Η Ελλάδα αποτελεί ένα ιδανικό τοπίο για ανάπτυξη στον τομέα των ψηφιακών συναλλαγών. Όλες οι σχετικές μελέτες δείχνουν ότι οι ψηφιακές συναλλαγές είναι το “μέλλον” στον κλάδο των πληρωμών στην Ελλάδα, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου.
Ειδικότερα σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Διονύσης Γρηγοράτος, managing director της Nexi Ελλάδος, θυγατρικής του Ομίλου Nexi, σε συνέδριο της Mastecard, η αξία των εγχώριων συναλλαγών με κάρτες ξεπέρασε την αξία των αναλήψεων μετρητών το 2022, ενώ η χρήση καρτών έχει επεκταθεί και σε χαμηλότερης αξίας συναλλαγές.
Πιο συγκεκριμένα, η χρήση καρτών πληρωμών στην Ελλάδα έχει εκτοξευθεί στα ύψη από το 2015, ενώ επεκτείνεται και σε συναλλαγές χαμηλότερης αξίας, όπως αποδεικνύεται από τη συνεχιζόμενη πτωτική τάση της μέσης αξίας συναλλαγών, παρά τις ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις το 2022.
Την ίδια στιγμή οι εξ αποστάσεως πληρωμές με χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 70% και 100% αντίστοιχα, σε σύγκριση με την περίοδο πριν την πανδημία.
Οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης στο συγκεκριμένο κλάδο πληρωμών, σύμφωνα με όσα παρουσίασε ο κ. Γρηγοράτος ενισχύονται από τα ακόλουθα:
-Με δεδομένο ότι 7 στους 10 χρήστες του διαδικτύου προτιμούν να κάνουν ηλεκτρονικές αγορές, η επέκταση μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο προσφέρει στους εμπόρους μια σημαντική ευκαιρία προς εκμετάλλευση.
-Επιπλέον, η δυνατότητα αγορών απευθείας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εύκολα και γρήγορα, αποτελεί ήδη τάση.
-Μια ακόμη σημαντική παράμετρος εξέλιξης του κλάδου, βρίσκεται στο γεγονός ότι ο Τουρισμός αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ελληνικής οικονομίας, συμβάλλοντας σημαντικά στην επιτυχία και την ανάπτυξή της.
-Οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Ελλάδα το εαρινό τρίμηνο (Μάρτιος-Μάιος) ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019 κατά 10% και οι εισπράξεις κατά 19% (2,8 δισ. ευρώ). Οι “παραδοσιακές” αγορές διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο, με το μερίδιό τους να αυξάνεται στο 42% (από 39% το 2019) και την αγορά των ΗΠΑ να ξεχωρίζει με σχεδόν διπλασιασμό των αφίξεων σε σχέση με το 2022 και σταθερά υψηλές δαπάνες ανά άφιξη.
-Ειδικότερα, αύξηση 15,1% σημείωσαν τον Ιούλιο του 2023 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες ανήλθαν σε 4.146,2 εκατ. ευρώ, έναντι 3.601,7 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2022, ενώ αύξηση 36,1% σημείωσαν και οι ταξιδιωτικές πληρωμές (Ιούλιος 2023: 261,4 εκατ. ευρώ, Ιούλιος 2022: 192,1 εκατ. ευρώ).
Επιπλέον, το εργατικό δυναμικό στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά εξειδικευμένο, σε σημείο που η Nexi μπορεί και δημιουργεί στη χώρα μας προϊόντα που εξάγονται στο εξωτερικό, καλύπτοντας τις ανάγκες ευρωπαϊκής εμβέλειας του ομίλου, στο σύνολό τους.
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Γρηγοράτος, αποκτώντας, εδώ και περίπου έναν χρόνο, ένα χαρτοφυλάκιο εμπόρων κορυφαίου επιπέδου, η Nexi έχει δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική αγορά. Επιπλέον, ως ηγέτης στις ψηφιακές πληρωμές, η Nexi παραμένει προσηλωμένη στην υλοποίηση του επενδυτικού της σχεδίου στην Ελλάδα, το οποίο εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη δημιουργία εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού, αλλά και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών – στοχεύοντας, έτσι, στη δημιουργία προϊόντων και υπηρεσιών αιχμής στον τομέα των ψηφιακών πληρωμών.
Καινοτομία: Το μέλλον της αγοράς ψηφιακών πληρωμών στην Ελλάδα
•Παρά τη ραγδαία ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς, υπάρχουν ακόμα λύσεις που βλέπουμε σε άλλες αγορές και δεν έχουν υιοθετηθεί ακόμα από τους Έλληνες εμπόρους. Ένα από τα πιο προφανή παραδείγματα είναι οι πληρωμές μέσω QR code για καθημερινά αγαθά. Ωστόσο, η τεχνολογία στην Ελλάδα υπάρχει – και αξιοποιείται όταν, για παράδειγμα, πρόκειται για την πληρωμή των λογαριασμών-, απλά δεν έχει υιοθετηθεί από εμπόρους και καταναλωτές.
•Η τεχνολογία είναι το εύκολο μέρος, η πραγματική πρόκληση είναι η εκπαίδευση των εμπόρων σχετικά με τις διαθέσιμες λύσεις, και με τις όλο και μεγαλύτερες προσδοκίες που έχουν οι καταναλωτές. Η προσέγγιση και εκπαίδευση των επιχειρήσεων για το πού κατευθύνεται το μέλλον των πληρωμών είναι η πραγματική πρόκληση, την οποία η Nexi δεσμεύεται να αντιμετωπίσει. Οι καταναλωτές, από την άλλη πλευρά, δείχνουν να προσαρμόζονται πιο εύκολα στις αλλαγές.
•Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, υπάρχει ακόμα περιθώριο για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, τη δημιουργία εξατομικευμένων λύσεων προσαρμοσμένων στις ανάγκες συγκεκριμένων κλάδων και την ανάπτυξη ολοκληρωμένων λύσεων ηλεκτρονικού εμπορίου που μπορούν να ανταποκριθούν στις διαρκώς εξελισσόμενες απαιτήσεις.