Γράφει ο Δημήτρης Μαλλάς
Το Διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γεμίσει από εικόνες, video και stories που μας κάνουν λίγο πιο ευχάριστη την κατάσταση τώρα που #menoumespiti. Μερικά από αυτά τα posts, όμως, έχουν και μία γερή δόση αλήθειας όσον αφορά το πως ο κορωνοϊός αλλάζει πράγματα στην καθημερινότητα μας.
Ένα από αυτά έθετε ένα ερώτημα:
- Ποιος είναι ο κύριος υπεύθυνος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της επιχείρησης σας;
Οι εναλλακτικές απαντήσεις ήταν τρεις: Ο CEO, o CTO και ο COVID-19. Και νομίζω πως δεν ήταν λίγοι εκείνοι που σκέφτηκαν ότι η σωστή απάντηση ήταν η τρίτη!
Η πανδημία του κορωνοϊού και το #menoumespiti έχει αλλάξει τις συνήθειες μας και οδηγεί σε μία απίστευτη αύξηση στη χρήση ψηφιακών εργαλείων. Οι εφαρμογές τηλεδιάσκεψης έχουν εκτοξευτεί και οι αριθμοί σε παγκόσμιο επίπεδο είναι εντυπωσιακοί: στο Cisco Webex οι χρήστες έφθασαν στον Μάρτιο τα 324 εκατ., ενώ στο Zoom ήταν στα 200 εκατ. ενώ πριν από μερικούς μήνες ήταν στα 20 εκατ.!
Το Microsoft Teams σε μία εβδομάδα από 32 εκατ. χρήστες πήγε στα 44 εκατομμύρια. Και γενικότερα δύσκολα θα βρεις αυτές τις ημέρες κάποιον/α που δεν έχει κάνει τουλάχιστον ένα video call.
Το ίδιο και με τα εργαλεία συνεργασίας (collaboration tools), τα οποία άρχισαν να χρησιμοποιούν όλες οι επιχειρήσεις. Και το κυριότερο άρχισαν να τα χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι που τα απέφευγαν μέχρι τώρα.
Όμως, πλέον αν δεν τα χρησιμοποιήσεις, δεν μπορείς να παραμείνεις ανταγωνιστικός μέσα σε μία επιχείρηση, οπότε υποχρεωτικά αρχίζεις να το κάνεις και σταματάς τα παράπονα. Είναι, άλλωστε, γνωστό ότι το μεγαλύτερο εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν είναι άλλο από την νοοτροπία πολλών εργαζομένων που αποφεύγουν να αλλάξουν τον τρόπο εργασίας. Τώρα, όμως, υποχρεώνονται να το κάνουν.
Την ίδια στιγμή, το ηλεκτρονικό εμπόριο παρουσιάζει υψηλούς ρυθμούς αύξησης. Αν και υπάρχουν πολλά προβλήματα κυρίως επειδή αρκετές από τις εμπλεκόμενες εταιρείες δείχνουν να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην πρόκληση που έχουν.
Αντίστοιχα, οι τράπεζες έχουν μεταφέρει σχεδόν τα πάντα online. Ακόμη και υπηρεσίες για τις οποίες υπήρχαν πολλά εμπόδια εσωτερικά για να «ανέβουν» στις ψηφιακές πλατφόρμες, πλέον αυτά ξεπεράστηκαν σε χρόνο – μηδέν. Πλέον, δεν υπάρχει σχεδόν κανένας λόγος να πας στην τράπεζα. Ίσως μόνο μέχρι το ΑΤΜ να σηκώσεις μερικά χαρτονομίσματα γιατί ακόμη υπάρχουν καταστήματα ψιλικών που δεν δέχονται κάρτες. Αυτός ενδεχομένως να είναι και ο μόνος λόγος.
Και φθάνουμε στο ίδιο το ελληνικό κράτος, όπου τα πράγματα είναι εντυπωσιακά. Σημειωτέον πως οι περισσότερες από τις νέες υπηρεσίες που ανακοινώνονται ήταν έτοιμες ή σχεδόν έτοιμες αλλά η πανδημία επιτάχυνε τις διαδικασίες για την παροχή τους. Και αποδεικνύεται από την αποδοχή τους ότι οι πολίτες τις ήθελαν.
Αν και προσωπικά θεωρώ ότι η πιο σημαντική ένδειξη ότι κάτι γίνεται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ελληνικού κράτος είναι άλλη:
- ότι πολύ σύντομα 10.000 εργαζόμενοι σε φορείς του Δημοσίου θα μπορούν να εργάζονται εξ αποστάσεως. Αν αυτό δεν είναι ένδειξη ότι κάτι έχει πραγματικά αλλάξει, δεν ξέρω τι άλλο μπορεί να είναι.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εποχή μετά την πανδημία θα είναι δύσκολη. Και θα υπάρξουν ουκ ολίγες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνουμε την καθημερινότητα μας. Και απ’ ότι φαίνεται κάποια πράγματα θα γίνουν πολύ πιο ψηφιακά.
Το είδαμε με τις κάρτες και τις ψηφιακές συναλλαγές στην εποχή μετά τα capital controls. Μάλλον θα το δούμε και στην εποχή μετά την πανδημία. Όπου ακόμη και πολλές από τις εκδηλώσεις και τα συνέδρια θα γίνονται με ψηφιακό τρόπο.