Γράφουν ιστορία στη Mercedes, για πρώτη φορά ομάδα ξεκινά το πρωτάθλημα με πέντε σερί 1-2. 

Του Τάκη Πουρναράκη

Από το Σάββατο όταν ο Μπότας πήρε την pole για λογαριασμό της Mercedes με διαφορά 9 δέκατα από τον Φέτελ που περιορίστηκε στην 3η θέση για την Ferrari, ήταν σαφές σε όλους όσοι ασχολούνται σοβαρά με τις ισορροπίες δυνάμεων στη F1 ότι το φετινό πρωτάθλημα έχει κριθεί. Οι Mercedes θα διατηρήσουν τους τίτλους τους, οι ασημί έχουν κυριαρχήσει απόλυτα στην υβριδική εποχή της F1 που ξεκίνησε το 2014 αριθμώντας έως σήμερα 5 ντάμπλ ενώ το 6ο φαντάζει με βάση τα σημερινά δεδομένα κάτι παραπάνω από βέβαιο. Το μόνο ερώτημα που μένει ν’ απαντηθεί είναι αν ο Μπότας έχει τη δυναμική και τη δυνατότητα να εκθρονίσει το Χάμιλτον όπως το έκανε ο Ρόσμπεργκ το 2016.

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN – MAY 12: Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W10, Valtteri Bottas, Mercedes AMG W10 and Sebastian Vettel, Ferrari SF90 on a run to the first corner at the start of the race during the Spanish GP at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 12, 2019 in Circuit de Barcelona-Catalunya, Spain. (Photo by Steven Tee / LAT Images)

Το χθεσινό Ισπανικό GP θα ξεχαστεί γρήγορα ακόμη κι αν όπως όλα δείχνουν είναι το τελευταίο. Μετά από 29 αγώνες στην πίστα του Μοντμελό είναι πιθανό αυτή τη βδομάδα να υπάρξουν ανακοινώσεις ότι ο αγώνας δε θα συνεχιστεί στην Ισπανία και την θέση του θα πάρει το Ολλανδικό GP στην πίστα του Ζάντβρουπ. Οι άδειες κερκίδες χτες στο Μοντμελό αναδείκνυαν το επιχειρηματικό πρόβλημα του αγώνα σε όλο του το μεγαλείο. 

Το σβήσιμο των κόκκινων φώτων βρήκε το Μπότας ν’ αντιμετωπίζει πρωτόγνωρα προβλήματα με το συμπλέκτη του. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο poleman: “Μια έπιανε, μια πατινάριζε, δεν το είχε ξανακάνει. Κρίμα έχασα τον αγώνα εκεί, γιατί είναι πιο εύκολο ν’ ελέγχεις το ρυθμό όντας επικεφαλής, παρά να ακολουθείς». 

2019 Spanish Grand Prix, Sunday – LAT Images

Την ολιγωρία του Μπότας έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τόσο ο Χάμιλτον από δεξιά όσο και ο Φέτελ από αριστερά. Ο Βρετανός τα κατάφερε φρενάροντας οριακά, ο Γερμανός παραμόρφωσε το εμπρός αριστερά ελαστικό του με αποτέλεσμα όπως λέει ο ίδιος: «Ήξερα πως ήταν η μόνη μου ευκαιρία να περάσω τις Mercedes. Δεν τα κατάφερα και είχα παραμορφωμένο ελαστικό, κραδασμούς και δεν έβλεπα καλά στο πρώτο μέρος. Έχασα έδαφος από τη Red Bull και μετά δεν ήταν εύκολο να το ανακτήσω καθώς είχα ίδιο ρυθμό». 

Ο Φέτελ τερμάτισε για 3η φορά σε πέντε αγώνες εκτός βάθρου.  Αντίθετα ο Φερστάπεν που ανέβηκε στο 3ο σκαλί έδωσε στην Honda το δεύτερο της βάθρο από το 2015 που επανήλθε. Από πέρυσι στο Ουγγρικό GP εδώ και 14 αγώνες ο νεαρός Ολλανδός δεν έχει τερματίσει σε χαμηλότερη θέση απ’ αυτή που εκκινεί, μια επίδοση ενδεικτική της ικανότητάς του να αγωνίζεται. 

Όσον αφορά στην υστέρηση της Ferrari αυτή εντοπίζεται στην μεταβλητότητα του αεροδυναμικού φορτίου στις μέσες και αργές στροφές. Ειδικότερα η απόδοση της εμπρός αεροτομής μεταβάλλεται έντονα στην αλλαγή πορείας καθώς μειώνεται το διαφορικό πίεσης επειδή «χύνεται» ο αέρας προς το πλάι από το πάνω μέρος της αεροτομής. Αλλάζοντας τη σχεδίαση θα επηρεαστεί η μορφοποίηση της ροής προς τα πίσω και η συνολική αεροδυναμική απόδοση του σχήματος. Κοντολογίς οι κόκκινοι έχουν μπλέξει άσχημα. Περισσότερα θα μάθουμε στις δοκιμές εξέλιξης αυτής της εβδομάδας στη Βαρκελώνη. 

Στρατηγικές

Ο αγώνας μετά την πρώτη αλλαγή ελαστικών έδειχνε συνδυασμός στρατηγικών μιας ή δυο αλλαγών, όμως στο φινάλε του επηρεάστηκε από το αυτοκίνητο ασφαλείας, το οποίο εμφανίστηκε μετά τη σύγκρουση Νόρις, Στρολ (οι αγωνοδίκες δεν επέβαλλαν ποινή). Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στους πρωτοπόρους να πραγματοποιήσουν ένα δωρεάν πιτ στοπ.  Οπότε τελικά όλοι  οι οδηγοί, πλην ενός, σταμάτησαν δυο φορές, οι περισσότεροι έκαναν την 2η αλλαγή υπό καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας. Αξίζει να τονίσουμε πως είχαμε 4 διαφορετικές στρατηγικές στους 5 πρωτοπόρους. Ο οδηγός της Red Bull, Μαξ Φερστάπεν ήταν ο πρώτος που υιοθέτησε στρατηγική δυο αλλαγών. Τον ακολούθησε ο Φέτελ καθώς η στρατηγική του εν μέρει επηρεάστηκε από το παραμορφωμένο ελαστικό στα φρένα για την 1η στροφή. Το αυτοκίνητο ασφαλείας επέτρεψε στον πρωτοπόρο Χάμιλον – στην 1η αλλαγή δεν είχε χάσει το προβάδισμα – να πραγματοποιήσει και 2η χωρίς να χάσει χρόνο και να παραμείνει επικεφαλής του αγώνα. Πολλοί άλλοι οδηγοί τον ακολούθησαν και μπήκαν στα πιτ κατά τη διάρκεια της παρατεταμένης παρουσίας του αυτοκινήτου ασφαλείας. Η θερμοκρασία οδοστρώματος ξεπέρασε τους 40 βαθμούς Κελσίου μετά από μια βδομάδα με μεικτές καιρικές συνθήκες. Ο Λεκλέρκ προσπάθησε να πάει σε τακτική μιας αλλαγής χρησιμοποιώντας τη σκληρή γόμα. Όμως όπως λέει ο ίδιος είχε μεγάλη φθορά στα πίσω ελαστικά και δύσκολα θα κατόρθωνε να ολοκληρώσει το αγώνα με το σετ σκληρής γόμας, αν δεν έβγαινε το αυτοκίνητο ασφαλείας που του έδωσε την δυνατότητα ν’ αλλάξει λάστιχα. 

ΠΩΣ ΑΠΕΔΩΣΕ Η ΚΑΘΕ ΓΟΜΑ

ΣΚΛΗΡΗ C1: Μόνο τέσσερις οδηγοί τη χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια του αγώνα: Λεκλέρκ (Ferrari), Ρικιάρντο (Renault) και το δίδυμο της Alfa Romeo Ράικονεν, Τζιοβινάζι. Ήταν πιθανόν κλειδί για τη στρατηγική μιας αλλαγής όμως αυτή εξουδετερώθηκε από την παρουσία του αυτοκινήτου ασφαλείας. 

MEΣΗ C2: Αυτό το ελαστικό ήταν η πιο δημοφιλής επιλογή για το δεύτερο μέρος του αγώνα (το οποίο πιθανόν θα ήταν και το τελευταίο αν δεν είχε βγει αυτοκίνητο ασφαλείας). Διανύθηκαν μερικές μεγάλες αποστάσεις μ’ αυτή την γόμα, αλλά όπως το περιμέναμε σε μερικές περιπτώσεις, έδειξε σημεία φθοράς. 

ΜΑΛΑΚΗ C3: Χρησιμοποιήθηκε εκτενώς κατά τη διάρκεια του αγώνα, ειδικά στο τελευταίο μέρος μετά το αυτοκίνητο ασφαλείας. Μ’ αυτή τη γόμα πέτυχε ο Χάμιλτον τον ταχύτερο γύρο.

Ο επικεφαλής της Pirelli στη F1, Mάριο Ίσολα, σχολίασε: “Το καθοριστικό σημείο για τον αγώνα ήταν η εμπλοκή του αυτοκινήτου ασφαλείας λίγο πριν το τέλος. Είχε ως αποτέλεσμα όλοι να κάνουν 2η αλλαγή και να μηδενιστούν οι διαφορές. Έτσι ακολούθησε ένα μικρό σπριντ έως το φινάλε. Από την εκκίνηση του αγώνα ήταν σαφές ότι υπήρχε ποικιλία στρατηγικών μιας ή δυο αλλαγών και χρησιμοποιήθηκαν όλες οι γόμες. Στο τέλος θα ήταν δύσκολο να ολοκληρώσουν με μια αλλαγή όσοι είχαν μαλακή ή μέση γόμα καθώς η πίστα φθείρει πολύ τα ελαστικά λόγω των υψηλών ενεργειακών φορτίων. Θα παραμείνουμε τώρα στη Βαρκελώνη για δοκιμές εξέλιξης, Τρίτη και Τετάρτη. Οι Ferrari και Racing Point θα διαθέσουν ένα επιπλέον μονοθέσιο σ’ εμάς, για δοκιμές πρωτότυπων ελαστικών του 2020.”

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN – MAY 12: Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1, 1st position, with his trophy during the Spanish GP at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 12, 2019 in Circuit de Barcelona-Catalunya, Spain. (Photo by Steven Tee / LAT Images)

ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΑ ΓΟΜΑ

pastedGraphic.png pastedGraphic_1.png pastedGraphic_2.png
Leclerc

1m21.433s

Verstappen

1m19.769s

Hamilton

1m18.492s

Ricciardo

1m22.929s

Vettel

1m19.820s

Bottas

1m18.737s

Raikkonen

1m23.239s

Leclerc

1m20.002s

Gasly

1m20.536s

 

2019 Spanish Grand Prix, Sunday – LAT Images

ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ

ΓΟΜΑ ΟΔΗΓΟΣ ΓΥΡΟΙ
ΣΚΛΗΡΗ C1 Giovinazzi 35
MEΣΗ C2 Hulkenberg 35
ΜΑΛΑΚΗ C3 Hulkenberg 31

 

CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN – MAY 12: Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1, 1st position, sprays Champagne at Max Verstappen, Red Bull Racing, 3rd position, on the podium during the Spanish GP at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 12, 2019 in Circuit de Barcelona-Catalunya, Spain. (Photo by Mark Sutton / Sutton Images)

Επόμενος αγώνας στις 26/5 το GP του Μονακό. 

Στη βαθμολογία οδηγών προηγείται ο Χάμιλτον με 112 βαθμούς και ακολουθούν: Μπότας 105, Φερστάπεν 66, Φέτελ 64, Λεκλέρκ 57.

Στη βαθμολογία κατασκευαστών προηγείται η Mercedes με 217 βαθμούς και ακολουθούν: Ferrari 121, RBR 87, ΜcLaren 22.