Η μαραθώνια σύσκεψη που ξεκίνησε στις 11 το πρωί στου Μαξίμου μεταξύ κυβέρνησης και τραπεζιτών κατέληξε αργά το απόγευμα, υπό τη σκιά και της αρνητικής έκθεσης της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία.
Σύμφωνα με κύκλους του Μεγάρου Μαξίμου, οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης ο Υπουργός Επικρατείας κ. Αλέκος Φλαμπουράρης και ο Υφυπουργός Επικρατείας κ. Δημήτρης Λιάκος, στελέχη των νομικών υπηρεσιών των Υπουργείων Οικονομίας & Ανάπτυξης, Οικονομικών, Δικαιοσύνης και οι εκπρόσωποι της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών κ. Θεόδωρος Καλαντώνης και κα. Χαρούλα Απαλαγάκη, μετά από πολύωρη σύσκεψη εργασίας, ολοκλήρωσαν το πλαίσιο της νέας ρύθμισης για την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Η συμφωνία θα αντικαταστήσει από την 01/03/2019 το άρθρο 9 του ν.3869/10.
Άμεσα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για εισαχθεί προς ψήφιση το νέο πλαίσιο από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και στη συνέχεια θα ακολουθήσει η επεξεργασία για τη συνολική αναθεώρηση των πλαισίων ρύθμισης των ιδιωτικών χρεών.
Στην πολύωρη σύσκεψη που έγινε παρουσία νομικών εμπειρογνωμόνων γράφτηκαν οι τελευταίες διατάξεις του νέου νομοσχεδίου που θα αντικαταστήσει το Ν. Κατσέλη και θα κατατεθεί στη Βουλή την Τρίτη.
Όπως αναφέρεται στην ‘Έκθεση Προόδου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής” στο πλαίσιο της β’ μεταμνημονιακής αξιολόγησης, οι μέχρι σήμερα προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για το νέο πλαίσιο προστασίας πρώτης κατοικίας, εγείρει σοβαρές ανησυχίες όσον αφορά τον αντίκτυπό της στην κουλτούρα πληρωμών και στους ισολογισμούς των τραπεζών.
- Το πεδίο εφαρμογής και η περίμετρος του νέου προστατευτικού πλαισίου καλύπτει όχι μόνο τα δάνεια των νοικοκυριών αλλά επεκτείνεται και στα επιχειρηματικά δάνεια που έχουν ως εξασφάλιση την πρώτη κατοικία.
- Δημιουργεί ένα πρόσθετο καθεστώς προστασίας που θα εφαρμόζεται παράλληλα με τον υφιστάμενο μηχανισμό αναδιάρθρωσης δανείων για την αφερεγγυότητα των νοικοκυριών.
- Το καθεστώς προστασίας που θα αντικαταστήσει το υπάρχον θα απαιτήσει από τις τράπεζες να αποδεχθούν υποχρεωτικά προκαθορισμένες αναδιαρθρώσεις χρεών για μια μεγάλη ομάδα επιλέξιμων δανειοληπτών, ανεξάρτητα από τις μεμονωμένες οικονομικές τους συνθήκες και την πραγματική ικανότητα αποπληρωμής.
- Η πρόταση δεν απευθύνεται επαρκώς στους πιο ευάλωτους οφειλέτες. Τα προτεινόμενα όρια για τα κριτήρια του εισοδήματος και του πλούτου πρέπει να βαθμονομηθούν προσεκτικά και να ενημερώνονται συχνά και οι οφειλέτες πρέπει να αξιολογούνται σε ετήσια βάση ως προς τη συνεχιζόμενη επιλεξιμότητά τους. Επιπλέον, η πρόταση για το νέο πλαίσιο προστασίας αλληλεπιδρά άμεσα με διάφορες άλλες διαδικασίες, όπως αυτές του πτωχευτικού δικαίου, τον εξωδικαστικό μηχανισμό και τους τους νόμους για τις πωλήσεις και τις τιτλοποιήσεις NPLs.
- Υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθούν περαιτέρω καθυστερήσεις για τους οφειλέτες με εκκρεμείς αιτήσεις στο πλαίσιο της υφιστάμενης προστασίας, οι οποίοι θα επιλέξουν να υποβάλουν αίτηση στο πλαίσιο του νέου καθεστώτος προστασίας, με αποτέλεσμα να “παγώσουν” οι διαδικασίες που θα “έτρεχαν” με τον υφιστάμενο νόμο.
- Δεν δόθηκε, συνοδευτικά με το σχέδιο, αξιολόγηση της επίπτωσης που θα έχει, για παράδειγμα, σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις στην κεφαλαιακή βάση των τραπεζών.
- To ευρύ πεδίο εφαρμογής του νέου προστατευτικού πλαισίου θέτει σε κίνδυνο την υλοποίηση της δέσμευσης των αρχών να έχουν μηδενίσει όλες τις υποθέσεις αιτήσεων αφερεγγυότητας νοικοκυριών μέχρι το τέλος του 2021.
- Τα κριτήρια του νέου προστατευτικού πλαισίου αναμένεται να επηρεάσουν τις διαδικασίες κατασχέσεων και πλειστηριασμών.
- Απαιτείται πρόσθετη σαφήνεια σχετικά με τις δημοσιονομικές πτυχές της πρότασης