Mια ιστορία που ανάγεται χρονικά χιλιετίες πίσω, ήδη από την εποχή της αρχαίας Ελλάδας και αφορά τους κανόνες αγοράς είναι ο ανταγωνισμός: Ανταγωνισμός επιχειρήσεων, προιόντων, υπηρεσιών, και όλα αυτά με βάση το branding.
Οι επιχειρήσεις ανέκαθεν δημιουργούν και διαφοροποιούν το εμπορικό τους σήμα έναντι των ανταγωνιστών τους χρησιμοποιώντας “εργαλεία” όπως οι διαφημίσεις και διάφορες προωθητικές ενέργειες. Πολλοί επαγγελματίες πιστεύουν ότι η επωνυμία είναι ο μόνος και καλύτερος τρόπος επικράτησης στον στίβο του ανταγωνισμού.
Αυτό όμως στην ουσία είναι ένας μύθος. Το branding δεν είναι ούτε ο μόνος, αλλά ούτε και ο καλύτερος τρόπος για να ανταγωνιστείς στον κόσμο του επιχειρείν. Κορυφαίες εταιρείες παγκοσμίως όπως η Amazon, η Apple και η Tesla καθώς και “αναδυόμενοι παίκτες” όπως η Peloton, η Halo Top και η Seedlip έχουν μια μυστική φόρμουλα επιτυχίας. Αυτές και άλλες εταιρείες “κολοσσοί” δεν παίζουν το παραδοσιακό παιχνίδι επωνυμίας όπως άλλες. Αντιθέτως, δημιουργούν το δικό τους παιχνίδι, ξεπερνούν τους αντιπάλους τους και αναγκάζουν τους ανταγωνιστές να παίξουν με τους κανόνες τους. Τα Starbucks αποτελούν την επιτομή αυτής της προσέγγισης. Η εταιρεία κατάφερε να κυριαρχήσει ως αλυσίδα καφέ παγκοσμίως, όχι μέσω το branding, αλλά με αλλάζοντας το παιχνίδι.
Η δημιουργία ενός νέου χώρου
Κατά τη διάρκεια των πρώτων 16 ετών λειτουργίας τους, τα Starbucks προσπάθησαν να κυριαρχήσουν, μέσω της επωνυμίας. Οι συνιδρυτές Jerry Baldwin, Zev Siegl και Gordon Bowker άνοιξαν τα πρώτα Starbucks στην ιστορική αγορά Pike Place του Σιάτλ το 1971. Οι ιδρυτές προσπάθησαν να διαφοροποιήσουν τη μάρκα με βάση τους υψηλής ποιότητας καβουρδισμένους κόκκους καφέ και τις παρασκευές τους. Αλλά η εταιρεία φαίνεται πως με αυτόν τον τρόπο δεν κέρδιζε το παιχνίδι. Ακολουθώντας την εν λόγω τακτική, κατάφερε να προσθέτει στο χαρτοφυλάκιό της μόλις ένα κατάστημα το χρόνο.
Περισσότερα στο coffeemag.gr