του Δημήτρη Μαλλά

Με βάση όλα όσα έχουμε δει σε αυτές τις περίπου 7 εβδομάδες διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει κεντρικό ρόλο στην διαμόρφωση μίας διαφορετικής καθημερινότητας για τους Έλληνες πολίτες αλλά και τις επιχειρήσεις. Μίας καθημερινότητας που θα αξιοποιεί σε αρκετά μεγάλο βαθμό τις ψηφιακές τεχνολογίες και τις δυνατότητες τους. Και αν υλοποιηθούν όλα όσα έχουν ανακοινωθεί, τότε θα έχουμε κάνει πολλά και σημαντικά βήματα προς τα εμπρός.

Προκειμένου, όμως, να γίνουν όλα αυτά που έχουν ανακοινωθεί, υπάρχει -τουλάχιστον κατά την προσωπική άποψη μου- ένα σημείο που χρήζει μεγάλης προσοχής.

  • Η λέξη – κλειδί σε όλη την προσπάθεια δείχνει να είναι αυτή της «διαλειτουργικότητας».
  • Αυτό που πρέπει να τονισθεί είναι πως όλες οι υπηρεσίες της δημόσιας διοίκησης έχουν προχωρήσει σε κάποια μορφή ψηφιοποίησης τους.
  • Το πραγματικό πρόβλημα είναι πως αυτές οι ψηφιακές υποδομές και υπηρεσίες -με πολύ λίγες εξαιρέσεις- δεν διασυνδέονται μεταξύ τους.
  • Η διασύνδεση τους, η οποία έχει ως αποτέλεσμα και τη διαλειτουργικότητα, είναι το βήμα που θα κάνει τη διαφορά.

Η περίπτωση των ΚΕΠ που διασυνδέονται με αρκετές υπηρεσίες και δίνουν τη δυνατότητα στους πολίτες να πάρουν άμεσα έγγραφα που χρειάζονται είναι ένα τέτοιο παράδειγμα.

Αλλά το ερώτημα είναι γιατί θα πρέπει να πάει κανείς στο ΚΕΠ για να πάρει ένα πιστοποιητικό για να το καταθέσει στη συνέχεια για να το καταθέσει μετά σε μία υπηρεσία του Δημοσίου όταν η τελευταία θα μπορούσε να το αναζητήσει απευθείας.

Ή ακόμη και αυτό να γινόταν αυτόματα.

Το τελευταίο είναι και ο τελικός στόχος φαντάζομαι των πλάνων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Από τεχνικής απόψεως, η διασύνδεση διαφορετικών συστημάτων έχει μεν αρκετές τεχνικές δυσκολίες, αλλά δεν είναι κάτι που δεν γίνεται. Το μεγαλύτερο εμπόδιο δεν είναι άλλο από την ανάγκη για τη δημιουργία νέων διαδικασιών. Σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες. Και το παρελθόν έχει δείξει ότι αυτό το εμπόδιο είναι εξαιρετικά δύσκολο να ξεπερασθεί.

Ενδεχομένως, η προσέγγιση να πρέπει να είναι σταδιακά. Δηλαδή, να ξεκινήσουμε από κάπου, από την αλλαγή των διαδικασιών στις πιο απλές υπηρεσίες και αυτό σταδιακά να επεκτείνεται και σε πιο περίπλοκες περιπτώσεις. Και τότε -ποιος ξέρει- μπορεί να φθάσουμε στο επίπεδο που όλες οι συναλλαγές μας με τους φορείς του δημοσίου να γίνονται από την οθόνη του υπολογιστή μας ή ακόμη καλύτερα από εκείνη του smartphone μας.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here