Στις προκλήσεις των περασμένων ετών έρχεται να προστεθεί και μια νέα, που αφορά στην εκτεταμένη στρατιωτική παρέμβαση και την εισβολή σε ένα κυρίαρχο και διεθνώς αναγνωρισμένο κράτος, πόσο μάλλον σε ευρωπαϊκό έδαφος, με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία. Και αυτό είναι κάτι πρωτόγνωρο για την (αντ)ασφαλιστική αγορά, σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Ξηρογιαννόπουλο, διευθύνοντα σύμβουλο της Ξηρογιαννόπουλος ΙΚΕ Μεσίτες Ασφαλίσεων & Αντασφαλίσεων, πρώην πρόεδρο του ΔΣ του Συνδέσμου Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων (ΣΕΜΑ).
iw? Με ποιες προκλήσεις έρχεται αντιμέτωπος ο κλάδος των logistics την τελευταία τριετία (πανδημία, γεωπολιτικές εξελίξεις, αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα);
απ. Οι προκλήσεις που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα σε παγκόσμιο επίπεδο, δυστυχώς, έχουν αρχίσει να παίρνουν μορφή «χιονοστιβάδας». Η πανδημία, από την οποία δεν έχουμε ακόμα ξεφύγει μετά από δύο χρόνια, η ενεργειακή κρίση και οι πληθωριστικές πιέσεις στις διεθνείς αγορές, ο πόλεμος στην Ουκρανία και η τεράστια ανθρωπιστική κρίση λειτουργούν ως ένα «ντόμινο», που δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο αλληλοεπιδράσεων και εξελίξεων, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Πριν ακόμα τον πόλεμο στην Ουκρανία, η πανδημία και η ενεργειακή κρίση είχαν ήδη δημιουργήσει αρκετά σημαντικά προβλήματα στον κλάδο των logistics, στη μεταφορά των εμπορευμάτων και στην εφοδιαστική αλυσίδα, γενικότερα. Η απότομη αύξηση της ζήτησης που παρουσιάστηκε σε προϊόντα και πρώτες ύλες, μετά τα πρώτα δείγματα αποτελεσματικής αντιμετώπισης της πανδημίας και το σταδιακό «άνοιγμα» ξανά των αγορών, ήταν αδύνατον να εξυπηρετηθεί. Οι διεθνείς αγορές είχαν εισέλθει σε μια περίοδο αυτοσυντήρησης και περιορισμού των λειτουργικών τους εξόδων και της παραγωγικής τους διαδικασίας, με αποτέλεσμα να παρουσιαστούν μεγάλες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό και πρώτες ύλες και να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην αυξημένη αυτή ζήτηση.
Η κατάσταση αυτή επιδεινώθηκε περαιτέρω με την ενεργειακή κρίση, που κλιμακώθηκε με το ξέσπασμα του πολέμου και είχε ως συνέπεια, εκτός των σημαντικών καθυστερήσεων που παρουσιάστηκαν στην εφοδιαστική αλυσίδα, την τεράστια αύξηση στο κόστος παραγωγής και μεταφοράς εμπορευμάτων (τα ναύλα σε πολλές περιπτώσεις υπερδιπλασιαστήκαν), με τις πληθωριστικές τάσεις να πιέζουν περαιτέρω τις ήδη βεβαρημένες αγορές.
Ως εκ τούτου, σε παγκόσμιο επίπεδο, βρισκόμαστε όλοι αντιμέτωποι με «μια νέα τάξη πραγμάτων» και, αφού καταφέρουμε να ξεπεράσουμε το πρώτο «σοκ» του αιφνιδιασμού και του απρόβλεπτου, στην συνέχεια θα πρέπει να βρεθεί ο κατάλληλος μηχανισμός και τα απαραίτητα οικονομικά εργαλεία που θα οδηγήσουν πάλι σε μια ισορροπία τις διεθνείς αγορές, ώστε να μπορέσουν να προσαρμοστούν ανάλογα στις αλλαγές και τα νέα δεδομένα που αναπόφευκτα δημιουργούνται.
iw? Πώς κινήθηκαν τα ασφάλιστρα την περίοδο αυτή;
απ. Τα ασφάλιστρα, τα δύο τελευταία χρόνια, παρουσιάζουν σταθεροποιητικές τάσεις, μετά από μια μακροχρόνια περίοδο πίεσης για μειώσεις, που επικρατούσε τα προηγούμενα έτη. Μάλιστα, σε περιπτώσεις που υπήρχαν ζημιές και τα αποτελέσματα των συμβολαίων ήταν επιβαρυμένα, υπήρξαν οι αντίστοιχες αναπροσαρμογές και απαραίτητες διορθώσεις των ασφαλίστρων προς τα πάνω. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τον κλάδο των logistics και της ασφάλισης μεταφορών.
Επιπλέον, όμως, εδώ, θα πρέπει να προσθέσουμε ότι στον κλάδο των ναυτασφαλίσεων και μεταφορών, ο ασφαλιζόμενος κίνδυνος βρίσκεται «εν κινήσει», που σημαίνει ότι μεταβάλλεται συνεχώς, ανάλογα με τις οικονομικές, περιβαλλοντικές και γεωπολιτικές συνθήκες που επικρατούν στις περιοχές, από τις οποίες διέρχονται τα εμπορικά πλοία και τα μεταφερόμενα εμπορεύματα.
Άρα, η τιμολόγηση των ασφαλίστρων δεν μπορεί να είναι ενιαία και εξαρτάται πάρα πολύ από παράγοντες και συνθήκες που διαμορφώνονται ανάλογα με το είδος της μεταφοράς, το μεταφορικό μέσο που χρησιμοποιείται, το ταξίδι και τις χώρες διέλευσης.
Περισσότερα στο insuranceworld.gr