλότερη από την αύξηση στον προγραμματισμό θέσεων. Πάντως συμπερασματικά και με βάση τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για το 2019, και την εξέλιξη των οικονομιών των αγορών μας, ως γενική εικόνα για την θερινή σεζόν φέτος καταγράφεται επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των οικονομιών των σημαντικότερων αγορών εισερχόμενου τουρισμού για την ελληνική αγορά και μείωση στον προγραμματισμό εισερχόμενων αεροπορικών θέσεων από τις αγορές αυτές.

  • «Καιρό τώρα λέμε πως μεγάλη πρόκληση αποτελεί η θωράκιση του τουρισμού, όταν αναστραφεί η ανοδική τάση. Δυστυχώς, η υπερφορολόγηση, οι γηρασμένες υποδομές, η ελλειμματική διαχείριση προορισμών, δημιουργεί ανησυχία για το πώς θα παραμείνουμε ανταγωνιστικοί», σχολίασε μέσω twitter ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος.

Περισσότερο επικριτικός ήταν ο πρώην πρόεδρος κ. Ανδρέας Ανδρεάδης: 

  • «Ένα χρόνο πριν είχαμε προειδοποιήσει (σ.σ. περί ανόδου της Τουρκίας, Αιγύπτου, Μαρόκου Τυνησίας και υπερφορολόγησης του κλάδου). Τι έγινε; Εφαρμόσθηκε νέο τέλος διανυκτέρευσης (λάθος), αυξήθηκε ο κατώτατος μισθός (σωστό) χωρίς μείωση ασφαλιστικών εισφορών και με ΦΠΑ/φόρους στα ύψη (λάθος). Τέτοια λάθη στον πιό κρίσιμο τομέα της οικονομίας δεν επιτρέπονται», ανέφερε ο επικεφαλής του ομίλου Sani, απευχόμενος την πτωτική πορεία κι ελπίζοντας να μην ακουστεί, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ότι για την πτωτική πορεία ευθύνεται ο ιδιωτικός τομέας γιατί ανέβασε τις τιμές.

Πάντως συμπερασματικά και με βάση τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για το 2019, και την εξέλιξη των οικονομιών των αγορών μας, ως γενική εικόνα για την θερινή σεζόν φέτος καταγράφεται :

  • επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των οικονομιών των σημαντικότερων αγορών εισερχόμενου τουρισμού για την ελληνική αγορά και μείωση στον προγραμματισμό εισερχόμενων αεροπορικών θέσεων από τις αγορές αυτές.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, όπως αναφέρει το ΙΝΣΕΤΕ, αφενός ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν, και αφετέρου οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων. Συνεπώς η τελική μεταβολή αεροπορικών αφίξεων θα διαφέρει από αυτήν του προγραμματισμού.

Σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων την θερινή περίοδο του 2019 παίζουν:

  • Η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018 αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις,
  • Η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με το Ην. Βασίλειο για τους όρους του BREXIT και η ανασφάλεια που δημιουργεί η προοπτική ενός no-deal BREXIT,
  • Η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού (με πολύ ανταγωνιστικές τιμές),
  • Η χρεωκοπία της Germania, η οποία είχε προγραμματίσει ~ 381 χιλ. θέσεις. Είναι πιθανή η απορρόφηση (μέρους) των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες που θα αποτυπωθεί στον επόμενο προγραμματισμό,
  • Τέλος, το ζεστό περυσινό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις χώρες αυτές είτε οδηγώντας σε ‘staycations’ είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.

Εξετάζοντας τις επιμέρους αγορές, – μειώσεις καταγράφονται στον προγραμματισμό θέσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια από τις αγορές της Γερμανίας (-16% ή -624 χιλ.), του Ην. Βασιλείου (-6% ή -259 χιλ.), της Ρωσίας (-14% ή -165 χιλ.), της Σουηδίας (-21% ή -155 χιλ.) και της Ελβετίας (-27% ή -147 χιλ.).

Tης Πολωνίας (+4% ή +52 χιλ.), της Τουρκίας (+51% ή +48 χιλ.), της Ιταλίας (+3% ή +37 χιλ.) και της Ρουμανίας (+23% ή +32 χιλ.). Η ζήτηση θέσεων από Ρουμανία, Πολωνία και Τουρκία είναι αυξημένη παρά το ότι η συναλλαγματική ισοτιμία των νομισμάτων τους σε σχέση με το ευρώ έχει επιδεινωθεί σε σύγκριση με το καλοκαίρι του 2018.

Αναφορικά με τη θέση της Ελλάδας στον εξερχόμενο τουρισμό των εξεταζόμενων αγορών το 2017, επισημαίνεται ότι σε όλες βρίσκεται στο top-10 των κυριότερων τουριστικών προορισμών με εξαίρεση τις αγορές της Ρωσίας (11η ) και των ΗΠΑ (22 η ).

Ειδικότερα, κατέχει την 1η θέση στις γειτονικές αγορές της Βουλγαρίας, της Τουρκίας και της Κύπρου, την 2η θέση στην αγορά της Ρουμανίας ενώ στην γειτονική Ιταλία κατατάσσεται στην 5η θέση. Αξιοσημείωτη είναι η θέση της Ελλάδας στις αγορές του Ην. Βασιλείου (6η ), της Γερμανίας (6η ), της Γαλλίας (8η ) και της Ολλανδίας (8 η ).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ