Οι πιστοποιήσεις αποτελούν ένα πολύ σημαντικό εργαλείο για την αξιολόγηση και την αναγνώριση διεθνώς των δεξιοτήτων ενός ατόμου και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στον σύγχρονο επιχειρηματικό κόσμο.
Οι παγκόσμιες κοινωνικές και οικονομικές εξελίξεις καθορίζουν την κατεύθυνση της αγοράς πιστοποίησης. Από την παγκόσμια και την εγχώρια οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, τη διαχείριση της πανδημίας, την ενεργειακή κρίση, αλλά κυρίως την ανάγκη διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής, έχουν προκύψει σημαντικές διαφοροποιήσεις, κυρίως όμως και ευκαιρίες, τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους φορείς πιστοποίησης.
Τα παραπάνω θέματα, και άλλα ενδιαφέροντα, αναλύουν παρακάτω εκπρόσωποι σημαντικών φορέων πιστοποίησης που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά.
Μαρία Αγαπητού, Διευθύντρια Πιστοποίησης Συστημάτων Διαχείρισης & Προϊόντων, TÜV AUSTRIA Hellas (Head of Management Systems & Products Certification Division)
Πείτε μας δυο λόγια για τις τελευταίες εξελίξεις στις υπηρεσίες πιστοποίησης και τις νέες προσθήκες…
Τα τελευταία χρόνια, ο ρυθμός αύξησης των διαπιστευμένων και μη υπηρεσιών από τους φορείς πιστοποίησης έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Το portfolio των υπηρεσιών τους ανέρχεται σε δεκάδες νέες υπηρεσίες, οι οποίες προκύπτουν μετά από ζήτηση του πελατολογίου τους ή από διαφαινόμενη εμπορική ανάγκη σε τοπικό ή διεθνές επίπεδο. Κοινό χαρακτηριστικό ανάπτυξης αυτών των υπηρεσιών αποτελεί η εξειδίκευση των πιστοποιούμενων σχημάτων/προτύπων. Για παράδειγμα, στον τομέα των τροφίμων, στο παρελθόν, αρκούσε η πιστοποίηση ενός συστήματος βασικών αρχών της ασφάλειας των τροφίμων ενώ, στις μέρες μας, οι υπηρεσίες πιστοποίησης που σχετίζονται με τα τρόφιμα είναι πολύ περισσότερες (ενδεικτικά, IFS, BRC, FSCC 22000, GLOBAL GAP, AGRO κ.λπ.).
Ποια είναι τα πρότυπα για τα οποία εκδηλώνεται, στην παρούσα συγκυρία, η μεγαλύτερη ζήτηση;
Η διεθνής τάση στον χώρο της επιθεώρησης, του ελέγχου και της πιστοποίησης έχει στραφεί, εκτός από την ποιότητα και την ασφάλεια των παρεχόμενων υπηρεσιών, και στο κοινωνικό και οικονομικό προφίλ των εταιρειών. Το ενδιαφέρον τόσο των επενδυτών όσο και των καταναλωτών/πελατών των επιχειρήσεων είναι έκδηλο σε θέματα που σχετίζονται αφενός με τη βιωσιμότητα των οργανισμών (υπηρεσίες σχετικές με το ESG-Environmental, Social, and Governance), αλλά και αξιοπιστίας (ISO 37001 Antibribery Management Systems).
Το πρότυπο που αφορά στη διασφάλιση της επιχειρηματικής συνέχειας των εταιρειών (ISO 22301) αποτελεί επίσης μια υπηρεσία η οποία αναπτύχθηκε με γοργούς ρυθμούς εξαιτίας της πανδημίας.
Ας μην παραλείπουμε, όμως, τις υπηρεσίες πιστοποίησης στον χώρο των τροφίμων, οι οποίες πάντα θα αποτελούν πυλώνα ζήτησης για πιστοποίηση, μιας και η διασφάλιση της ασφάλειας των τροφίμων αποτελεί αναγκαιότητα για όλους μας.
Πώς βλέπετε το μέλλον της πιστοποίησης και της διασφάλισης της ποιότητας;
Μονόδρομο! Για όσο υπάρχει διεθνής επιχειρηματικότητα, η πιστοποίηση και η διασφάλιση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων ή/και παρεχόμενων υπηρεσιών θα αποτελεί αναγκαιότητα.
Η πιστοποίηση συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων με την παροχή πιστοποιητικών με διεθνή αναγνώριση και προστιθέμενη αξία…
Η φράση «Η γυναίκα του Καίσαρα δεν αρκεί να είναι τίμια, πρέπει και να φαίνεται τίμια», την οποία έμαθα στα πρώτα μου βήματα στον χώρο της πιστοποίησης, αντιπροσωπεύει πλήρως την προστιθέμενη αξία που προσδίδει η πιστοποίηση στην εκάστοτε επιχείρηση.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις, που τόσο έχουν δοκιμαστεί από την πολιτικοοικονομική κρίση που μαστίζει τη χώρα μας την τελευταία δεκαετία, πιστοποιούμενες, αποκτούν το «διαβατήριο» εμπιστοσύνης για διεθνείς συνεργασίες. Οι όποιες αμφιβολίες και η όποια αμφισβήτηση υπάρχει για την αξιοπιστία των ελληνικών επιχειρήσεων μπορεί να εξαλειφθεί ή να μειωθεί και να αποκτήσουν μέσω διεθνών συνεργασιών τη θέση που τους αξίζει στο παγκόσμιο επιχειρηματικό γίγνεσθαι.
Ποιες είναι οι ευκαιρίες και ποια τα προβλήματα που εντοπίζουν οι φορείς πιστοποίησης που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά;
Στην ελληνική αγορά συμβαίνει το εξής παράδοξο… Παρ’ όλο που είναι μια σχετικά μικρή ευρωπαϊκή επιχειρηματική αγορά, δραστηριοποιούνται ίσως οι περισσότεροι αναλογικά φορείς πιστοποίησης στην Ευρώπη. Αυτό, ως φαινόμενο και μόνο, οδηγεί στην ανταγωνιστικότητα των φορέων, με κύριο δέλεαρ για τους πελάτες τις μειωμένες τιμές. Το «ράλι» πτώσης των τιμών, προφανώς, δεν ευνοεί κανένα από τα εμπλεκόμενα μέρη, και για αυτό στην ΤΑΗ προσπαθούμε με καινοτόμες υπηρεσίες πιστοποίησης να προσδώσουμε την προστιθέμενη αξία στο πελατολόγιό μας.
Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ (Αφιέρωμα Πιστοποίηση/Κυρέλα Πέτρου)