Ο κ. Γιάννης Καράμπελας διοικεί την ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, την εταιρεία που εκπροσωπεί επιχειρηματικά και χρηματιστηριακά τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στη χώρα.
Δεν μπήκε ξαφνικά στον χώρο. Είναι άνθρωπος του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας, βαθιά πολιτικοποιημένος αλλά ταυτόχρονα με έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα.
Είναι άνθρωπος της πιάτσας, ταυτόχρονα όμως έχει φιλοσοφημένη άποψη για την καθημερινότητά του ως διαχειριστής ενός μεγάλου και σημαντικού επιχειρηματικού ομίλου.
Έχει όραμα, αλλά δεν ξεχνάει την πεζή πραγματικότητα. Μας μίλησε για τα σχέδια του ΑΔΜΗΕ, την προσπάθεια προσέλκυσης νέων επενδυτικών κεφαλαίων στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και για τις άμεσες επόμενες κινήσεις του ΑΔΜΗΕ.
Ο ΑΔΜΗΕ «σηκώνει» όλους τους Συμμετέχοντες στο Σύστημά του μεταφέροντας ηλεκτρική ενέργεια σε όλη τη χώρα. Διαδραματίζει τον κομβικότερο ρόλο στην ενέργεια μεταφέροντας μέσα από γραμμές 13.190 χιλιομέτρων ηλεκτρικό ρεύμα σε όλη την Ελλάδα. Έχει ισχυρή χρηματοοικονομική θέση, είναι κερδοφόρος και έχει υψηλά ταμειακά διαθέσιμα.
Η συνέντευξη με τον Γιάννη Καράμπελα είναι μια καλή ευκαιρία να γνωρίσουμε όλοι τον ρόλο, τις δραστηριότητες και τη σημασία του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας στη χώρα μας.
Ο Γιάννης Καράμπελας σπούδασε Διοίκηση και Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Middlesex του Λονδίνου. Πήρε τον μεταπτυχιακό του τίτλο στα Διεθνή Οικονομικά και τη Διοίκηση από το Πανεπιστήμιο του SDA BOCCONI του Μιλάνου.
Γνωρίζει καλά τη χρηματιστηριακή αγορά και έχει διοικήσει εταιρείες.
Μιλάει άπταιστα Αγγλικά και Ιταλικά ενώ διαθέτει γνώσεις της γερμανικής γλώσσας.
Το σημαντικότερο είναι ότι μιλά τη γλώσσα της αλήθειας…
Στον Χρήστο Ν. Κώνστα
Πείτε μου, παρακαλώ, ποια είναι η κεντρική σας αρμοδιότητα; Ποιος είναι ο βασικός στόχος της δουλειάς καθημερινά;
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα τη διοίκηση της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, η πρώτη μου προτεραιότητα είναι η πρωθυπουργική εντολή: να καταστήσουμε την Ελλάδα ενεργειακό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Διοικώ την εταιρεία, που είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Αθήνας, στην Κύρια Αγορά, και συμμετέχει στον δείκτη ESG.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να αποδεσμεύσουμε πολύτιμο ηλεκτρικό χώρο που δεν αξιοποιείται επί σειρά ετών και καταλαμβάνεται από λιμνάζοντα έργα ΑΠΕ τα οποία δεν προχωρούν σε φάση υλοποίησης
Δουλειά μου είναι να στηρίζω, να διευκολύνω, να προβάλλω και να προσελκύω επενδυτές για το έργο του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, αφού η εταιρεία Συμμετοχών έχει ως μοναδικό περιουσιακό στοιχείο το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ.
Για να διαδραματίσει αυτόν τον ρόλο ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει, πρώτα απ’ όλα, να λειτουργεί άψογα το Σύστημα Μεταφοράς στην Ελλάδα ενώ ταυτόχρονα θα αναβαθμίζει την ποιότητα του περιβαλλοντικού αποτυπώματος αυτής της διαδικασίας.
Κι αυτό, όπως ακριβώς το αναφέρατε, είναι ένα σημαντικό κριτήριο των διεθνών επενδυτικών κεφαλαίων που τοποθετούνται σε ενεργειακούς ομίλους όπως ο δικός μας. Υπάρχουν οι Εθνικοί Στόχοι για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Σ’ αυτούς τους στόχους εντάσσεται και το αποτύπωμα του Ομίλου στη βιώσιμη ανάπτυξη και τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών στις περιοχές δραστηριοποίησής του. Ιδιαίτερα για τα νησιά, ουσιαστική αναβάθμιση αποτελεί η θωράκιση του ενεργειακού εφοδιασμού, η βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και η μείωση του κόστους ηλεκτροπαραγωγής, λόγω της σταδιακής απόσυρσης των μονάδων πετρελαίου. Οι μεγάλοι διεθνείς επενδυτές αναζητούν συνειδητά, πλέον, εταιρείες που έχουν θέσει μακροπρόθεσμους στόχους με βάση αυτά τα κριτήρια.
Ας δούμε, λοιπόν, πώς υλοποιείται αυτός ο πολυεπίπεδος στόχος…
Ο ΑΔΜΗΕ, τα τελευταία χρόνια, υλοποιεί ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο προϋπολογισμού 5 δισ. ευρώ. Κεντρική στόχευση είναι να διευρυνθεί σημαντικά ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος και ταυτόχρονα να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για διείσδυση έως και 29 GW ΑΠΕ στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα το αργότερο μέχρι το 2030.
Το πρόγραμμα ηλεκτρικών διασυνδέσεων του ΑΔΜΗΕ γίνεται καταλύτης και για τη δραστική βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των νησιών. Μέχρι το 2030 οι αέριοι ρύποι που σχετίζονται με την ηλεκτροπαραγωγή από ορυκτά καύσιμα στο Αιγαίο πρόκειται να μηδενιστούν, απαλλάσσοντας την ατμόσφαιρα από 2,8 εκατ. τόνους CO2 κάθε χρόνο και συμβάλλοντας στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
Πώς δηλώνετε με τόση σιγουριά ότι θα μηδενιστεί η ηλεκτροπαραγωγή από ορυκτά καύσιμα στα νησιά;
Μέχρι το 2030 όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου θα έχουν διασυνδεθεί με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Στο βορειοδυτικό Αιγαίο, η ηλεκτρική διασύνδεση της Σκιάθου ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 2022, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια σε όλες τις βόρειες Σποράδες.
Με τις βόρειες Κυκλάδες να έχουν ήδη ενταχθεί στην «οικογένεια» των διασυνδεδεμένων νησιών, σειρά παίρνουν τώρα οι νοτιοδυτικές Κυκλάδες με τη Σαντορίνη, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο. Με το έργο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ θα ολοκληρώσει έναν κύκλο επενδύσεων που ξεπερνά τα 800 εκατ. ευρώ, διασυνδέοντας συνολικά στην Υψηλή Τάση πάνω από 20 Κυκλαδονήσια.
Τα επόμενα βήματα ποια είναι;
Το 2024, με την πλήρη διασύνδεση του νησιωτικού συμπλέγματος των Κυκλάδων, θα σβήσουν και τα τελευταία φουγάρα από τους ρυπογόνους και ακριβούς τοπικούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής και οι εκπομπές CO2 θα μειωθούν έως και κατά 200.000 τόνους κάθε χρόνο.
Το πρώτο σκέλος του έργου, η διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου, βρίσκεται πλέον σε κατασκευή και θα μπει «στην πρίζα» το 2023. Το αμέσως επόμενο διάστημα, τη σκυτάλη θα πάρουν και τα τρία υπόλοιπα νησιά, θέτοντας συνολικά σε τροχιά υλοποίησης μία ακόμη πράσινη επένδυση του Διαχειριστή, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2024, με συγχρηματοδότηση 165 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Μέχρι το 2029, τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειανατολικού Αιγαίου θα διασυνδεθούν επίσης στην Υψηλή Τάση, στο πλαίσιο μιας νέας σειράς εμβληματικών έργων του Διαχειριστή, που θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.
Τι γίνεται στα υπόλοιπα νησιά;
Ο ΑΔΜΗΕ πρόκειται να εκσυγχρονίσει τις υπάρχουσες υποδομές μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και στα νησιά του Ιονίου μέσα από έργα που αγγίζουν τα 100 εκατ. ευρώ. Η αναβάθμιση της καλωδιακής σύνδεσης Κυλλήνης-Ζακύνθου θα ολοκληρωθεί φέτος μέσα στο 2023.
Η Κρήτη διασυνδέεται διπλά με την ηπειρωτική Ελλάδα. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση και λειτουργία της «διασύνδεσης των ρεκόρ» Κρήτης-Πελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο, η ενεργειακή απομόνωση του νησιού ανήκει πια στο παρελθόν.
Παρατηρούμε την έκρηξη επενδυτικού ενδιαφέροντος για πράσινα έργα στη χώρα μας, όμως, σε πολλές περιπτώσεις, κινδυνεύει να μείνει ανεκμετάλλευτο
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο μεταφοράς ενέργειας που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στη χώρα, ύψους 1 δισ. ευρώ, από τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ, Αριάδνη Interconnection.
Με ορίζοντα το 2024, η δεύτερη αυτή διασύνδεση με τον ηπειρωτικό κορμό θα θέσει οριστικό τέλος στην εξάρτηση της Κρήτης από τα ορυκτά καύσιμα και θα αναβαθμίσει τη θέση της στον εγχώριο και περιφερειακό ενεργειακό χάρτη.
Ας μιλήσουμε λίγο για την Αριάδνη, τώρα που την αναφέρατε…
Η Αριάδνη Interconnection έχει ποντίσει ήδη τα πρώτα 170 χλμ. του ηλεκτρικού καλωδίου Υπερυψηλής Τάσης 500 kV καθώς και τα καλώδια οπτικών ινών, συνολικού μήκους 670 χλμ., που θα βελτιώσουν σημαντικά και την τηλεπικοινωνιακή συνδεσιμότητα του νησιού.
Σχετικά με το χερσαίο κομμάτι του έργου, η εγκατάσταση των υπόγειων καλωδίων στην πλευρά της Αττικής προχωρά με ταχύ ρυθμό ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες κατασκευής των βασικών κτηρίων των Σταθμών Μετατροπής στα δύο άκρα της διασύνδεσης, τη Δαμάστα Ηρακλείου και τον Ασπρόπυργο Αττικής. Τον Δεκέμβριο του 2022, ξεκίνησε η πόντιση και του δεύτερου ηλεκτρικού καλωδίου, μήκους 335 χλμ. μεταξύ Κρήτης και Αττικής, μια ιδιαίτερα σύνθετη επιχείρηση, που ολοκληρώθηκε στο τέλος Ιανουαρίου.
Με τη λειτουργία του, το έργο πρακτικά θα μηδενίσει τις εκπομπές CO2 για την ενεργειακή κάλυψη των φορτίων της Κρήτης, ενώ θα επεκτείνει το πράσινο περιθώριο για την ανάπτυξη ΑΠΕ.
Κατά συνέπεια, μεγάλη σημασία στη δουλειά σας έχουν οι διεθνείς διασυνδέσεις…
Το 2022, και μέσα στην ιδιαίτερη γεωπολιτική συγκυρία, δρομολογήσαμε νέα έργα διεθνών διασυνδέσεων από κοινού με γειτονικούς Διαχειριστές στην ηπειρωτική Ευρώπη. Συμμετέχουμε σε μεγάλα έργα διηπειρωτικών διασυνδέσεων με νέους ενεργειακούς γείτονες στη βόρεια Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Η κατασκευή της νέας διασύνδεσης με τη Βουλγαρία βρίσκεται σε εξέλιξη, οι μελέτες για τη δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία προχωρούν εντατικά, ενώ εξετάζονται νέες διασυνδέσεις με την Αλβανία, την Τουρκία και τη Βόρεια Μακεδονία.
Επιπλέον, ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει τις βάσεις για την ενεργό συμμετοχή του σε στρατηγικά ενεργειακά έργα που «κυοφορούνται» στην Ανατολική Μεσόγειο. Πρόκειται για τις διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και Ελλάδας-Αιγύπτου, έργα με μεγάλη γεωπολιτική σημασία, στα οποία ο Διαχειριστής προτίθεται να συμμετάσχει και επενδυτικά.
Οι διασυνδέσεις αυτές θα ενισχύσουν την ασφάλεια εφοδιασμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέσα από τις ανταλλαγές πράσινης ενέργειας, καθιστώντας τη χώρα μας ενεργειακό κόμβο στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων.
Για να προσελκύσετε μεγάλα διεθνή επενδυτικά κεφάλαια, πρέπει να έχετε άριστη εταιρική διακυβέρνηση. Οι συντηρητικοί επενδυτές στους οποίους απευθύνεστε είναι πολύ αυστηροί σε θέματα διακυβέρνησης…
Κι αυτό είναι ένα μεγάλο μέρος της καθημερινής μου ευθύνης. Η υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών εταιρικής διακυβέρνησης αποτελεί βασική μας προτεραιότητα, με στόχο να δημιουργήσουμε εμπιστοσύνη στον επενδυτή αλλά και στον καταναλωτή, και να προωθήσουμε τη μακροπρόθεσμη επιτυχία και την οικονομική ανάπτυξη του ΑΔΜΗΕ.
Η εταιρική διακυβέρνηση βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι σήμερα, καθώς οι προκλήσεις της παγκόσμιας οικονομικής και γεωστρατηγικής σκακιέρας, καθώς και του περιβάλλοντος, έχουν φέρει μπροστά τις έντονες ανησυχίες όχι μόνο των μετόχων, αλλά και ευρυτέρων ομάδων ενδιαφερομένων (εργαζόμενοι, τράπεζες, προμηθευτές και τοπικές κοινότητες).
Η εξισορρόπηση συχνά αντικρουόμενων συμφερόντων βασίζεται στη συνεργασία. Σίγουρα όμως διαμορφώνεται και από το βάθος και τη ρευστότητα της κεφαλαιαγοράς, κι εκεί διαφοροποιείται η χώρα μας, καθώς παρατηρείται υψηλή συγκέντρωση και χαμηλή διασπορά των μετοχών.
Με ποιον τρόπο διασφαλίζετε τη βελτίωση της εικόνας του ΑΔΜΗΕ στις διεθνείς αγορές;
Μελετούμε προσεκτικά τις συνεχείς προσαρμογές και αναδιαρθρώσεις σε εσωτερικές δομές οργάνωσης και λειτουργίας, σε ολόκληρο τον κόσμο. Προσαρμοζόμαστε. Ολοένα και περισσότερο, η πολυμορφία και συμπερίληψη (diversity & inclusion) έχουν αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία ως βασικά συστατικά της στρατηγικής διοικητικών συμβουλίων τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα.
Είναι σημαντικά και τα δύο, γιατί, πέρα από τις ρυθμιστικές αποφάσεις, η διαφοροποίηση των μελών (ανά φύλο, εθνικότητα, ηλικία και εμπειριών) διευρύνει τις δεξιότητες και την «ανεξαρτησία σκέψης» του ΔΣ ως σώμα και βοηθά στη λήψη εμπεριστατωμένων αποφάσεων.
Σημαντικό είναι οι αρχές της πολυμορφίας, συμπερίληψης και διαφάνειας να είναι ενσωματωμένες στην εταιρική στρατηγική, τις πολιτικές και την εταιρική κουλτούρα.
Το αποτέλεσμα ποιο είναι;
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα την ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, έθεσα ως βασική προτεραιότητα την ενσωμάτωση των διατάξεων του νόμου 4706/2020 για την εταιρική διακυβέρνηση στην οργάνωση και τη λειτουργία μας.
Σήμερα, στη βάση μετρήσιμων στοιχείων που παρέχονται από διεθνή πρακτορεία με εξειδίκευση και τεχνογνωσία σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, μπορούμε να πούμε ότι έχουμε κάνει σημαντικές βελτιώσεις που κάνουν πράξη το νέο μοντέλο διακυβέρνησης.
Ο όμιλος υλοποιεί το επενδυτικό του πρόγραμμα με ταχύ ρυθμό, το οποίο ανέρχεται στα 5 δισ. ευρώ έως το 2030.
Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται επιτυχημένα και η Διοίκηση του Διαχειριστή, γεγονός που αναγνώρισε και η κυβέρνηση με την ανανέωση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου, Μανούσου Μανουσάκη, αλλά και γενικότερα η επενδυτική κοινότητα σε πλήθος συναντήσεων που είχα σε roadshows στην Αμερική και την Ευρώπη.
Ας μιλήσουμε λίγο ακόμη για τις επόμενες επενδύσεις στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας…
Σας είπα πως, από την πρώτη στιγμή, ακολουθώ την πρωθυπουργική εντολή για τη στροφή της χώρας προς την καθαρή ενέργεια. Ως χώρα, είμαστε έτοιμοι να ξεπεράσουμε το φράγμα των 10 GW εγκατεστημένης ισχύος ΑΠΕ. Αυτό, από μόνο του, ωστόσο, δεν είναι αρκετό πια.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να αποδεσμεύσουμε πολύτιμο ηλεκτρικό χώρο που δεν αξιοποιείται επί σειρά ετών και καταλαμβάνεται από λιμνάζοντα έργα ΑΠΕ τα οποία δεν προχωρούν σε φάση υλοποίησης.
Παρατηρούμε την έκρηξη επενδυτικού ενδιαφέροντος για πράσινα έργα στη χώρα μας, όμως, σε πολλές περιπτώσεις, κινδυνεύει να μείνει ανεκμετάλλευτο.
Η κυβέρνηση προχώρησε σε σημαντικές ρυθμιστικές παρεμβάσεις προς τη σωστή κατεύθυνση (όπως, για παράδειγμα, με την υποχρέωση υποβολής εγγυητικών επιστολών), ωστόσο καθίσταται απαραίτητη η αυστηροποίηση των κριτηρίων σε επίπεδο χρηματοοικονομικής επάρκειας των επενδυτών και των χρονοδιαγραμμάτων υλοποίησης.
Πιο συγκεκριμένα;
Παρά τις ιδιαίτερες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν, την αύξηση του κόστους χρήματος, της συνεχιζόμενης ενεργειακής ανασφάλειας και των πληθωριστικών πιέσεων, ο ΑΔΜΗΕ παραμένει σταθερά προσηλωμένος στην υλοποίηση του επενδυτικού του προγράμματος.
Ο Όμιλος υλοποιεί το επενδυτικό του πρόγραμμα με ταχύ ρυθμό, το οποίο ανέρχεται στα 5 δισ. ευρώ έως το 2030. Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι, με την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος, το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς θα διπλασιαστεί, με πολλαπλασιαστικά οφέλη τόσο για την οικονομία και το περιβάλλον όσο και για την κοινωνία στο σύνολό της. Σε βάθος δεκαετίας, αναμένεται να έχουν διασυνδεθεί με την ηπειρωτική χώρα όλα σχεδόν τα νησιά του Αιγαίου, διασφαλίζοντας αξιόπιστη, καθαρή και φθηνή ενέργεια, βελτιώνοντας την ποιότητα ηλεκτροδότησης στη νησιωτική Ελλάδα.
Θα χρησιμοποιήσετε πόρους από το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης; Σας βοηθά η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ);
Σχετικά με την πορεία των πιο σημαντικών έργων του ΑΔΜΗΕ, η Διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, το μεγαλύτερο έργο υποβρύχιας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως, ύψους 1 δισ. ευρώ, προχωράει με γοργούς ρυθμούς τόσο στο θαλάσσιο όσο και στο χερσαίο κομμάτι.
Η ηλεκτρική διασύνδεση των Κυκλάδων οδεύει στην τελευταία της φάση, η οποία αφορά τη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου, ενσωματώνοντας το σύνολο των Κυκλάδων στο Σύστημα Υψηλής Τάσης έως το 2025.
Παράλληλα, η ανάπτυξη του Δυτικού και του Ανατολικού Διαδρόμου στην Πελοπόννησο υλοποιείται βάσει του χρονοδιαγράμματος που έχουμε θέσει και αναμένεται να αυξήσει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς ενέργειας από και προς την περιοχή, ευνοώντας την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται και οι επιπτώσεις του θα επηρεάσουν την Ευρώπη για τα επόμενα, πολλά χρόνια. Πώς αντιδρά ο ΑΔΜΗΕ;
Σας είπα και προηγουμένως, οι διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις έχουν έναν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια που κάνει η Ευρώπη προκειμένου να διορθώσει το λάθος της και να μειώσει την εξάρτησή της από τη ρωσική ενέργεια και κατ’ επέκταση τις πιέσεις που προκύπτουν στην οικονομία και στην κοινωνία.
Σε αυτήν τη συντονισμένη προσπάθεια που επιτελείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο η Ελλάδα μπορεί και θα διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο, με βασικό στόχο της κυβέρνησης η χώρα να καταστεί ενεργειακό κέντρο, ιδιαίτερα στην περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Σε αυτό το σημείο μπαίνει στο «παιχνίδι» και ο ΑΔΜΗΕ, καθώς ο Διαχειριστής έχει πολύ ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του τις διεθνείς διασυνδέσεις, με στόχο την ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα. Μέσα από αυτό το πλαίσιο, ο Διαχειριστής:
-
- Κατασκευάζει το εγχώριο τμήμα της δεύτερης διασύνδεσης Ελλάδας-Βουλγαρίας (Νέα Σάντα-Μαρίτσα), η οποία θα υπερτριπλασιάσει τη μεταφερόμενη ενέργεια ανάμεσα στις δύο χώρες.
- Εκπονεί μελέτες σκοπιμότητας για τη δεύτερη ενισχυτική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας έως 1 GW, από κοινού με τον Διαχειριστή της γειτονικής χώρας, Terna.
- Συνεργάζεται στενά με τον Διαχειριστή της Αιγύπτου-EETC-Egyptian Electricity Transmission Company για την κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου και συνδράμει τον φορέα υλοποίησης του έργου ELICA SA, ενώ προτίθεται να συμμετάσχει στο έργο και σε επενδυτικό επίπεδο.
Παράλληλα, ο Όμιλος ΑΔΜΗΕ:
-
- Συμβάλλει στην ωρίμανση και κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης, με φορέα υλοποίησης τον EuroAsia Interconnector, διασφαλίζοντας με την τεχνογνωσία που διαθέτει την επιχειρησιακή επάρκεια του έργου. Το καλοκαίρι, ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε Δήλωση Προθέσεως (Letter of Intent) στον EuroAsia Interconnector για συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας με ποσοστό 25%, το οποίο θα επιτρέψει στον Διαχειριστή να εμπλακεί πιο ενεργά στην κατασκευή της διασύνδεσης, εισφέροντας ακόμη περισσότερο σε τεχνογνωσία και γενικότερα σε ό,τι αφορά την υλοποίηση του μεγάλου ενεργειακού έργου.
- Επιταχύνει τις διαδικασίες για τη μελέτη της νέας διασύνδεσης Ελλάδας-Αλβανίας, με τη συγκρότηση ομάδας εργασίας, μαζί με τον Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς της Αλβανίας.
- Ωριμάζει τα σχέδια για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Τουρκίας, η οποία θα ενισχύσει τη διασύνδεση του Ευρωπαϊκού με το Τουρκικό Σύστημα Μεταφοράς.
- Προωθεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία.
Τέλος, ο χάρτης των ηλεκτρικών διασυνδέσεων προσφάτως εμπλουτίστηκε με μια νέα ηλεκτρική «λεωφόρο», που προβλέπει τη διασύνδεση της Ελλάδας με την Αυστρία, με στόχο τη μεταφορά πράσινης ενέργειας έως τη Γερμανία.
Όπως καταλαβαίνετε, είναι ακόμη πιο σημαντικό να προωθηθούν και να πραγματοποιηθούν τα έργα των διεθνών διασυνδέσεων ακόμα και από την ίδια τη διαδικασία εξεύρεσης εναλλακτικών πηγών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς τα έργα αυτά θα πολλαπλασιάσουν την ικανότητα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των γειτονικών χωρών, θα διασφαλίσουν την ενεργειακή επάρκεια και αυτονομία της χώρας, ενώ θα καταστήσουν την Ελλάδα, μετά από μερικά χρόνια, καθαρό εξαγωγέα πράσινης ενέργειας.
Φωτογραφίες: PHOTOPRESS, Θοδωρής Αναγνωστόπουλος