Η “Ευρωπαϊκή Συμμαχία”, της ιταλικής Snam, της βελγικής Fluxys και της ισπανικής Enagas, που -κατά σύμπτωση(;) είναι οι βασικοί μέτοχοι του αγωγού TAP- θα αποκτήσει όπως όλα δείχνουν τον διαχειριστή αγωγών φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ δεν ανακοίνωσε επισήμως τα ποσά των βελτιωμένων προσφορών που κατέθεσαν οι υποψήφιοι αγοραστές. Σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία Snam-Fluxys-Enagas φέρεται να προσέφερε 535 εκατ. ευρώ. Ο ανταγωνιστής της στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, η Ισπανική Reganosa μαζί με τη Ρουμάνικη Transgaz αλλά και τη Ευρωπαϊκή Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD) προσέφερε “μόνο” 457 εκατ. Ευρ. ώ.
Οι ανεξάρτητοι εκτιμητές, τους οποίους είχε προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ για την συγκεκριμένη διαδικασία είχαν αποφανθεί ότι για το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ τα 500 εκατ. ευρώ είναι “εύλογο τίμημα“.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε από την κοινοπραξία Snam-Fluxys-Enagas να βελτιώσει περαιτέρω την προσφορά της, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού του συμβουλίου. Αξιολόγηση της προσφοράς πρέπει να κάνει και η διοίκηση των ΕΛΠΕ που προσφέρει το 35% από το συνολικά 66% των μετοχών ΔΕΣΦΑ που προσφέρεται στον διαγωνισμό.
Σύμφωνα με τη δήλωση του υπ. Περιβάλλοντος Γ. Σταθάκη, η προσφορά που προκρίνεται από το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει τίμημα υψηλότερο εκείνου που είχε κατατεθεί στον προηγούμενο διαγωνισμό. Τα 535 εκατ. ευρώ είναι προφανώς περισσότερα από τα 400 εκατ. ευρώ που είχε καταβάλει προ πενταετίας, στον πρώτο και άγονο τελικά διαγωνισμό για το ΔΕΣΦΑ, η Socar των Αζέρων.
Στον διαγωνισμό του 2013, ο αποτιμητής είχε ορίσει την αξία του 66% του ΔΕΣΦΑ στα 330 εκατ. ευρώ και ενώ τότε ο “Ελληνικός Κίνδυνος” (country risk) ήταν υψηλότερος και το επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ δεν είχε καμία σχέση με το σημερινό. Επίσης, τότε δεν υπήρχαν στο ταμείο της εταιρείας υψηλά διαθέσιμα, όταν αυτά τώρα κινούνται σε επίπεδα 150 εκατ. ευρώ.