To “παρών” στο 5th Auto Forum έδωσε ο κ. Κυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης, ΔΕΗ Α.Ε. με ομιλία- παρουσίαση που τιτλοφορείτο ”Ηλεκτροκίνηση 2022: Επιτεύγματα και Νέες Προκλήσεις”.
Στην έναρξη της ομιλία του ο κ. Κοφινάς υποστήριξε πως η ηλεκτροκίνηση μπορεί να δώσει εξαιρετικές λύσεις στην Ελλάδα, πιο ασφαλείς, πιο αποτελεσματικές και και πιο γρήγορες από ό,τι έχουμε σήμερα. Ο κ. Κοφινάς εν συνεχεία παρέθεσε σημαντικά στοιχεία σχετικά με το επίπεδο που βρίσκεται η Ελλάδα σήμερα, ως προς την ηλεκτροκίνηση.
“Μια πρώτη ενδιαφέρουσα μέτρηση αφορά στον αριθμό των οχημάτων. Σήμερα και συγκεκριμένα το πρώτο τρίμηνο 2022 βάσει της τελευταίας καταγραφής τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν το 8% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων παρά τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις. Σε ορισμένες περιοχές το ποσοστό αυτό αγγίζει το 13%. Πρόκειται για ένα εντυπωσικό νούμερο -δεδομένου ότι στόχος της Ελλάδας είναι έως 2030 ο στόλος των ηλεκτρικών να αποτελεί το 30% του συνόλου. Το μομέντουμ συνεπώς είναι εντυπωσιακό. Από αυτά τα οχήματα, το 70% είναι υβριδικά και το 30% είναι αμιγώς ηλεκτρικά”.
Μια δεύτερη μέτρηση που παρουσιάζει ενδιαφέρον κατά τον κ. Κοφινά είναι τα σημεία της φόρτισης. Όπως ενημέρωσε “μέσα στους τελευταίους 12 μήνες τριπλαστιάστηκαν τα σημεία δημόσιας φόρτισης και στόχος είναι το καλοκαίρι να φθάσουν τα 2.000. Εξ αυτών, το 95% είναι φορτιστές που βρίσκονται μέσα στις πόλεις και το 5% είναι σημεία ταχυφορτιστών που βλέπουμε σε μεγάλες αρτηρίες και σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου. Όσον αφορά την ισχύ τους, κυμαίνεται από 25 έως 250 kW”.
O κ. Κοφινάς τόνισε πως ένα σημαντικό κομμάτι για την ανάπτυξη του δημόσιου δικτύου είναι οι μελέτες χωροθέτησης τοποθέτησης φορτιστών (Σ.Φ.Η.Ο.). “Υπάρχουν δυσκολίες, καθώς είναι ένας τελείως νέος χώρος δραστηριοποίησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1/3 των μελετών αυτών έχουν ολοκληρωθεί και βρίσκονται στη φάση των συμβάσεων. Πρόκειται για ένα σημαντικό ζήτημα καθώς σήμερα οι περισσότεροι φορτιστές έχουν μπει σε ιδιωτικά σημεία όπου η αδειοδότηση είναι ευκολότερη” είπε. Σημαντικό σημείο στην εκπόνηση αυτών των μελετών είναι το κατά πόσο οι Σ.Φ.Η.Ο. λαμβάνουν υπόψη την επάρκεια της ισχύος. Όσον αφορά του ταχυφορτιστές σε δημόσιους χώρους, θα πρέπει να είναι μεγάλης ισχύος ενώ σε μια πόλη, είναι πιο λογικό να είναι μικρότερης, ανέφερε ο κ. Κοφινάς.
Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας που κατά τον κ. Κοφινά δείχνει τα επίπεδα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα είναι και τα οικονομικά μεγέθη. “Είμαστε σε ένα αρχικό στάδιο και είναι λογικό τα έσοδα να ειναι χαμηλότερα” παρατήρησε.
Ο Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ Α.Ε. αναφέρθηκε και στα κίνητρα που έχουν δοθεί για τη στροφή των πολιτών προς την ηλεκτροκίνηση. “Είναι σημαντικά τα κίνητρα. Αρχικά υπήρξε μια υστέρηση για τα επιβατικά και τα ταξί ενώ μεγάλη απορροφητικότητα παρατηρήθηκε στη μικροκινητικότητα – ποδήλατα, δίκυκλα κλπ. Τώρα είναι εποχή που παρέχονται κίνητρα και για τα επιβατικά και τα ταξί” πρόσθεσε.
Στη συνέχεια, ο κ. Κοφινάς τόνισε την ανάγκη ανάπτυξης των κατάλληλων υποδομών και εγκαταστάσεων που θα πρέπει να είναι “σωστά αδειοδοτημένες και νομιμοποιημένες”.
Σχετικά με το έργο της ΔΕΗ Blue ανέφερε ότι παρουσιάζει μια γρήγορη ανάτπυξη του μεγαλύτερου δικτύου δημόσιων σημείων φόρτισης, σε πάνω από 65 περιοχές. “Οι φορτιστές είναι όλων των τύπων ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε σημείου. Είναι σημαντικό να πούμε επίσης ότι πλέον στην Ελλάδα υπάρχει μια μεγάλη τεχνογνωσία και δημιουργούνται διαρκώς πρωτοποριακές εφαρμογές”.
Όσον αφορά τους στόχους της ΔΕΗ Blue, δήλωσε ότι είναι δύο οι βασικοί:
-Να έχουμε εγκαταστήσει περισσότερους από 1.000 φορτιστές έως τέλος 2022
-Να παρέχουμε υπηρεσίες που να μπορούν να συνδέονται με τους φορτιστές και να είναι πελατοκεντρικές. Να ξέρει ο πελάτης πόσος χρόνος χρειάζεται να φορτίσει, από που θα περάσει για να φορτίσει, πού πρέπει να σταματήσει κλπ.
“Όπως είπα, παρατηρείται ένα σημαντικό μομέντουμ διετίας, που σχεδόν έχει καλύψει τον μισό του στόχου της δεκαετίας. Εμείς οι πάροχοι πρέπει να εστιάζουμε σε πελατοκεντρικές υπηρεσίες και σε αυτή συμπεριλαμβάνεται και η εκπαίδευση των οδηγών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δεύτερον, είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η ανάπτυξη της εν λόγω τεχνολογίας είναι ραγδαία και οδηγεί τις εξελίξεις. Τρίτον, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η σημερινή εικονα της Ελλάδας. Είναι σημαντικό να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο που να λαμβάνει υπόψη την ελληνική πραγματικότητα” κατέληξε ο κ. Κοφινάς.