Τα νέα μέτρα που επιβλήθηκαν λόγω της αύξησης του επιδημιολογικού φορτίου έφεραν αντιδράσεις κυρίως από τον κόσμο του λιανεμπορίου και της εστίασης, με τους επιχειρηματίες των δύο κλάδων να κάνουν λόγο για νέο πλήγμα σε μία κρίσιμη περίοδο, και τη διαμόρφωση συνθηκών αθέμιτου ανταγωνισμού – ιδίως στο λιανεμπόριο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και η JUMBO του Απόστολου Βακάκη, που με αφορμή την ανακοίνωση τον αποτελεσμάτων για τον μήνα Οκτώβριο σχολιάζει τις εξελίξεις.
Ειδικότερα:
Κατά την 10μηνη περίοδο Ιανουάριος- Οκτώβριος 2021, οι συνολικές πωλήσεις για τον Όμιλο αυξήθηκαν κατά +7% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ο Οκτώβριος 2021 παρέμεινε σε θετικό έδαφος καταγράφοντας αύξηση κατά +0,6% περίπου σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2020. Η Ελλάδα και η Κύπρος κατέγραψαν θετική πορεία σε επίπεδο πωλήσεων καθώς τα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν ανοιχτά και χωρίς την επιβολή νέων μέτρων.
Ωστόσο, η αύξηση του επιδημιολογικού φορτίου οδήγησε τον Νοέμβριο τις αρχές στην Ελλάδα στην επιβολή νέων μέτρων και πάλι στην αρχή της πιο κρίσιμης περιόδου για το λιανεμπόριο όπως έγινε και το 2020 και δημιουργώντας για ακόμα μία φορά συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Από το Σάββατο 6 Νοεμβρίου στα εμπορικά καταστήματα και όχι στα Super market και στα Υπερ-market ο ανεμβολίαστος πληθυσμός θα μπορεί να εισέρχεται μόνο με την επίδειξη αρνητικού αποτελέσματος.
*Η εμβολιαστική κάλυψη στις χώρες αυτές παραμένει εξαιρετικά χαμηλή, ενώ η πολιτική αβεβαιότητα εντείνει το πρόβλημα.
*Οι μεταβατικές κυβερνήσεις στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν το νέο κύμα Covid προβαίνουν σε σπασμωδικές κινήσεις επιβάλλοντας εξαιρετικά σκληρά μέτρα.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, σήμερα, οι πωλήσεις στη Βουλγαρία και στη Ρουμανία να καταγράφουν διψήφιο ποσοστό μείωσης.
*Η πτωτική τάση είναι πιθανό να διευρυνθεί καθώς η κατάσταση που επικρατεί στις χώρες αυτές θυμίζει την αντίστοιχη περίοδο πριν την επιβολή lockdown σε Ελλάδα και Κύπρο κατά το τελευταίο 2μηνο του 2020.
Αναλυτικά η πορεία των πωλήσεων ανά χώρα:
Στην Ελλάδα:
Tον Οκτώβριο του 2021, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά +2,8% περίπου, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2020.
Συνολικά, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- για το δεκάμηνο του έτους (Ιανουάριος-Οκτώβριος 2021) είναι αυξημένες κατά +3% περίπου σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στην Κύπρο:
Όλα τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν με περιορισμούς ως προς τον αριθμό των πελατών στους εσωτερικούς χώρους καθώς και ελέγχου της κατοχής safe pass για τους εισερχόμενους πελάτες.
Οι πωλήσεις κατά τον Οκτώβριο του 2021 εμφανίζονται αυξημένες κατά 15% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Οι πωλήσεις κατά το δεκάμηνο του 2021 είναι αυξημένες κατά +10% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στη Βουλγαρία:
Τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν με εξαιρετικά σκληρούς νέους περιορισμούς για τη χώρα. Πέραν του περιορισμού του αριθμού των πελατών στους εσωτερικούς χώρους, ξεκίνησαν οι έλεγχοι πιστοποιητικών στους εισερχόμενους πελάτες.
Οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν μείωση κατά -23% περίπου τον Οκτώβριο του 2021, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Οι πωλήσεις κατά το δεκάμηνο του 2021 είναι αυξημένες +6% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η τάση για τον μήνα Νοέμβριο προϊδεάζει δραματική μείωση των πωλήσεων στη Βουλγαρία σε ποσοστό άνω του 50% εάν διατηρηθούν τα μέτρα που επιβλήθηκαν ενώ δεν αποκλείεται το σενάριο του ολικού lockdown.
Στην Ρουμανία:
Από την τελευταία εβδομάδα του Οκτωβρίου έγινε υποχρεωτική η επίδειξη σχετικού πιστοποιητικού για είσοδο σε όλα τα εμπορικά καταστήματα της χώρας.
Η επιβολή μέτρων οδήγησε τις πωλήσεις του δικτύου να καταγράψουν μείωση κατά -1,6% περίπου τον Οκτώβριο του 2021, παρά την επιτυχημένη έναρξη λειτουργίας του νέου καταστήματος του Ομίλου Jumbo στην πόλη Craiova.
Οι πωλήσεις κατά το δεκάμηνο του 2021 είναι αυξημένες +17% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Η τάση για τον μήνα Νοέμβριο προϊδεάζει δραματική μείωση των πωλήσεων στη Ρουμανία σε ποσοστό άνω του 30% εάν διατηρηθούν τα πρόσθετα μέτρα που επιβλήθηκαν και πιθανόν να οδηγήσουν και σε ολικό lockdown.
Συμπερασματικά:
Ο Όμιλος Jumbo συνεχίζει να καταβάλει κάθε προσπάθεια να ισορροπήσει σε ένα περιβάλλον όπου οι επιβραδυντικοί παράγοντες εντείνονται και δεν αναμένεται να υπάρξει ορατή βελτίωση κατά τους πρώτους μήνες του 2022.
Στόχος της διοίκησης των Jumbo είναι μέσω της κερδοφορίας και της ισχυρής χρηματοοικονομικής της θέσης:
1. να διαφυλάξει το μοντέλο της Jumbo απέναντι στον καταναλωτή όσον αφορά την σχέση τιμής με το προσφερόμενο προϊόν και
2. να παραμένει πιστή στη δέσμευσή της για χρηματική διανομή κάθε χρόνο.
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, στις 26 Νοεμβρίου θα καταβληθεί με τη μορφή έκτακτης χρηματικής διανομής ποσό μικτό € 0,30 ανά μετοχή ενώ έχει ήδη διανεμηθεί τον Ιούλιο του 2021 ποσό μικτό € 0,47 ανά μετοχή.
Κατά συνέπεια, το συνολικό μικτό ποσό που θα έχει καταβληθεί στους μετόχους έναντι των κερδών της χρήσης 2021, ανέρχεται σε μικτό ποσό 0,77 ευρώ ανά μετοχή, προσαυξημένο κατά 25% σε σχέση με το 2020, το οποίο ανήλθε σε ποσό 0,615 ευρώ ανά μετοχή.