Oι επιχειρήσεις πρέπει να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν τις δράσεις τους

Οι επιχειρήσεις επενδύουν ολοένα και περισσότερο στην ανάπτυξη πολιτικών ESG, αλλά και στην επικοινωνία τους. Η διαμόρφωση στρατηγικών, η δημοσίευση μελετών και η υλοποίηση πρωτοβουλιών ESG βρίσκονται σταθερά στο προσκήνιο. Ωστόσο, στην Ελλάδα, ένας στους δύο πολίτες δεν πείθεται και εκφράζει ανοικτά τη δυσπιστία του απέναντι στις δηλώσεις των εταιρειών σχετικά με τις ESG δράσεις τους.

Αυτό είναι ένα μόνο από τα πολλά σημαντικά ευρήματα που παρουσιάζει η έρευνα ESG Monitor, η οποία πραγματοποιήθηκε φέτος για πρώτη φορά στη χώρα μας από τον διεθνή όμιλο επικοινωνίας SEC Newgate και την V+O Greece και αναδεικνύει το μεγάλο χάσμα που υπάρχει μεταξύ των προσδοκιών των πολιτών και των πραγματικών επιδόσεων των επιχειρήσεων.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι το 83% των Ελλήνων πολιτών, ποσοστό αυξημένο κατά 7 μονάδες σε σχέση με τον διεθνή μέσο όρο της έρευνας, πιστεύει ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να ενεργούν προς όφελος όλων των ενδιαφερόμενων πλευρών (stakeholders) και όχι να δίνουν προτεραιότητα κυρίως στους μετόχους τους.

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία των επενδυτών, με ποσοστό 77%, θεωρούν ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να συμβάλλουν θετικά στην κοινωνία, τους εργαζομένους και το περιβάλλον, ενώ ένας στους δύο επενδυτές στη χώρα μας δηλώνει ότι θα αποεπένδυε από μια επιχείρηση εάν αυτή επιδείκνυε παράτυπη ή ανήθικη συμπεριφορά.
Για να γεφυρωθεί αυτό το “trust gap”, οι επιχειρήσεις πρέπει να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούν τις δράσεις ESG. Η αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην κατανόηση και την αποδοχή των ESG πρωτοβουλιών από τους πολίτες και τα ενδιαφερόμενα μέρη και να συμβάλει στην αντιμετώπιση της δυσπιστίας, δεδομένου μάλιστα του ότι το 75% των πολιτών ζητούν πιο ξεκάθαρη επικοινωνία των δράσεων αυτών.

Σύμφωνα με την Τέτη Κανελλοπούλου, CEO της V+O Greece: «Η παγκόσμια έρευνα ESG Monitor της SEC Newgate αναδεικνύει ότι, ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, οι Έλληνες πολίτες δυσκολεύονται να κατανοήσουν και να εμπιστευτούν τις επιχειρήσεις και την Πολιτεία για θέματα ESG. Οι δράσεις και οι επενδύσεις που υλοποιούν οι επιχειρήσεις για να γίνουν πιο βιώσιμες και υπεύθυνες και να ευθυγραμμιστούν με τις ανάγκες των stakeholders τους και του περιβάλλοντος δεν γίνονται αντιληπτές και θεωρούνται απλώς ως άλλη μία κανονιστική υποχρέωση ή συμμόρφωση. Οι πολίτες απαιτούν καλύτερη και πιο άμεση πληροφόρηση και οι εταιρείες οφείλουν να κατανοήσουν ότι μόνο έτσι θα οικοδομήσουν μια πιο ουσιαστική και διαφανή σχέση εμπιστοσύνης με τους stakeholders τους, προσδίδοντας παράλληλα επιπλέον αξία στις ESG πρωτοβουλίες τους. Χρειάζεται να βρουν νέους τρόπους να μιλήσουν, με φιλοδοξία και διαφάνεια. Να πείσουν για το υπεύθυνο έργο τους και τον ενεργό τους ρόλο στην κοινωνία».

Η έρευνα ESG Monitor διεξάγεται από τον διεθνή όμιλο επικοινωνίας SEC Newgate, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, και εξετάζει τις αντιλήψεις του ευρύτερου κοινού και των επενδυτών σχετικά με το πώς αντιλαμβάνονται το ESG, ποια θεωρούν ότι είναι η αξία του και τι σημαίνει για τους ίδιους και τις επιχειρήσεις.

Το ESG Monitor, φέτος, πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα και σε άλλες 13 χώρες, μεταξύ των οποίων στην Ιταλία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και παρουσιάζεται στη χώρα μας από την V+O Greece, μέλος του Ομίλου SEC Newgate.

Αναλυτικότερα, στην έρευνα αναφέρεται ότι, το 2024, υπάρχει ένα σαφές χάσμα μεταξύ των προτύπων που αναμένουν οι κοινότητες από τις κυβερνήσεις και τις επιχειρήσεις να τηρούν σε θέματα ESG και απόδοσης στην ικανοποίηση αυτών των προσδοκιών. Οι προσδοκίες είναι κάπως χαμηλότερες για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες φυσικά τείνουν να έχουν μικρότερα ίχνη.

Οι πέντε κορυφαίες βιομηχανίες για την υπεύθυνη λειτουργία της επιχείρησής τους ήταν οι κλάδοι ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, σουπερμάρκετ/παντοπωλείων, τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών, εκπαίδευσης και φιλοξενίας. Οι χειρότερες βαθμολογίες ήταν στις δραστηριότητες των αλκοολούχων ποτών, της εξόρυξης, της πυρηνικής ενέργειας, των τυχερών παιγνίων και της χημικής βιομηχανίας.

Είναι όμως σημαντικό να τονίσουμε τα ουσιαστικά περιθώρια βελτίωσης που υπάρχουν ακόμη, καθώς μόνο το 55% των συμμετεχόντων έδωσαν βαθμολογία 7 ή περισσότερο στα 10.

Η επίγνωση του “ESG” ως έννοιας είναι σε μεγάλο βαθμό παρόμοια με του 2023, με λίγο πάνω από τους μισούς να λένε ότι γνώριζαν τον όρο, ωστόσο μόνο το 21% αυτών πίστευαν ότι είχαν καλή γνώση για αυτόν. Η κοινωνία δίνει τη μεγαλύτερη σημασία στις επιχειρήσεις που εστιάζονται στις επιπτώσεις που σχετίζονται με τις βασικές τους λειτουργίες και, ειδικότερα, τη δίκαιη μεταχείριση των εργαζομένων, την παροχή υψηλής ποιότητας προϊόντων ή υπηρεσιών και να είναι ανοιχτές και διαφανείς.
Ελλείψεις σε σχέση με το ESG στον τρόπο επικοινωνίας είναι εμφανείς, με σχεδόν τρεις στους τέσσερις ανθρώπους να πιστεύουν ότι οι εταιρείες χρειάζεται να κοινοποιούν περισσότερο ξεκάθαρα τι κάνουν, για να βελτιώσουν την απόδοσή τους σε θέματα ESG, καθώς και τις ενέργειές τους.

Η μεγάλη πλειοψηφία εξακολουθεί να πιστεύει ότι είναι πολύ σημαντικό για τις εταιρείες να μιλούν δημοσίως για περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα που σχετίζονται με αυτά των ενδιαφερόμενων μερών, καθώς και ζητήματα που είναι σημαντικά για τους εργαζομένους και τους πελάτες.

Από το περιοδικό ΧΡΗΜΑ