Καινοτομία, εμπιστοσύνη και προσαρμοστικότητα οι «οδηγοί» για τους CEOs του κλάδου

του Κωνσταντίνου Νικολόπουλου, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες, Επικεφαλής Ασφαλιστικών Υπηρεσιών της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Αναλογιστικών Υπηρεσιών της EY στην περιοχή CESA

O ασφαλιστικός κλάδος βρίσκεται σε μια κρίσιμη εποχή αλλαγών, με τους CEOs να έρχονται αντιμέτωποι με πρωτοφανείς προκλήσεις. Το δυναμικά μεταβαλλόμενο τοπίο, οι νέες ρυθμιστικές απαιτήσεις, οι τεχνολογικές εξελίξεις, η οικονομική αβεβαιότητα και οι αυξημένες πιέσεις από τους καταναλωτές και τους επενδυτές απαιτούν από τις ασφαλιστικές να χαράξουν μια νέα στρατηγική, που θα εστιάζει στην εμπιστοσύνη και τη διαφάνεια. Η διασφάλιση μιας ανάπτυξης με βιώσιμους όρους, σε μια αγορά που χαρακτηρίζεται από συνεχείς διακυμάνσεις της ζήτησης και αστάθεια στα ασφάλιστρα, απαιτεί την υιοθέτηση προσαρμοστικών στρατηγικών, που ενσωματώνουν ευελιξία και δυνατότητα ανταπόκρισης.

GenAI: Επαναπροσδιορίζοντας το μέλλον του κλάδου

Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας αναδεικνύει την ανάγκη ενσωμάτωσης τεχνολογικών καινοτομιών, όπως η παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (GenAI), διασφαλίζοντας, παράλληλα, ότι η χρήση τους παραμένει υπεύθυνη και ασφαλής, μέσω ισχυρών μοντέλων διακυβέρνησης. Η GenAI υπόσχεται να βελτιώσει την εμπειρία του πελάτη και να αυτοματοποιήσει κρίσιμες διαδικασίες, όπως η διαχείριση κινδύνων και η πρόβλεψη αποζημιώσεων, ενισχύοντας τη λειτουργική αποδοτικότητα των ασφαλιστικών εταιρειών.

Ωστόσο, ζητήματα διαφάνειας, αξιοπιστίας των αλγορίθμων και κυβερνοασφάλειας αποτελούν σημαντικές προκλήσεις. Για να διατηρηθεί η εμπιστοσύνη των πελατών οι ασφαλιστικές εταιρείες χρειάζονται σαφή και αμερόληπτα μοντέλα πρόβλεψης, συμμορφούμενα με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις, αλλά και ένα ευέλικτο μοντέλο διακυβέρνησης, βασισμένο στη διαχείριση κινδύνου (risk-based), ειδικά καθώς το ρυθμιστικό πλαίσιο για την τεχνητή νοημοσύνη (AI) παραμένει περίπλοκο.

Οι στρατηγικές αξιοποίησης της AI πρέπει να επικεντρώνονται στους τομείς υψηλής προτεραιότητας και χαμηλού κινδύνου, με στενή συνεργασία μεταξύ των CIOs και των CROs των ασφαλιστικών εταιρειών, διατηρώντας, έτσι, την ισορροπία. Με τη χρήση νέων τεχνολογιών, όπως τα δορυφορικά δεδομένα και οι αισθητήρες, οι ασφαλιστικές μπορούν να μειώσουν τα κενά προστασίας, δημιουργώντας ακριβή μοντέλα εκτίμησης κινδύνου, που ανταποκρίνονται στις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες, αποκτώντας έτσι σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Κοινωνική ευθύνη: Από τη θεωρία στην πράξη

Η συμβολή των ασφαλιστικών εταιρειών στην κοινωνία θα πρέπει να αποτελεί βασική προτεραιότητα για τους CEOs, καθώς καλούνται να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στην αντιμετώπιση σημαντικών κοινωνικών προκλήσεων, όπως η κάλυψη κενών στην προστασία και την αποταμίευση, ιδίως για ευάλωτες ομάδες. Μέσα από καινοτόμες λύσεις για κλιματικούς κινδύνους και κινδύνους σχετικούς με την κυβερνοασφάλεια, αλλά και μέσα από πολιτικές που προάγουν τη διαφορετικότητα και τη συμπερίληψη, οι εταιρείες μπορούν να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των πελατών, αποδεικνύοντας έμπρακτα τον θετικό αντίκτυπο που έχουν.

Με τα κριτήρια ESG να αυξάνουν τις προσδοκίες για πραγματικές δεσμεύσεις ενσωματωμένες στον σχεδιασμό των ασφαλιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, οι εταιρείες του κλάδου που υιοθετούν στρατηγικές “impact by design” όχι μόνο ενισχύουν τη σχέση τους με τους πελάτες και το ανθρώπινο κεφάλαιό τους, αλλά απολαμβάνουν και οφέλη, όπως η αυξημένη προσέλκυση και διακράτηση ταλέντου, η ικανοποίηση των εργαζομένων και η ευκολότερη πρόσβαση σε κεφάλαια.

Οι ανάγκες των πελατών στο επίκεντρο

Η ανταπόκριση στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των πελατών αποτελεί, πλέον, κρίσιμο άξονα στρατηγικής στον ασφαλιστικό κλάδο. Σε ένα περιβάλλον στο οποίο οι προσδοκίες των πελατών είναι υψηλότερες από ποτέ, οι ασφαλιστικές καλούνται να προσφέρουν προσωποποιημένες και εξατομικευμένες υπηρεσίες και λύσεις, αξιοποιώντας τα δεδομένα, για να ανταποκρίνονται στις ατομικές ανάγκες κάθε πελάτη. Η διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα –από την τιμολόγηση μέχρι τη διαχείριση των δεδομένων– είναι καθοριστική για τη διαμόρφωση και τη διατήρηση της εμπιστοσύνης, ενώ η τεχνολογική καινοτομία επιτρέπει την πρόσβαση σε απλοποιημένα και προσιτά προϊόντα. Σε αυτήν τη βάση, καλούνται να εξισορροπήσουν το κόστος με την εμπειρία του πελάτη, προσφέροντας ευέλικτες επιλογές πληρωμής και ολοκληρωμένες λύσεις ασφάλισης, που ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες.

Καθώς τα παραδοσιακά όρια μεταξύ κλάδων γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα, η αγορά περιλαμβάνει, πλέον, και νέους «παίκτες» –από InsurTechs και ψηφιακές πλατφόρμες μέχρι χρηματοοικονομικούς οργανισμούς και παρόχους υγείας. Σε αυτό το δυναμικό τοπίο, θα πρωταγωνιστήσουν οι ασφαλιστικές που θα επενδύσουν στην κατανόηση των πελατών τους και θα προσφέρουν εξατομικευμένες εμπειρίες.

Εμπιστοσύνη: Ο κρίσιμος παράγοντας σε μια κοινωνία που αναζητά αξία και υπευθυνότητα

Παρά τις προκλήσεις, η εμπιστοσύνη παραμένει ο ακρογωνιαίος λίθος για την επιτυχία των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι σύγχρονοι πελάτες και επενδυτές δεν αρκούνται σε τυπικές υπηρεσίες, απαιτούν ουσιαστική αξία, ενισχυμένη προστασία και εξατομικευμένες λύσεις. Σε ένα περιβάλλον στο οποίο η τεχνολογική καινοτομία, όπως η GenAI, μπορεί να γεφυρώσει τα κενά στην αποταμίευση και την προστασία, η εμπιστοσύνη γίνεται το καίριο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου στο περιοδικό Broker’s Time #78 εδώ

Για περισσότερες πληροφορίες: https://brokerstime.gr/