Τα πάντα μπορούν να κοστολογηθούν. Τα πάντα έχουν οικονομικό αποτύπωμα και αντίκτυπο. Από τις Ανθρώπινες ζωές, τις ζωές των ζώων, στις ιδεολογίες, στις κυβερνήσεις. Ακόμη και ο Παρθενώνας, το Σύνταγμα, το Κολοσσαίο, το Μπιγκ Μπεν, ο Πύργος του Άιφελ η το Άγαλμα της Ελευθερίας. Άλλωστε σε όλα θα έπρεπε να μετριέται το οικονομικό αποτύπωμα. Μόνο οικονομικά μπορεί να αποτυπωθεί στατιστικά αλλά και επιστημονικά το κόστος οποιουδήποτε αγαθού.
Κάθε μέρα όλοι μας επιλέγουμε επί της βάσεως του κόστους των αγαθών που θέλουμε να αποκτήσουμε αλλά και επί της βάσεως της προστιθέμενης αξίας που τα αγαθά τα οποία θα αποκτήσουμε μας αποδίδουν. Πολλές φορές οι αγορές που κάνουμε δεν φαίνονται να έχουν κάποιο νόημα. Αρκετές φορές επιλέγουμε με βάση τα συναισθήματα μας, την χαρά και την ευτυχία που θεωρούμε ότι θα πάρουμε από την επιλογή μας από ότι το καθαρό οικονομικό κέρδος. Σε αυτές τις περιπτώσεις επί της ουσίας έχουμε κοστολογήσει τα συναισθήματα μας. Αυτό ισχύει και στις περιπτώσεις που τα θετικά μας συναισθήματα ενδεχομένως να διαφοροποιούνται κατά περίπτωση και ανάλογα με τις επιλογές μας. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως υπάρχει αξία στα συναισθήματα μας και ότι αυτή η αξία είναι μετρήσιμη.
Στην πολιτική η κοστολόγηση όλων των πραγμάτων είναι απαραίτητη. Αυτή η αρχή γίνεται περισσότερο κατανοητή αν εξετάσουμε το δίλημμα επενδύσεις η προστασία του περιβάλλοντος σε επίπεδο πολιτικής. Εφόσον δεν μετρήσουμε και δεν κοστολογήσουμε με ακρίβεια το οικονομικό και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μιας επένδυσης καθώς και δεν αποδώσουμε οικονομική αξία και στις δύο αυτές, τότε θα συνεχίσουμε απλώς να υποθέτουμε τα αποτελέσματα μιας πιθανής επένδυσης.
Η κοστολόγηση λόγου χάρη της περιβαλλοντικής επίδρασης μιας εν δυνάμει επένδυσης είναι πολύ σημαντική επειδή συμβάλει στο να μπορεί ο δήμος και η πολιτεία λόγου χάρη να αποφασίσει για το κατά πόσον αυτή η επένδυση είναι συμφέρουσα. Η κοστολόγηση αυτή εξασφαλίζει ότι ο μηχανισμός της αγοράς λειτουργεί ορθολογικά και σωστά καθώς και ότι οι επενδυτές είναι υποχρεωμένοι να χρηματοδοτήσουν αποκλειστικά οι ίδιοι τα επενδυτικά τους σχέδια. Ταυτόχρονα η οικονομική αποτίμηση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος δίνει τη δυνατότητα στο δημόσιο να γνωρίζει επακριβώς την επίδραση που η επένδυση αυτή θα έχει στο περιβάλλον και άρα να αποφασίσει αν αυτό το επενδυτικό σχέδιο είναι συμφέρον για την κοινότητα.
Η οικονομική αποτύπωση του κόστους και της αξίας των πάντων είναι απαραίτητη.
Προσωπικά το οικονομικό (διαφημιστικό, υλικό, μεταφορικό κόστος) καθώς και το περιβαλλοντικό (σε ρύπους) κόστος της εκλογικής μου καμπάνιας το έχω αποτυπώσει. Το περιβαλλοντικό κόστος της καμπάνιας μου έχει υπολογιστεί σε be 900kg CO2. Η απόσβεση αυτού του περιβαλλοντικού κόστους απαιτεί την εμφύτευση 10 ελαιόδεντρων. Ο συνολικός υπολογισμός του καθαρά οικονομικού αλλά και του περιβαλλοντικού κόστους της εκλογικής μου καμπάνιας καθόρισε την απόφαση μου για το αν θα πολιτευτώ.
Ακόμη και η αξία της δημοκρατίας θα πρέπει να αποτυπώνεται οικονομοτεχνικά. Όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής αποφάσισε να αιτηθεί την εισδοχή της Ελλάδας στις Ευρωπαϊκές Κοινότητες το φθινόπωρο του 1974, δεν το έκανε λόγω του οικονομικού οφέλους που η Ελλάδα μπορούσε να αποκομίσει από τη συμμετοχή της στην ΕΟΚ. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής επεδίωξε την εισδοχή της Ελλάδας-του λίκνου της Δημοκρατίας- στην ΕΟΚ προκειμένου να διασφαλίσει ότι η Ελλάδα θα είναι μέλος ενός κλαμπ μοντέρνων και αναπτυγμένων Δυτικών Δημοκρατιών.
Η εισδοχή της Ελλάδα το 1981 στην ΕΟΚ-πέντε χρόνια πριν από την Ισπανία και τη Πορτογαλία-κόστισε αρκετά στα έξι (6) ιδρυτικά μέλη της ΕΟΚ. Ταυτόχρονα όμως με την εισδοχή της Ελλάδας στην ΕΟΚ, οι Ευρωπαίοι πολιτικοί που έζησαν τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και τον κομμουνιστικό κίνδυνο, αποτίμησαν και κοστολόγησαν οικονομικά την αξία της Ελληνικής Δημοκρατίας. Οι οικονομικές πρόνοιες που προβλέφθηκαν στη συνθήκη εισδοχής της Ελλάδας στην ΕΟΚ για την ανάπτυξη του αναπτυσσόμενου την εποχή εκείνη Ελληνικού κράτους δεν φαντάζουν λογικές παρά μόνο σε κάποιον που έχει αξιολογήσει και κοστολογήσει οικονομοτεχνικά ιδιαίτερα υψηλά τις αξίες της δημοκρατίας, της συνεργασίας, του εμπορίου, των κοινών αξιών καθώς και της σταθερότητας.
Παρομοίως όλα τα προγράμματα διάσωσης της Ελλάδας περιλαμβάνουν μια οικονομική αποτίμηση για τα σύμβολα, τις αξίες και για το κοινό μέλλον της Ελλάδας με τα υπόλοιπα μέλη της ΕΕ.
Δεν θα πρέπει να πέφτουμε στο σφάλμα να υποθέτουμε ότι όλη η κρίση που ζήσαμε τα τελευταία δέκα χρόνια είναι μόνο χρηματική διότι η άλλη πλευρά του νομίσματος δείχνει ότι αυτό ήταν και είναι το κόστος της δημοκρατίας.
Τέλος όταν στις 26 Μαΐου θα αποφασίσουμε στις κάλπες για το μέλλον, είναι σημαντικό να θυμόμαστε πως οι επιλογές που κάνουμε στην κάλπη έχουν επίσης μια τιμή, ένα κόστος, ένα οικονομικό αποτύπωμα, άλλοτε θετικό και άλλοτε αρνητικό.
Όσο γρηγορότερα και ρεαλιστικότερα μπορέσουμε να αποτιμήσουμε αυτό το κόστος και αυτή τη τιμή τόσο το καλύτερο για τη δημοκρατία και για εμάς.
……………………….
Ο Τέμου Λεχτινεν (Teemu Lehtinen) έχει εργαστεί στις Βρυξέλλες στον τομέα της Ευρωπαϊκής Πολιτικής/Ευρωπαϊκών Υποθέσεων (EU Public Affairs στην καθομιλουμένη των Βρυξελλών). Κατά την 11ετή ενασχόληση του στον τομέα της Ευρωπαϊκής Πολιτικής/Ευρωπαϊκών Υποθέσεων (European Affairs) επικεντρώθηκε σε θέματα Δημόσιας Υγείας, Περιβάλοντος και Ενέργειας. Υπήρξε σύμβουλος σε μεγάλες πολυεθνικές, Μικρές και Μεσαίες επιχειρήσεις, Μη Κερδοσκοπικούς και Μη Κυβερνητικούς Οργανισμούς καθώς και σύμβουλος πολιτικών.
Έχει διατελέσει Διευθύνων Σύμβουλος της Edelman Public Relations Brussels το 2007, όταν μετακόμισε στην Ελλάδα. Στην Αθήνα, ο Teemu ήταν Αντιπρόεδρος σε μια από τις κορυφαίες ελληνικές εταιρείες δημοσίων σχέσεων και στη συνέχεια εργάστηκε για βρετανική εταιρία τυχερών παιγνίων, εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου (FTSE250), για τη νομοθετική ρύθμιση της αγοράς σε Ελλάδα, Κύπρο, Σκανδιναβία και Ευρωπαϊκή Ένωση εν γένει.
Τώρα είναι Institutional Partner & Regulatory Compliance Director για την Aqueria International, μια παγκόσμια επιχείρηση συμβούλων για παίγνια και λοταρίες. Εργάζεται επίσης ως ανεξάρτητος σύμβουλος επιχειρήσεων σε θέματα έρευνας αγοράς, start-ups, επενδύσεων, διαχείρισης κρίσεων και κυβερνητικών σχέσεων για Έλληνες και διεθνείς πελάτες οι οποίοι χρειάζονται συμβουλές στους τομείς της πολιτικής, κανονιστικών ζητημάτων, διαχείριση ρίσκου και κρίσεων.