Στις «ηλεκτρικές λεωφόρους» της Ευρώπης θέλει να συµπεριλάβει ο αµερικανικός κολοσσός Τesla τη χώρα µας, σύμφωνα με το Έθνος της Κυριακής. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η αµερικανική αυτοκινητοβιοµηχανία, πρωτοπόρος στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχηµάτων, έχει συµπεριλάβει σηµαντικό µέρος των ελληνικών εθνικών οδών σε ένα mega project που αναπτύσσει και το οποίο αφορά την εγκατάσταση ταχυφορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε µια διαδροµή που ξεκινά από την Πορτογαλία και καταλήγει στην Τουρκία.
Το εάν τελικά η χώρα µας θα αξιοποιήσει την ευκαιρία και θα συµπεριληφθεί πράγµατι σε αυτήν την ηλεκτρική διαδροµή θα εξαρτηθεί σε µεγάλο βαθµό από το εάν η αµερικανική εταιρεία πεισθεί ότι δεν θα συναντήσει γραφειοκρατικά και άλλα εµπόδια επί ελληνικού εδάφους.
Το ελληνικό τµήµα της διαδροµής θα ξεκινά από το λιµάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδροµή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη
Γι’ αυτόν τον σκοπό, στελέχη της Tesla βρίσκονται αυτές τις ηµέρες στην Αθήνα και έχουν συναντήσεις µε κυβερνητικούς παράγοντες, καθώς και µε αρµόδιους φορείς, όπως η Ρυθµιστική Αρχή Ενέργειας και η ∆ΕΗ. Για την ερχόµενη εβδοµάδα έχει προγραµµατιστεί συνάντηση µε στελέχη από τον διαχειριστή του συστήµατος διανοµής ρεύµατος (∆Ε∆∆ΗΕ), προκειµένου να διαπιστωθεί ποιες είναι οι τεχνικές προϋποθέσεις για να «σηκώσει» το ελληνικό ηλεκτρικό δίκτυο τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εµφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.
Η µεγαλύτερη όµως ενιαία ηλεκτρική λεωφόρος που έχουν σχεδιάσει τα στελέχη της Tesla επί ευρωπαϊκού εδάφους θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη Νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα συνεχίζει στην Ελλάδα, από την Πάτρα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, µέχρι την Αλεξανδρούπολη εντός ελληνικού εδάφους, και θα καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη.
Το ελληνικό τµήµα της διαδροµής θα ξεκινά από το λιµάνι της Πάτρας και ακολουθώντας τη διαδροµή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας θα καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Η συνολική ευρωπαϊκή διαδροµή Πορτογαλία – Τουρκία αριθµεί περί τα 4.800 χιλιόµετρα, στην οποία προβλέπεται να εγκατασταθούν συνολικά 1.500 φορτιστές, σε περίπου 250 σηµεία φόρτισης.
Το σύνολο της επένδυσης για τους 1.500 σταθµούς ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδροµή θα φτάσει τα 60 µε 70 εκατ. ευρώ, ενώ η ελληνική διαδροµή, εάν τελικά ευοδωθεί, θα κυµανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. ευρώ.
Από κυβερνητικής πλευράς δηλώνεται ότι υπάρχει κάθε θετική πρόθεση να διευκολυνθεί η επένδυση της Tesla για δύο λόγους.
Ο πρώτος είναι ότι το να συµπεριληφθεί η Ελλάδα σε µια τέτοια διαδροµή έχει τα αυτονόητα οικονοµικά πλεονεκτήµατα (τουρισµός, εµπόριο κ.ά.). Ο δεύτερος είναι ότι η χώρα µας υποχρεώνεται να ακολουθήσει ένα µεγάλο project ηλεκτροκίνησης και να µπει γρήγορα σε µια κατεύθυνση που είναι επιθυµητή και η οποία αποτελεί επίσης στόχο της ευρωπαϊκής οικονοµίας.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι στις αρχές του 2019 στελέχη της Tesla επισκέφθηκαν την Ελλάδα και συναντήθηκαν µε στελέχη του υπουργείου Ενέργειας, προτείνοντας την υλοποίηση πιλοτικού project ενεργειακής αυτονοµίας για τα ελληνικά νησιά, µε τη χρήση συστηµάτων ΑΠΕ και µπαταριών της Tesla. Το σχέδιο αυτό δεν έχει εγκαταλειφθεί, αλλά συνεχίζει να ενδιαφέρει τους Αµερικανούς.