Γράφει η «ξενοδόχος»
- Βρισκόμαστε στην πρώτη φάση ενός μαραθωνίου.
- Δεν είναι καθόλου ξεκάθαρο το τι θα γίνει την επόμενη, ακόμη και τη μεθεπόμενη ημέρα.
- Η διάρκεια της πρώτης φάσης για τις αερομεταφορές θα είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με άλλους κλάδους όπως π.χ. το λιανεμπόριο που ανοίγει σταδιακά από σήμερα.
Η μετά πανδημία εποχή για τις αερομεταφορές είναι ακόμη πολύ θολή όσο δεν έρχονται τα ενιαία ευρωπαϊκά πρωτόκολλα για τις μεταφορές- τα οποία παρεπιπτόντως ζήτησε και ο Ελληνας υπουργός Μεταφορών στην τηλεδιάσκεψη των υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. την περασμένη εβδομάδα- και ακριβώς σε αυτό το θολό σκηνικό αναφέρθηκε και ο Ευτύχης Βασιλάκης, πρόεδρος της Aegean στη διαδικτυακή συζήτηση που διοργάνωσε η Endeavor για την κρίση του κορωνοϊού και την επόμενη μέρα. Η διαφορά των αεροπορικών σε σύγκριση με τους λοιπούς κλάδους είναι ότι από τη μία έμειναν ανοικτές και από την άλλη δεν είχαν πελάτες, ενώ οι εξελίξεις ήταν τόσο γρήγορες που δεν ήταν σε θέση να καταλάβουν το βάθος και τη διάρκεια του προβλήματος, με ‘’ανοικτές’’ ακόμη τις οποίες εκτιμήσεις για την ταχύτητα επανάκαμψης.
- «Δύο πράγματα έχουμε μάθει από την πανδημία:
- Το πρώτο, ότι τα όρια του επιχειρηματικού ρίσκου και των εξελίξεων σε μία κοινωνία και μία χώρα είναι κατά πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με αυτά που φανταζόμασταν. Επιπλέον, ακόμη είναι πολύ νωρίς ώστε να εξαγάγουμε συμπεράσματα για τις κοινωνικές, οικονομικές επιπτώσεις. Τουλάχιστον είναι θετικό ότι ως χώρα ξεκινήσαμε καλά και η Ελλάδα είχε μία καλή συμπεριφορά σε αυτή την πανδημία».
Ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε ότι αυτή την περίοδο η προσπάθεια της διοίκησης εστιάζει στο να επεκτείνει το διάστημα
- «μέσα στο οποίο μπορούμε να λειτουργούμε χωρίς να έχουμε ουσιαστική ζήτηση. Είναι ένας επαναπροσδιορισμός των πάντων με όσο το δυνατόν καλύτερη διαχείριση, και να μην έχουμε ασυμμετρία στην ισορροπία των σχέσεών μας με εργαζομένους, πελάτες προμηθευτές.
- Στον πρώτο μήνα, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου -δεν προλάβαμε καλά καλά να συνειδητοποιήσουμε το επερχόμενο οικονομικό κόστος».
Στον όμιλο ο οποίος αυτή την στιγμή, συνεχίζει να λειτουργεί με το 0,05% των ημερήσιων εσόδων, 700 εργαζόμενοι ακόμη δουλεύουν, οι μισοί για τη διαχείριση των κλήσεων στα call centers και οι άλλοι μισοί ως προσωπικό ασφαλείας για πτήσεις που γίνονται στο εσωτερικό, στην Κίνα και την Ινδία για μεταφορά ιατρικού υλικού ή κάποιες πτήσεις επαναπατρισμού
- «Αν και θεωρούμε ότι η διάθεση για ταξίδια αναψυχής πάντα θα υπάρχει, δεν γνωρίζουμε ακόμη πότε θα θελήσει εκ νέου να ταξιδέψουν οι Ευρωπαίο. Το επαγγελματικό ταξίδι ενδέχεται να αλλάξει μακροπρόθεσμα, μετά την πανδημία, ειδικά αν αυτός ο κύκλος που περνάμε τώρα, εκτός από διάρκεια έχει και επανάληψη. Τότε το επαγγελματικό ταξίδι μπορεί να θιγεί και να διαφοροποιηθεί περισσότερο. Συνολικά, δε βλέπω διαφοροποίηση του μοντέλου λειτουργίας των αεροπορικών εκτός από το ότι θα μείνουν σίγουρα λιγότερες αεροπορικές, η πανδημία θα επηρεάσει σίγουρα το μοντέλο αποδοτικότητάς τους, θα είναι πιο καλά διαμορφωμένο το επίπεδο κόστους τους κι ελπίζουμε η παρέμβαση των κρατών να μην επηρεάσει υπερβολικά τον (σχετικό) ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών».
Το δύσκολο αυτή την στιγμή είναι η διαχείριση ενός κρούσματος και με ποια κριτήρια δέχεται μία χώρα τον ταξιδιώτη που έρχεται από μία άλλη χώρα.
- «Δεν είναι αυτό καθαυτό το αεροπορικό ταξίδι. Αναμένουμε το τί θα αποφασίσουν τα κράτη και οι υγειονομικοί. Ας δώσουμε το χρόνο στους υγειονομικούς να δούν το τί γίνεται ως προς την επιστροφή στην κανονικότητα στα μικρότερα πλαίσια μιας κοινωνίας, μιας πόλης, ώστε στη συνεχεία να επεξεργαστούν ένα δεύτερο πρωτόκολλο για τη μετακίνηση από μία πόλη σε μία άλλη πόλη.
- Για την επόμενη μέρα στα ταξίδια θα πρέπει να αναπτυχθούν ‘’λογικά’’ πρωτόκολλα: Ξεκινάμε από το ότι ο τουρίστας θέλει να πάει σε έναν προορισμό για τις διακοπές του. Για το λόγο αυτό το τουριστικό προϊόν θα πρέπει να είναι το ίδιο θελκτικό όπως πριν, να διασφαλίσουμε την ‘’εμπειρία’’ του επισκέπτη στον προορισμό και να μην υποβαθμίσουμε το τουριστικό προϊόν εξαιτίας του φόβου της πανδημίας».